arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

پاسخ سفير عراق در تهران به سوالی درباره غرامت جنگ تحميلي

برخي نمايندگان پارلمان عراق و شخصيت هاي سياسي اين کشور در روزهاي اخير در نفي حق ايران بر غرامت جنگ تحميلي سخن گفته و حتي پا را فراتر نهاده، مدعي لزوم پرداخت غرامت جنگ از سوي ايران شده اند! واکنش مقام هاي رسمي دولت عراق به اين گونه ادعاها سکوتي ممتد بوده که تاکنون نيز ادامه يافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخي نمايندگان پارلمان عراق و شخصيت هاي سياسي اين کشور در روزهاي اخير در نفي حق ايران بر غرامت جنگ تحميلي سخن گفته و حتي پا را فراتر نهاده، مدعي لزوم پرداخت غرامت جنگ از سوي ايران شده اند! واکنش مقام هاي رسمي دولت عراق به اين گونه ادعاها سکوتي ممتد بوده که تاکنون نيز ادامه يافته است.

 با توجه به چنين سکوتي که ناموجه به نظر مي آيد، برآن شديم تا در گفت وگويي با يکي از مقام هاي رسمي دولت عراق، نظر وي و در حقيقت موضع دولت کنوني عراق را درباره برخي پرونده هاي مهم در روابط ۲ کشور جويا شويم. در همين راستا محمدمجيد الشيخ، سفير عراق در تهران در گفت وگوي اختصاصي با خراسان به ۵ سئوال خبرنگار ما درباره مهم ترين پرونده ها در روابط تهران - بغداد از جمله غرامت جنگ تحميلي، ميله گذاري هاي مرزي و برخورد با گروهک تروريستي پژاک پاسخ گفت.

زاويه داشتن برخي پاسخ هاي سفير عراق با سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قبال روابط دو جانبه گرچه غيرقابل قبول شمرده مي شود اما تاکيد وي بر ضرورت گسترش روز افزون روابط ايران و عراق، تکليف مضاعفي را متوجه دستگاه ديپلماسي کشور مي کند تا از روابط حسنه فعلي ۲ کشور استفاده و به استيفاي حقوق ملت در پرونده هايي همچون غرامت جنگ تحميلي اقدام کند. پرسش هاي خراسان و پاسخ هاي سفير عراق در پي مي آيد.

محمد مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران در گفت وگوي اختصاصي با خراسان در پاسخ به اين سوال که با توجه به درگيري هاي اخير ايران با گروهک تروريستي پژاک دولت مرکزي عراق چه اقداماتي براي برچيدن پايگاه هاي رسمي و غيررسمي اين گروهک از مناطق مرزي ۲ کشور انجام داده است، گفت: براساس قانون اساسي عراق به هيچ گروه تروريستي مانند «خلق»، «پژاک» و ...، اجازه فعاليت و اقدامي عليه کشورهاي همسايه و همجوار داده نمي شود. بسياري از مسائل و اختلافات از راه هاي ديپلماتيک قابل حل است، و اين گونه موضوعات بين ۲ کشور از طريق گفت وگو بايد حل شود.

کميسيون سه جانبه براي بررسي وضعيت ساکنان اردوگاه اشرف به زودي تشکيل مي شود

سفير عراق در پاسخ به اين که اخراج منافقين از عراق در چه مرحله اي است، اظهار کرد: تصميم اساسي دولت عراق اين است که گروه «خلق» بايد از عراق خارج شوند. حضور اين افراد در عراق نامطلوب است و اين نظر دولت و ملت عراق است. ما اين مسئله را به اين افراد و ديگر کشورها و آمريکا و اتحاديه اروپا هم اعلام کرديم و تاکيد کرديم که دولت و ملت عراق نمي خواهند هيچ تشکيلات و سازماني در عراق وجود داشته باشد که از عراق به عنوان پايگاه براي انجام عمليات عليه کشورهاي همجوار استفاده کند. البته دولت عراق معتقد بود بهتر است کميته سه جانبه اي بين عراق، ايران و صليب سرخ تشکيل شود که اين کميسيون راهکارهاي حل مسئله گروه «خلق» و اخراج آن ها از عراق را بررسي کند. از اتحاديه اروپا نيز خواستيم اين افراد را بين خودشان توزيع کنند و اسکان دهند. ما تصميم قطعي داريم که اين افراد در عراق نمانند؛ زيرا اين ها در عراق جايگاهي ندارند، با خارج شدن نيروهاي آمريکايي از عراق نيز شرايط براي ماندن اين افراد در عراق بسيار سخت خواهد شد. در عين حال، ما به آمريکايي ها گفته ايم نمي توانيم از اين گروه در برابر اراده ملت دفاع کنيم و به همين خاطر پيشنهاد تشکيل کميسيون سه جانبه را داديم و احتمال دارد در آينده نزديک اين کميسيون تشکيل شود. چون مورد موافقت هر سه طرف است. ما به اتحاديه اروپا گفتيم بهتر است خروج اين افراد از عراق قبل از خروج نيروهاي آمريکايي صورت گيرد، چون آن گروه در مناطقي ساکن هستند که متعلق به ملت عراق است و مردم زمين هايشان را مي خواهند.

