arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

تصمیم ترامپ به خروج از توافق پاریس در درازمدت به ضرر اقتصاد آمریکاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان برآورد کرده اند در صورتی که روند فعلی تغییرات اقلیمی ادامه یابد، در مقایسه با شرایط توقف تغییرات اقلیمی، تولید ناخالص داخلی آمریکا در فاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۹۹ میلادی ۳۶ درصد کمتر خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا را از موافقتنامه زیست محیطی پاریس خارج می کند.
 
هدف از این موافقتنامه که 195 کشور جهان در دسامبر 2015 آن را امضا کرده اند، حفظ کره زمین از گرم شدن به سطحی است که به گفته دانشمندان می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
 
ترامپ در توضیح دلیل این تصمیم گفته که این خروج بخشی از تلاش وی برای حفظ فرصت های شغلی در آمریکاست و توافق پاریس «مانعی بر سر راه اقتصاد آمریکاست.»
 
اقتصاددانان می گویند، هرچند تصمیم اخیر ترامپ می تواند برخی تاثیرات مثبت اقتصادی در کوتاه مدت داشته باشد، اما عدم مقابله با تغییرات اقلیمی به احتمال فراوان تاثیرات اقتصادی مخربی در دراز مدت برای آمریکا و جهان خواهد داشت.
 
محققان دانشگاه های کالیفرنیا و استنفورد در مقاله ای که در مجله نیچر به چاپ رسیده، برآورد کرده اند که اگر تغییرات اقلیمی با سرعت فعلی ادامه یابد، تاثیراتی جدی برای اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت.
 
این مقاله که به قلم مارشال بورکه، سولومون هسیانگ و ادوارد میگوئل نوشته شده تصریح می کند: «اگر اقدامات تطبیقی آینده تقلیدی از اقدامات تطبیقی گذشته باشد، انتظار می رود روند بدون وقفه گرم شدن زمین موجب کاهش تقریبا 23 درصدی میزان متوسط درآمدهای جهانی تا سال 2100 میلادی گردد و نابرابری درآمدی در جهان را به دنبال داشته باشد.»
 
هرچند این تاثیرات در کشورهای مختلف جهان متفاوت خواهد بود، اما محققان برآورد کرده اند که در صورتی که روند فعلی تغییرات اقلیمی ادامه یابد، در مقایسه با شرایط توقف تغییرات اقلیمی، تولید ناخالص داخلی آمریکا در فاصله سال های 2016 تا 2099 میلادی 36 درصد کمتر خواهد بود.
 
از سوی دیگر، از نظر چشم انداز بلند مدت اقتصادی، حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر احتمالا کمک بیشتری به رشد فرصت های شغلی خواهد کرد.
 
ایوا زلوتنیکا، تحلیلگر بانک مورگان استنلی گفت، صرف نظر از سیاست های دونالد ترامپ، کاهش فرصت های شغلی در بخش سوخت های فسیلی در هر صورت احتمالا سرعت خواهد گرفت.
نظرات بینندگان