arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۶

ایتالیا: یا باید اتحادیه اروپا درهایش را به روی بالکان بگشاید یا خطر نفوذ روسیه را بپذیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایتالیا هشدار داد اتحادیه اروپا باید درهای خود را به روی عضویت کشورهای غرب بالکان باز کند و یا خطر افزایش نفوذ روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی در این منطقه را به جان بخرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا گفت: گسترش و بست اتحادیه اروپا در دستورکار نیست اما ما باید دست خود را به طرف آلبانی، بوسنی، کوزوو، مقدونیه، مونته‌نگرو و صربستان دراز کنیم چراکه این کشورها خواستار عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

جنتیلونی در پایان چهارمین نشست اتحادیه اروپا با کشورهای غرب بالکان که در شهر بندری تریسته برگزار شد این اظهارات را مطرح کرد؛ شهری که یک پل سمبلیک میان اتحادیه اروپا و حوزه بالکان محسوب می‌شود.

جنتیلونی گفت: در جریان این نشست کمیسیون اروپا، بودجه جدید برای تقویت رشد اقتصادی در این منطقه را اعلام کرد. در همین حال رهبران کشورهای حوزه بالکان معاهده‌ای را درخصوص ادغام شبکه‌های حمل و نقلی خود امضا کرده و برنامه‌ای را برای ایجاد یک حوزه اقتصادی منطقه‌ای اتخاذ کرد.

اگرچه روند بست اتحادیه اروپا تا سال 2019 به حالت تعلیق درآمده و این بلوک با مشکلات خود یعنی بریگزیت و سیل مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کند اما اتحادیه اروپا قصد دارد تا همچنان تعهد خود به کشورهای حوزه بالکان را نشان دهد.

منافع اتحادیه اروپا به دنبال گزارشات درباره افزایش نفوذ روسیه در حوزه بالکان به خطر افتاده است؛ منطقه‌ای که مسکو آن را حوزه سنتی منافع خود توصیف می‌کند.

حضور روسیه در صربستان یعنی جایی که روابط نظامی و اقتصادی میان این دو کشور افزایش یافته بسیار مشهود است.

جنتیلونی بدون اشاره به نام روسیه گفت: ایتالیا و آلمان که بزرگترین شرکای تجاری این منطقه محسوب می‌شوند نمی‌تواند اجازه دهد که خلأ به وجود آمده در پی تعلل اتحادیه اروپا برای جذب اعضای جدید، با کشورهای دیگر پر شود.

وی افزود: طبیعتا قدرت‌های منطقه‌ای یا جهانی دیگری وجود دارند که می‌خواهند در بالکان نفوذ داشته باشند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این نشست گفت: ثبات سیاسی منطقه بالکان ثبات سیاسی همه ما محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان