arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

تصاویر: دیوار برلین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیوار برلین اصلی‌ترین نماد جنگ سرد بود که به پردهٔ آهنین مشهور شد و به مدت ۲۸ سال شهر برلین را به دو منطقهٔ شرقی و غربی تقسیم کرد.

به گزارش انتخاب، پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵، چهار کشور اصلی پیروز جنگ یعنی متفقین شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه و شوروی، کشور اشغال‌شدهٔ آلمان را به چهار بخش که هر کدام تحت کنترل یکی از آن‌ها بود تقسیم کردند. برلین به عنوان پایتخت آلمان نیز از قاعدهٔ جداسازی مستثنی نبود. بنابر این با وجود این که تمام شهر برلین در قسمت تحت نفوذ شوروی قرار داشت میان متفقین تقسیم شد. البته قسمت تحت کنترل نیروهای شوروی به مراتب بیشتر از سایر قسمت‌ها بود و شامل بخش شرقی شهر می‌شد.

در ماه‌های نخست بعد از جنگ، شهر توسط کمیسیونی متشکل از هر چهار کشور اداره می‌شد و ریاست این کمیسیون هر ماه و به صورت چرخشی به عهدهٔ یکی از آن‌ها بود. در سال ۱۹۴۸ سه بخش تحت کنترل آمریکا، انگلیس و فرانسه یکی شدند و جمهوری فدرال آلمان را که به عنوان آلمان غربی معروف بود تشکیل دادند. در ۷ اکتبر ۱۹۴۹ دولتی کمونیستی در بخش تحت کنترل شوروی تشکیل شد که به جمهوری دموکراتیک آلمان یا آلمان شرقی معروف شد.

در سال 1989، رهبر آلمان شرقی از سمت خود کناره‌گیری کرد و چند روز بعد ایگون کرنس جانشین او شد. دولت جدید تصمیم گرفت به ساکنان برلین شرقی اجازه دهد تا برای سفر به برلین غربی تقاضای ویزا کنند. با اعلام این مطلب از سوی دولت ده‌ها هزار نفر از ساکنان برلین شرقی خود را به محل‌های مشخص شده رساندند تا از مرز عبور کنند و به برلین غربی بروند. هجوم این جمعیت به کنار مرز ماموران و نگهبانان را دچار مشکل کرد. چرا که آن‌ها برای مقابله با چنین جمعیتی آمادگی نداشتند. لحظه به لحظه بر انبوه جمعیت اضافه می‌شد. سرانجام ماموران مرز را گشودند و مردم توانستند از آن عبور کنند. در آن طرف مرز، اهالی برلین غربی برای استقبال از همشهریان سابقشان جمع شده بودند. به این ترتیب نهم نوامبر ۱۹۸۹ به روز فروپاشی دیوار برلین تبدیل شد. این دیوار ظرف روزها و هفته‌های بعد و توسط کسانی که از دیگر نقاط آلمان شرقی خود را به برلین رسانده بودند به تدریج خراب شد. فرو ریختن دیوار برلین، اولین قدم در راه اتحاد مجدد دو آلمان بود که سرانجام در سوم اکتبر ۱۹۹۰ صورت گرفت.




































ژوئن 1963: جان اف کندی رئیس جمهور امریکا در حال نگاه کردن به دروازه ی "برندنبرگ" می باشد.





ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ در حال گذر از سمبل جنگ سرد





می 1988: یک سرباز المان شرقی در حال راهنمایی دادن برای برداشتن قسمتی از دیوار برلین(در سال 1988 المان شرقی موافقت کرد که قسمتی کوچک را به المان غربی واگذار کند)



9 نوامبر 1989: مردی که پس از اعلام باز شدن مرز المان شرقی در حال ضربه زدن با چکش به دیوار برلین است.



11 نوامبر 1989: سربازان المان شرقی که به مردم پس از تخریب قسمتی از دیوار خیره شده اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
0
14
واقعا عکسهای جالبی بود.امیدوارم دیوار ریا و تزویر هم روزی در ایران برداشته شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
7
از همه جالب ترش اینکه دزوار را کمونیست های شرقی ساختند ! اسم حکومتشون هم دموکراتیک بود !!!
نظرات بینندگان