arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

ماجراي واردات بنزين چه بود؟

بنزين وارداتي که با عنوان فرآورده اکتان افزا از آن ياد مي شود با اکتان 95 وارد مي شود تا با مخلوط شدن با بنزين اکتان 82 تا 84 ما به بنزيني با اکتان 87 تبديل شود و بتوان در خودروهاي کشور مصرف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي که گفته مي شود افزايش مصرف بنزين، دولت را ناگزير از واردات اين فراورده کرده است، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ديروزاين موضوع را قوياً تکذيب کرد.

شواهد مي گويد، طي هفته هاي گذشته يکي از بحثهاي رسانه اي آغاز مجدد واردات بنزين بوده است در حالي که، مسؤولان بارها در گفتگوهاي خود با رسانه ها از خودکفايي در توليد بنزين خبر داده اند.



اين درحالي است که بنزين وارداتي که با عنوان فرآورده اکتان افزا از آن ياد مي شود با اکتان 95 وارد مي شود تا با مخلوط شدن با بنزين اکتان 82 تا 84 ما به بنزيني با اکتان 87 تبديل شود و بتوان در خودروهاي کشور مصرف کرد.

بر همين اساس مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در دهم مرداد ماه جاري با ارسال نامه اي به مديريت امور بين الملل خواستار واردات 320 هزار تن فراورده اکتان افزا با اکتان 90 (بنزين سوپر) به کشور شده است.

در اين نامه آمده است: موجودي پايين بنزين موتور کشور و مصرف بالاي اين فرآورده ايجاب مي نمايد تمامي راهکارهاي ممکن شناسايي و براي تأمين مطلوب بنزين موتور و داشتن پشتوانه تدارکاتي کافي جهت تأمين بنزين مورد نياز در شهريورماه که مسافرتهاي تابستاني به اوج خود خواهد رسيد به کار گرفته شود. لذا ضروري است دستور فرماييد علاوه بر واردات فرآورده اکتان افزا با اکتان 95 ، به ميزان 320 هزار تن براي مرداد ماه، به هر ميزان ممکن فرآورده اکتان افزا با اکتان 90 و 92 نيز بازاريابي و وارد گردد.

در همين حال مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با رد شايعه واردات بنزين گفت: به طور کلي واردات بنزين متوقف شده و براي افزايش اکتان از واحدهاي پتروشيمي کمک مي گيريم.
جليل سالاري تصريح کرد: صادرات فرآورده هاي نفتي و بنزين بنا به درخواست متقاضي صورت مي گيرد. به طور کلي مي توان گفت حدود 500 هزار تن بنزين پايه و 18 هزار تن نيز بنزين در مدت اخير صادر شده و اين آمار متفاوت است.

وي ادامه داد: از ابتداي سال جاري تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 55 ميليون ليتر بنزين در سطح کشور مصرف شده است.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به افزايش 9 درصدي توليد بنزين ايران، ادامه داد: در حال حاضر متوسط توليد بنزين در سطح پالايشگاه هاي داخلي به مرز 50 ميليون ليتر در روز افزايش پيدا کرده است.اين در حالي است که گفته مي شود با سرمايه گذاري 13/5 ميليارد دلاري و تکميل طرحهاي در دست اجرا، ظرفيت توليد بنزين به 70 ميليون ليتر و گازوئيل به بيش از يکصد ميليون ليتر در روز افزايش يافته که اين امر علاوه بر خودکفايي در تأمين نيازهاي داخلي، ايران به يکي از صادرکنندگان فرآورده هاي نفتي تبديل خواهد شد.

*  امير روحپرور
نظرات بینندگان