arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

سفیر قطر: عربستان ومتحدانش 2هزارمورد نقض حقوق بشرعلیه ملت قطر مرتکب شده اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ابراهیم بن عبدالعزیز السهلاوی » سفیر قطر در الجزایر با ظالمانه توصیف کردن تحریم ها ومحاصره کشورش توسط عربستان، مصر، امارات و بحرین، گفت: محاصره کنندگان دوحه تاکنون مرتکب 2 هزار مورد نقض حقوق بشر علیه ملت قطر شده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، السهلاوی در مصاحبه با روزنامه «الخبر » الجزایر که امروز سه شنبه چاپ شد، گفت: کسانی که تحریم های غیر قابل توجیه، غیر قانونی و غیر انسانی بر قطر تحمیل کرده اند چاره ای جز بازگشت به راه درست ندارند ،آنها میان زن و شوهرهایی که یکی تابعیت قطری ودیگری تابعیت کشورهای تحریم کننده را داشته، جدایی انداخته اند و به دلیل اختلافات سیاسی، مانع انجام مناسک حج شهروندان قطری می شوند و کارهایی می کنند که ادیان آسمانی و قوانین بین الملل آنها را رد کرده اند.
 
سفیر قطر افزود: این نقض حقوق بشر شامل لغو مالکیت ، جدایی اعضای خانواده ها از هم، نقض حق آزادی جابجایی از یک مکان به مکان دیگر، نقض حق بهداشت و آموزش ، حق انجام مراسم دینی ، حق کار و اقامت و ... است و بیشتر آنها را عربستان مرتکب شده است.
وی اضافه کرد: به هر حال قطر آماده است پای میز مذاکره بنشیند همانگونه که الجزایر نیز خواسته بود زیرا ما اعتقادی به حل بحران ها از طریق رویارویی (نظامی ) نداریم.
 
السهلاوی با بیان اینکه' قطر از اخوان المسلمین حمایت نمی کند'، گفت: اگر چه جنبش حماس در آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است اما برای ما یک جنبش مقاومت و قانونی است و دقیقا همانند الجزایری ها ، برای بیرون راندن اشغالگران از سرزمینشان اسلحه به دست گرفته اند.
 
سفیر قطر در ادامه گفت: ما از مردم فلسطین حمایت می کنیم و با دولت آن همکاری می کنیم. حضور حماس در قطر از نوع نمایندگی سیاسی است همانند الجزایر . ما تعجب می کنیم سفیر یک کشور عربی (سفیر عربستان) در الجزایر چگونه حماس را تروریست می داند در حالی که مردم الجزایر، مشغول برگزاری جشن پیروزی بر اشغالگران سرزمین خود بودند.
 
وی در خصوص تشکیل محور جدیدی متشکل از ایران، ترکیه و قطر در منطقه گفت: قطر و ترکیه پیش از این بحران، توافقنامه نظامی امضا کرده بودند و اتفاقات اخیر هیچ ربطی به این بحران ندارد. ما در پی تشکیل محور جدید در منطقه آن گونه که گفته می شود.
 
السهلاوی با اشاره به وجود پایگاه های نظامی آمریکا در قطر، بحرین و امارات افزود:اقدامات ضد قطر، ثبات در منطقه را بر هم می زند و به هر حال قطر عامل این بی ثباتی ها نخواهد بود.
 
عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خرداد 96 با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
 
قطر اقدامات و خواسته کشورهای تحریم کننده را عامل نقض حق حاکمیت ملی خود دانسته و آن را رد کرده است.
نظرات بینندگان