arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

صورتحساب نامه درخواست تحریم ایران به ترامپ را اماراتی‌ها پرداخت کردند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابناک: برخلاف عربستان که دشمنی با کشورهای منطقه از جمله ایران را به صورت علنی دنبال کرده، امارات متحده به صورت غیرعلنی و از طریق لابی‌های صهیونیستی اقدامات خصمانه علیه ایران را برنامه ریزی کرده است... در دو دشمنی آشکار علیه ملت ایران، یعنی سی عنصر ضدایرانی به دونالد ترامپ و طرح درخواست تحریم علیه ایران و ایجاد کمپین تحریم انتخابات ریاست جمهوری ایران، این بنیاد و کارمندان به ظاهر ایرانی‌اش، نقش محوری داشته اند.

به گزارش انتخاب، پس از هک ایمیل‌های سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، مشخص شد که «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها / Foundation for Defense of Democracies» متعلق به یک میلیاردر اسرائیل، نقش موثری در پیشبرد سیاست‌های امارات متحده از جمله تلاش برای ضربه به رقبای منطقه‌ای امارات (به زعم امارات) نظیر ایران، قطر و کویت داشته است.
 
پس از هک شدن ایمیل «یوسف العتیبه» سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، شماری از ایمیل های این دیپلمات ارشد اماراتی منتشر شده که از رابطه عمیق «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» متعلق به «شیلان ادیلسون» میلیاردر اسرائیلی پرده برداشت. «بنیاد دفاع از دموکراسی» یکی از مجموعه‌های بسیار فعال برای زمینه سازی جهت تحریم‌های ایران بود و آن گونه که این بنیاد شعار می‌داد این رویه برای دفاع از دموکراسی در ایران بود.
 
اکنون مشخص شده بسیاری از جریان سازی هایی که توسط این اندیشکده در سال‌های اخیر صورت پذیرفته، به سفارش امارات متحده عربی و برای تحت فشار گذاشتن رقبای این کشور عربی بوده است. «جان هانا» عضو ارشد این بنیاد و مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۶ اوت گذشته ایمیلی را به پیوست یک مقاله‌ برای سفیر امارات ارسال کرده که در آن امارات و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به ایفای نقش در کودتای ناکام ترکیه متهم شده‌اند. هانا نوشته است: «از اینکه در تیم تو هستیم افتخار می کنم».
 
صورتحساب نامه درخواست تحریم ایران به ترامپ را اماراتی‌ها پرداخت کردند!
 
یکی دیگر از ایمیل‌ ها، حاوی پیشنهادی برای دیدار قریب الوقوع بین بنیاد دفاع از دموکراسی ها و مسئولان اماراتی که ۱۱ الی ۱۴ ماه ژوئن جاری برگزار خواهد شد، است. شرکت دوبوویتز، هانا و «جاناتان شانزر» معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از جمله مدعوان این دیدار هستند. یکی از عنوان‌های این دیدار «بحث در مورد سیاست‌های احتمالی ایالات متحده و امارات برای تاثیرگذاری بر اوضاع داخلی ایران» از طریق استفاده از «ابزارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی، اطلاعاتی و سایبری» است.
 
در ایمیلی که در تاریخ ۱۰ مارس گذشته از ایمیل «مارک دوبودز» مدیر صندوق دفاع از دموکراسی ها به العتیبه ارسال شده و یک نسخه از آن نیز در اختیار جان هانا قرار گرفته است فهرستی از شرکت‌هایی که در ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرمایه گذاری می کنند، ارسال شده است.
 
او در این ایمیل نوشته است: «جناب سفیر، متنی که به پیوست ارائه شده، فهرستی است از شرکت‌هایی از هر کشور که همزمان با ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم تجارت دارند. همانطور که با هم صحبت کردیم، می‌توان شرکت‌های این فهرست هدف را بر سر دو راهی قرار داد [میان ایران و امارات].» این فهرست طویل شامل شماری از شرکت ها و موسسات جهانی از جمله شرکت «ایرباس» فرانسه و «لوک اویل» روسیه است.
 
در ایمیل‌های دیگر درباره تحرکات شبکه الجزیره و نقش قطر در این تحرکات و همچنین تلاش برای دامن زدن به اعتراضات طرفداران مرسی در مصر وجود دارد که به خوبی نشان می‌دهد امارات می‌کوشیده از طریق چنین بنیادی به صورت غیرمستقیم اهداف خود را در منطقه پیش ببرد. در واقع برخلاف عربستان که دشمنی با کشورهای منطقه از جمله ایران را به صورت علنی دنبال کرده، امارات متحده به صورت غیرعلنی و از طریق لابی‌های صهیونیستی اقدامات خصمانه علیه ایران را برنامه ریزی کرده است.
 
امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که سود بسیار کلانی از تحریم ایران و هزینه های بالاسری برای دور زدن تحریم‌ها و تبدیل ارز از دلار به سایر ارزها برای انتقال به ایران به دست آورده بود و بسیاری از سرمایه گذارانی که به دنبال موقعیت های جذاب سرمایه گذاری در ایران بودند، در دوران تحریم باید سراغ دیگر گزینه‌ها می‌رفتند و آن گونه که این ایمیل‌ها نشان می‌دهد امارات برای شناسایی این سرمایه گذاران و ربودنشان از دامان ایران هزینه‌های کلانی پرداخت کرده است.
 
اما اتفاق قابل تامل اینکه، در دو دشمنی آشکار علیه ملت ایران، یعنی سی عنصر ضدایرانی به دونالد ترامپ و طرح درخواست تحریم علیه ایران و ایجاد کمپین تحریم انتخابات ریاست جمهوری ایران، این بنیاد و کارمندان به ظاهر ایرانی‌اش، نقش محوری داشته اند. پس از این رسوایی برخی از عناصری که نامشان در این دو جریان پررنگ بود اقدام به حذف اکثر توییت هایشان نمودند تا ردپای این ارتباط از میان نوشته‌هایشان قابل شناسایی نباشد.
 
نظرات بینندگان