arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

سفیر سابق آمریکا در تل آویو: ولیعهد شدن بن سلمان، آرزوی اسرائیل بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر سابق آمریکا در تل آویو روز سه شنبه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی منافع و تهدیدات مشترکی دارند، گفت: انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان، آروزی اسرائیل بود که محقق شد.

به گزارش انتخاب، روزنامه صهیهونیستی «هاآرتص»، «دان شابیرو» سفیر سابق آمریکا در تل آویو با اشاره به تحولات اخیر در عربستان افزود: انتخاب بن سلمان فرصت بی سابقه ای را فرا روی اسرائیل باز می کند تا جایگاه منطقه ای خود را بهبود ببخشد و با چالش های راهبردی و امنیتی اش مقابله کند.
 
وی تاکید کرد: محمد بن سلمان معتقد است که اسرائیل و عربستان منافع و تهدیدات مشترکی با هم دارند؛ این امر فرصت های زیادی برای اسرائیل در دوره حکومت وی به وجود می آورد.

شابیرو که در حال حاضر به عنوان پژوهشگر در «مرکز تحقیقات امنیت ملی» رژیم صهیونیستی مشغول، تصریح کرد: نفرت بن سلمان از فعالیت ها و تحرکات اسلام سنی به ویژه اخوان المسلمین و تلاش وی برای مقابله با ایران، الگوی مشخصی از همپیمانی های منطقه ای را برای او تعیین می کند. به این معنا که وی تمایل زیادی برای داشتن مناسبات قوی با محمد بن زاید حاکم امارات و عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر دارد.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: رهبران قوی عرب دشمنان اسرائیل را دشمن خود می دانند. این به نفع ریاض و تل آویو است. ممکن است این تحول به تشکیل محوری از ائتلاف آمریکا، کشورهای عربی سنی و اسرائیل منجر شود که دارای منافع راهبردی مشترک هستند و آمادگی مقابله با بازیگران تندور در منطقه را دارند.

شابیرو که پیشتر مشاور باراک اوباما در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس بود، ریاض و تل آویو را به «مدیریت حکیمانه سیاسی تشویق کرد تا بیشترین منفعت را از داشتن روابط دو جانبه ببرند و آسیب هایی را که می تواند در نتیجه واقعیت های سیاسی ایجاد شود، به حداقل برساند».

شابیرو توضیح داد: بن سلمان آماده عادی سازی کامل روابط با اسرائیل در چارچوب اجرای طرح کشورهای عربی است.

وی همچنین به دولت آمریکا در دادن چراغ سبز به بن سلمان برای وارد کردن او در درگیری های منطقه ای غیر قابل پیش بینی، هشدار داد و گفت: بن سلمان جنگ یمن را به «شکل بدی» مدیریت کرد.

این مقام صهیونیست گفت: آمریکا و اسرائیل به توانایی بن سلمان برای مقابله با ایران اطمینان ندارند. فرضیه دولت تل آویو و آمریکا این است که اگر قرار به جنگ علیه ایران باشد، «باید تصمیم در این باره این جنگ در واشنگتن و نه در ریاض اتخاذ شود».

شابیرو این را تاکید کرد که، در صورتی که بن سلمان دست به ماجراجوهایی بزند که منافع آمریکا را تهدید کند، دولت آمریکا هشدار شدیدی اللحن به وی خواهد داد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان