arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۲۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
مناظره کانديداهای حزب جمهوری خواه برای انتخابات ۲۰۱۲ رياست جمهوری آمريکا

"اسرائیل و روسیه سلاح هسته ای دارند، چرا نباید ایران داشته باشد؟"

ران پل، نماينده تگزاس در مجلس نمايندگان در این مناظره اظهارات به شدت مهمی به زبان آورده که شاید تا به امروز از زبان هیچ سیاستمداری آمریکایی شنیده نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طبق سنت همیشگی آمریکا، رقبای انتخاباتی همواره مقابل یکدیگر نشسته و طرح ها و برنامه های خود را به مناظره می  گذارند، بر این اساس، هشت نفر از کانديداهای حزب جمهوری خواه برای انتخابات ۲۰۱۲ رياست جمهوری آمريکا، در مناظره تلویزیونی شرکت کردند.
 
به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"، يکی از محورهای مهم مناظره بين ران پل ، ريک سنتورم و میشل باکمن، سياست خارجی و موضع دولت آمريکا در قبال ايران و برنامه های هسته ای آن کشور بود.


 
ران پل، نماينده تگزاس در مجلس نمايندگان در این مناظره اظهارات به شدت مهمی به زبان آورده که شاید تا به امروز از زبان هیچ سیاستمداری آمریکایی شنیده نشده است.

نگاه تاریخی در قبال ایران

ران پل، نماينده تگزاس در مجلس نمايندگان در پاسخ به سئوال مجری مناظره که از وی پرسيد « چرا در قبال ايران موضع نرمی دارد؟» گفت که در مورد سياست ما در قبال ايران بايد يک نگاه تاريخی داشت.

وی با اشاره به دوران جنگ سرد و دشمنی آمريکا با بلوک شرق طی چهار دهه پياپی افزود «آمريکا با وجودی که دشمنی بزرگتر از اتحاد شوروی و يا چين نداشت به اين کشورها حمله نکرد. اتحاد شوروی بيش از سی هزار کلاهک هسته ای و موشک های قاره پيما داشت. حال چرا بايد در مورد ايران که يک زمانی ممکن است به سلاح هسته ای دست يابد اين حد جنجال  و حساسيت به پا کرد؟»
 
اسرائیل و روسیه سلاح هسته ای دارند، چرا نباید ایران داشته باشد؟

ران پل در عين حال افزود «اعمال تحريم های شديد موضوع را بدتر کرده است و گفت گاهی اوقات بايد از منظر مردم ايران به اين مسئله نگاه کرد. بسياری از کشورهای منطقه از روسيه و چين گرفته تا اسرائيل ، هند و پاکستان سلاح هسته ای دارند. ايران نيز می خواهد با اتکا به قدرت هسته ای بر وزن سياسی خود در منطقه بيافزايد.»
 
وی ادامه داد «در دهه های جنگ سرد رهبران آمريکا به جنگ شوروی نرفتند و حتی با آنها مذاکره می کردند. در نهايت اين گسترش بازار آزاد است که به شکلی صلح آميز اين رژيم ها را تغيير می دهد. به اعتقاد من اعمال تحريم در مورد هر کشوری زمينه سازی برای جنگ است. در صورتيکه من طرفدار عدم دخالت در امور داخلی آن کشورها هستم و معتقدم که هر چه زودتر نيروهای آمريکا بايد از اين مناطق خارج شوند.»
 
انقلاب ایران، واکنش به دخالت های آمریکا بود

سناتور  سابق ريک سنتورم  در مقابل اين سخنان گفت:« ايران از سال ۱۹۷۹ با آمريکا در جنگ بوده و يک کشور کوچک و صلح طلب نيست. ايران کشوری است که بيشتر از شورشيان عراق يا افغانستان به شکل غيرمستقيم به نيروهای آمريکايی در اين کشورها حمله کرده و می کشد . دولت ايران يک خطر جدی برای موجوديت اسرائيل است.»
 
 ران پل در مقابل بر ضرورت نگاه تاريخی به مسئله مناسبات با ايران تاکيد کرد و گفت:« حقيقت تاريخی اين است که ما آمريکايی ها در سال ۱۹۵۳ و با انجام کودتا ، مستقر کردن حکومت شاه و تقويت ارتجاع جنگ را با ايران شروع کرديم و آنچه در سال ۱۹۷۹روی داد واکنشی به همين دخالت ها بود. مشکل آمريکا اين است که در امور داخلی ديگران دخالت می کند.»
 
هرگز از ملت ایران عذرخواهی نمی کنم!

ريک سنتورم ضمن دفاع از دخالت آمريکا در کودتای سال ۱۹۵۳ گفت:« سناتور پل نيز مثل باراک اوباما می خواهد به خاطر سياست های قبلی آمريکا از همه عذرخواهی کند. آنچه که ما در گذشته انجام داده ايم برای گسترش نفوذ آمريکا و توسعه دمکراسی بوده و من به اين خاطر از کسی عذرخواهی نخواهم کرد.

وی با گستاخی تمام ادامه داد: من از مردم ايران به خاطر اينکه يک دوره طولانی زير حکومت شاه در رفاه بودند عذرخواهی نمی کنم»
 
ميشل باکمن نماينده مينيسوتا در کنگره ضمن موافقت با سخنان آقای سنتورم گفت:«ايران يک موضوع محوری درکل خاورميانه است وموضوع ديگر امکان و توانايی آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای است.ايران يکی ازچهار کشوراصلی حامی تروريسم در سطح جهان است. من عضو کميته امور امنيتی مجالس آمريکا هستم و هر چند نمی توانم اطلاعات طبقه بندی شده را برملا کنم ولی قطعا می گويم که به عنوان رييس جمهور آمريکا من هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهم داد تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شوم.«
 
فضای تبليغات عليه ايران شبيه به جو سازی ها در آستانه حمله به عراق است

ران پل در ادامه مناظره تلويزيونی گفت:« از هم اکنون تبليغات در مورد جنگ با ايران به راه افتاده و احتمال آغاز ششمين جنگ برای آمريکا موجب نگرانی است. درست است که در ايران گروههای مسلح و خطرناکی هست ولی اين نوع گروه ها در سراسر جهان وجود دارند و نمونه ايران نيز از اين حالت مستثنی نيست.

وی افزود فضای تبليغات عليه ايران درست شبيه به جو سازی های سال ۲۰۰۲ در آستانه حمله به عراق است. بعدها مشخص شد که تمام ادعاهای دستگاههای امنيتی و سياست خارجی ما در مورد عراق نادرست و اغراق آميز بوده اند.»

او تاکيد کرد که همان سياستمدارانی که از جنگ عليه عراق دفاع می کردند ، از جمله آقای سنتورم، اکنون طرفدار تدارک حمله به ايران هستند.

ران پل در پايان نتيجه گيری کرد که اين جنگ ها ميلياردها ميليارد برای آمريکا هزينه در بردارد و زمان آن فرا رسيده که ما اين روش را به کلی به کنار بگذاريم.
 
ران پل کیست؟

دکتر ران پل از سیاستمداران برجسته آمریکا به شمار می آید که بارها تاکید کرده است سیاست خارجه آمریکا باید تغییر کند تا از درگیری های بیشتر در دنیا اجتناب شود.

پل، نماینده تگزاس در کنگره آمریکا، همچنین همواره بر لزوم اصلاح سیاست خارجی این کشور برای اجتناب از هرگونه درگیری در جهان تاکید داشته است.

گفتنی است، او یک جمهوری خواه محافظه کار است و اغلب دم از انقلاب می زند.

جنبش ران پل، متشکل از چپ گرایان ، محافظه کاران راست گرا ، فعالان صلح طلب ، رهبران مذهبی و چهره های سیاسی برجسته آمریکایی به "انقلابی تازه" معروف است.

وی بارها از برچیده شدن پایگاههای نظامی آمریکا در کشورهای جهان ، خروج آمریکا از سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، توافقنامه تجارت آزاد با آمریکای شمالی (NAFTA) حمایت کرده است .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
14
2
اینم میخواد خودش رو مطرح کنه والا سگ زرد برادر شغال است.خرش که از پل بگذره پاچه می گیره . اصلا این امریکائیها کدامشون تاحالا قابل اطمینان بودن؟ که اینقدر ذوق زده شدی تابناک جون!!!
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
15
4
هركسي بياد فرق نمي كنه ايران عزيز به سرعت به پيشرفت خودش ادامه ميده.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
ترمز وسطیست!
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
آقای K-1 عزیز بستگی داره شما پیشرفت رو در چه زمینه ایی ببینید. زیاد راه دوری نریم. عسلویه رو نگاه کنید. نمیدونم تا به حال اونجا رفته اید یا نه . اون عزیزانی که 8 سال پیش عسلویه بودند و الان هم اگر شانسی داشته باشند که مشغول کار باشند می توانند به شما بگویند که سرعت پیشرفت ما در حداقل یک زمینه و آن هم ساخت پالایشگاهها چقدر رشد داشته است. توجه داشته باشید که یکی از ادعاهای ..............ورق پاره خواندن قطع نامه ها و پیشرفت پر سرعت تر پس از تحریم ها است. فقط پاسخ این سئوال را بدهید : "آیا واقعا ادعا در حال حاضر عملی شده؟
همه جا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
k-1 تو که باز پیدات شد
بعد از اون افتضاح کیهان گفتم رفتی که برنگردی
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
خطاب به اقا یا خانم ناشناس:من به هیچ عنوان نمیگم تحریم ها تاثیر گذار نیست و ........... هم این رو نمیگه و این حرفش صرفا جنبه ی تبلیغاتی داره اما نمیشه که چون تحریممون می کنن جلوشون سر خم کنیم در ضمن من به شما قول میدم اگر ما از منابعمون درست استفاده کنیم واقعا تحریم ها یک مشت کاغذ پاره بیشتر نیستند.

ممنون از نظرتون.موفق باشید.
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
خطاب به اقا یا خانم همه جا:کیهان چه ربطی به من داره؟؟؟
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
K-1 عزیز من همون ناشناس بالایی هستم که پاسخم رو دادی. به نکته خیلی خوبی اشاره کردی "اگر ما از منابعمون به درستی استفاده کنیم..." من هم با شما کاملا موافقم. ولی واقعا در شرایط فعلی و با وضع موجود آیا مدیرانی که در راس کارند از منابع به درستی استفاده می کنند؟؟؟ اگر بله که خوب چرا شرایط فعلی مثلا در عسلویه چنین است ؟ اگر خیر پس چرا دوستان هنوز در مسند کار هستند ؟؟؟؟ من با شما موافق نیستم که تحریم ها یک مشت کاغذ پاره هستند. اگر کسی از دوستان و یا آشنایان شما در کار تجارت در سطح بین المللی باشد فکر می کنم منبع خوبی برای پاسخ گویی به این ادعای شما است دوست من. نمونه ساده آن را شما می توانید در قضیه بدهی نفتی هند به ایران بینید چیزی که مسئولان بانک مرکزی و شرکت نفت به روشنی بیان کردند که به دلیل تحریم ها است. دوست عزیزم خواهشم از شما این است که در این مورد کمی تحقیق کنی گرچه نظری رو که دادی و من با آن کاملا مخالفنم به عنوان یک هموطن شما نظرت رو محترم میدانم.
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
خطاب به اقا يا خانم ناشناس: يه مثال ساده براتون مي زنم روسيه اس 300 به ما نداد اما الان خود ايراني ها دارن يك فناوري پيشرفته تري رو مي سازن.ما مي توانيم.

ممنون از نظرتون.موفق باشيد.
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
9
5
نمیتوان به این امریکایی ها اعتمادکرد آقای اوباما ابتدا سیاست نرمی مقابل ایران اتخاذ کرد پس از ریس جمهوری واقعا عوض شد مرگ بر ایالات متحده آمریکا _ مرگ بردیوید کامرون
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
یا داره این روزها با این تورم بهت خیلی خوش میگذره یا خوش خیالی یا مجنون. نگاه کن چند تا منفی در این کامنت ها داریم. عزیز مجنون به لیلی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
3
2
چون مردم ایران همه در رفاه کامل بسر میبرند
نظرات بینندگان