۷۰ درصد مرزهاي زميني مجددا ترسيم شده است

مجيدالشيخ در پاسخ به اين سوال نيز که ميله گذاري هاي مرزي اکنون در چه وضعيتي است و آيا همکاري ۲ کشور براي لايروبي اروند و تعيين خط القعر جديد آغاز شده است، گفت: دولت عراق مايل است مسئله مرز آبي ميان ايران و عراق هر چه سريع تر حل و فصل شود. کميسيون هاي مشترک در اين زمينه بين دو کشور تشکيل شد و جلسات شان در حال برگزاري است. با توجه به توافق هاي ميان دو کشور، خط تالوگ خط مرزي است.

متاسفانه براثر عوامل طبيعي و جنگ، خط تالوگ به سمت عراق حرکت کرد و مقداري از خاک عراق کم شده است. در عين حال خط تالوگ بايد به جاي خود برگردد و مرز آبي همان طور که مشکل مرزهاي زميني ميان عراق و ايران حل شد، حل مي شود. در حال حاضر ۷۰ درصد مرزهاي زميني مجددا ترسيم شده است و مشکل حادي در اين زمينه وجود ندارد و معتقديم درباره مرز آبي هم بايد ابتدا تکليف خط تالوگ مشخص شود. ايران در بخش خود لايروبي را انجام داده است و طرف عراقي هم اين کار را شروع کرده است. در کل معتقديم شرايط بايد به وضعيت ابتدايي خود بازگردد. در مسائل مرزهاي زميني هم ما طبق قراردادهاي ميان دو کشور عمل کرديم و جلو رفتيم و در اين باره هم بايد بر همين اساس جلو برويم و فکر نمي کنم در اين صورت مشکل خاصي وجود داشته باشد.

چنين امري صحت ندارد

مجيدالشيخ در اين باره که پاسخ عراق به گلايه برخي مقام هاي ايراني از اين که بغداد در روند تفحص پيکرهاي شهداي جنگ تحميلي همکاري نمي کند، چيست ، گفت: چنين امري صحت ندارد، زيرا از ابتداي سرنگوني رژيم صدام و شروع به کار نظام سياسي جديد در کشور عراق، مراجع و ادارات ذي ربط در دولت عراق همکاري و تعاون تنگاتنگي با همتايان ايراني خود در اين زمينه داشته اند، و به همين خاطر است که طي سال هاي گذشته شاهد استخراج و تشييع اجساد و پيکرهاي بسياري از مفقودان جنگ بوده ايم. مشکل موجود اين که در برخي شرايط مسائل امنيتي يا استقرار برخي واحدهاي نظامي در برخي مناطق باعث کندي يا توقف موقت کار در اين زمينه مي شود، مضافا بر اين که هنوز در برخي مناطق ميدان هاي مين خنثي نشده اي وجود دارند که به تدريج در حال خنثي سازي آن ها مي باشند، و من اميدوارم طولي نکشد که اين مسئله هر چه زودتر به نتيجه پاياني خود برسد.

جنگ به سود هيچ يک از ۲ کشور نبوده است

سفير عراق هم چنين در پاسخ به اين سوال که با توجه به پرداخت تدريجي غرامت جنگ به کويت از سوي عراق نظر دولت بغداد نسبت به پرداخت غرامت جنگ به ايران چيست، گفت: روابط ۲ کشور بعد از سرنگوني رژيم صدام تقريبا از صفر شروع شد و توانستيم صفحه آميخته به نفرتي که بر روابط ۲ کشور خيمه زده بود را ورق بزنيم و صفحه جديدي را آغاز کنيم و اين به خاطر اراده سياسي بالاترين مقامات و رهبران سياسي ۲ کشور است. در اين صفحه جديد منافع ۲ ملت و ۲ کشور مدنظر است. ۲ کشور مشترکات بسياري دارند که مي تواند مورد توجه قرار گيرد. وجود طولاني ترين مرز ميان ايران و عراق بين همسايگان عراق در کنار مشترکات ۲ کشور مي تواند روابط ايران و عراق را از ساير کشورها متمايز کند. مراحل خوبي را در گسترش روابط گذرانده ايم و اميدوارم شاهد پيشرفت و توسعه بيش از پيش باشيم.درباره خسارات جنگ هم بايد گفت: روابط بين ۲ کشور و بهبود و توسعه آن در اولويت ماست. صدام نمي خواست روابط خوبي بين ۲ کشور برقرار باشد و جنگي به راه انداخت که بيش از يک ميليون نفر از ۲ کشور کشته شدند. حفظ روحيه برادري ميان ۲ کشور مهم ترين عاملي است که مي تواند روابط ۲ کشور را گسترش دهد. ما معتقديم جنگ به سود هيچ يک از ۲ کشور نبوده است و حالا که روابط ۲ کشور بهبود يافته بهتر است به گسترش و توسعه روابط و حفظ دوستي ها فکر کنيم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
چشم پوشي مسوولان از دريافت غرامت جنگ خيانت آشكار به شهدا و مردم است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
یعنی غرامت که نمی دن اما شاید در راستای تقویت روابط دو جانبه یه چیزی از ما بگیرن. خیلی هم خوب... گل و بلبل...
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
جالب بود. به عبارت واضح تر طبق پاراگراف آخر ایشون می فرمایند: کی داده کی گرفته؟! یه جنگ کوچولو بوده حالا تموم شده دیگه. غرامت چیه بییاد با هم دوست باشیم. همش تقصیر صدام بود که اونم رفت. حالا بیاید به جاش از گل و بلبل بگیم و به چیزهای بدبد فکر نکنیم....
نظرات بینندگان