arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

رئیس جمهوری سابق پاناما در آمریکا بازداشت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریکاردو مارتینلی، رئیس جمهوری سابق پاناما در ایالت فلوریدا در آمریکا بازداشت شده است. همزمان، دولت پاناما اعلام کرده که جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی سراسر چین به رسمیت شناخته است.

به گزارش انتخاب، به گفته منابع پلیس فوریدا، بازداشت مارتینلی براساس حکم موقت وزارت دادگستری آمریکا و در اجرای درخواست دولت پاناما و پلیس بین‌المللی - اینترپل - برای دستگیری و استرداد او به پاناما صورت گرفته است. دولت پاناما در ماه سپتامبر سال گذشته از کشورهای آمریکایی خواست تا در صورت ورود ریکاردو مارتینلی به این کشورها، او را بازداشت کنند و تحویل دهند و اینترپل نیز ماه گذشته حکم بازداشت بین‌المللی او را صادر و به کشورهای عضو ابلاغ کرد.

پلیس فلوریدا گفته است که رئیس جمهوری سابق پاناما به بازداشتگاه موقت پلیس در میامی منتقل شده و قرار است امروز سه‌شنبه برای رسیدگی به درخواست استرداد به پاناما در دادگاه حاضر شود.

به گزارش بی.بی.سی مقامات پانامایی ریکاردو مارتینلی را متهم کرده‌اند که هنگام تصدی سمت ریاست جمهوری بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، با استفاده از منابع دولتی، بیش از یکصد و پنجاه تن از مخالفان خود را زیر نظر گرفت و به "جاسوسی سیاسی" از آنان پرداخت.

در واکنش به بازداشت مارتینلی، وکلای دفاع او گفته‌اند که ایالات متحده کشوری برخوردار از دموکراسی و مبتنی بر حکومت قانون است و در آن حقوق شهروندان رعایت می‌شود و کوشش خواهند کرد تا موکل آنان نیز از حمایت‌های قانونی لازم برخوردار شود.

سال گذشته و پس از صدور حکم بازداشت مارتینلی توسط دادستانی پاناما، او این اقدام را دارای انگیزه‌های سیاسی و نتیجه خصومت شخصی دانست و رئیس جمهوری کنونی پاناما را متهم کرد که به جای جبران نقاط ضعف خود در صدد پیگرد او برآمده است.

وی هرگونه تخلفی در دوره ریاست جمهوری را تکذیب کرده و گفته است که خوان کارلوس وارلا، رئیس جمهوری کنونی، در نظر دارد با به جریان انداختن پرونده‌ای براساس اتهامات بی‌اساس، افکار عمومی را از ناکامی خود منحرف کند.

در دوره ریاست جمهوری کارلوس مارتینلی، کارلوس وارلا سمت معاونت ریاست جمهوری را داشت اما از زمان انتقال قدرت، دو طرف به دشمنان سیاسی یکدیگر تبدیل شده‌اند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ پس از آنکه مارتینلی از حضور در دادگاهی در پاناما برای پاسخگویی به اتهام جاسوسی سیاسی خودداری ورزید، دادگاه عالی آن کشور با درخواست دادستانی برای بازداشت او موافقت کرد.

ریکاردو مارتینلی، که یک بازرگان بسیار ثروتمند و صاحب سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای است، در دوره ریاست جمهوری اقدامات موثری در زمینه پیشرفت اقتصادی کشورش صورت داد و از جمله به خاطر سرمایه‌گذاری وسیع و گسترش سریع صنایع زیربنایی پاناما شهرت فراوان یافت. در دوره ریاست جمهوری او، پاناما بالاترین نرخ رشد اقتصادی در میان کشورهای منطقه را داشت و اوراق قرضه دولتی آن کشور به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری مورد تایید نهادهای مالی قرار گرفت. او در طول ریاست جمهوری از محبوبیت فراوانی در میان مردم برخوردار بود.

در خبری دیگر در مورد پاناما، دولت آن کشور اعلام کرده است که روابط خود را با جمهوری چین ملی - تایوان - قطع کرده و جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی تمامی چین به رسمیت شناخته و با آن روابط کامل سیاسی برقرار است. این اقدام در پی گسترش روابط تجاری جمهوری خلق چین و پاناما به خصوص در چند سال اخیر صورت گرفته است.

تصمیم دولت پاناما به عنوان موفقیت دیگری برای جمهوری خلق چین در منزوی کردن بیشتر تایوان تلقی شده است. در حال حاضر، تنها معدودی از کشورهای جهان همچنان تایوان را به رسمیت می‌شناسند و جمهوری خلق چین می‌کوشد این کشورها را نیز به قطع رابطه با تایوان ترغیب کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان