arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

چگونه قطر توانست با محاصره و تحریمهای عربستان و متحدانش مقابله کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قطر از همان ابتدا به گونه ای عمل کرد که به لطف« درس های گذشته» می تواند در برابر تحریم ها و محاصره این کشور مقاومت کند.

به گزارش انتخاب،  روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: قطر توانست در برابر تحریم هایی که عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه این کشور اعمال کردند و نیز محاصره این کشور توسط کشورهای چهارگانه به خوبی مقابله کند.

قطر از همان ابتدا به گونه ای عمل کرد که به لطف« درس های گذشته» می تواند در برابر تحریم ها و محاصره این کشور مقاومت کند.

درس گرفتن از گذشته

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت که دوحه از درسی که با آن در سال 2014 رویارو بود، چیزهای زیادی آموخت؛ آن زمان که عربستان؛ امارات و بحرین سفرای خود را از قطر  به دلیل اعتراض شان به حمایت دوحه از جنبش اخوان المسلمین و پوشش ویژه شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر خارج کردند.

این روزنامه آمریکایی نوشت که به رغم این رویارویی های دیپلماتیک ولی این بحران به تحریم فراگیر تبدیل نشده است اما قطر درک کرده است که نیاز به تدابیر پیشگیرانه دارد که از خودش در برابر هر گونه تصمیم مشابهی حمایت کند.

این روزنامه نوشت: در عمل قطر خودش را برای دور دوم از نزاع آماده کرده است زیرا به خوبی درک کرده است که این رویارویی آخرین رویارویی نخواهد بود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: «مروان قبلان» رئیس واحد تحلیل سیاسی در مرکز عربی پژوهش ها و بررسی های سیاسی قطر گفت: در سال 2014 هیچ کس تصور نمی کرد که قطر در صورت شدت گرفتن بحران دیپلماتیک و رسیدن آن به مرحله تحریم ایستادگی کند، تحریم اکنون در عمل رخ داده است و قطری ها فهمیدند که می توانند با تحریم همزیستی کنند لیکن این به آمادگی عملی آنها برای مقابله با تحریم بر می گردد.

وی افزود که کشورهای تحریم کننده از رویکرد شوک و ترساندن استفاده کردند لیکن شوک آنها با تأخیر صورت گرفت زیرا قطر خود را برای آن آماده کرده بود و به خوبی از گذشته درس گرفته است.

چالش دو جانبه

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: بحران واقعی قطر و کشورهای تحریم کننده این است «چالش» میان دوحه و عربستان «دوجانبه» است.

این روزنامه در ادامه نوشت: بحران از این جا نشأت می گیرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ایده ای که آبرویش را حفظ کند نمی پذیرد و حاضر نیست که از خواسته های تحمیل شده بر قطر عقب نشینی کند.

وال استریت ژورنا نوشت: بن سلمان با چالش های بزرگی مواجه است. وی نیاز به این دارد که خودش را به این گونه نشان دهد که  در همه پروژه هایی که راه انداخته از اقتصادی و چشم انداز 2030 تا نظامی یعنی جنگش در یمن یا سیاسی در نزاع با قطر موفقیت های بزرگی به دست می آورد.

به نوشته این روزنامه : از سوی دیگر، دوحه تمایلی ندارد که سر تسلیم فرود بیاورد و تبدیل به امارتی شود که گویی« تابع عربستان» است.

شیوه های ایستادگی

روزنامه آمریکایی « شیوه های ایستادگی» که قطر در رویارویی با کشورهای تحریم کننده را بر شمرد.

دوحه به منظور تحریک افکار عمومی در این کشور عکس های چاپ شده شیخ« تمیم بن حمد آل خلیفه» را منتشر کرد و ده ها قطری نیز ظاهر شدند که تعهد به وفاداری به امیر می کنند.

اما درباره رویارویی با محاصره زمینی، دریایی و هوایی وال استریت ژورنال نوشت: در سال 2014 قطر بندر دریایی نداشت اما اکنون بندر دریایی جدیدی در اختیار دارد به نام بندر«حمد» و همین امر باعث شده است که بتواند از کشتی های باربری بزرگ استقبال کند؛ امری که باعث شد تصمیم به ممنوعیت تحمیلی ورود کشتی هایش به بندرهای «دبی» که تا چندی پیش بندر اصلی محموله های دریایی بود که به سمت قطر می روند، جبران شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: قطر همچنین با کمبود برخی تولیداتش از جمله تولیدات لبنی با وارداتش از ترکیه، آذربایجان و لبنان مقابله کرد و برای ایجاد ذخیره استراتژیک این تولیدات اقدام به خرید گاو کرده است.

وال استریت ژورنال نوشت: «جان دوری»  مدیر اجرایی شرکت قطری متخصص در صنعت لبنیات گفت: محاصره فرصتی برای ما بود تا خلأ خطرناکی را پر کنیم و باعث شد که سهم مهمی از بازار که از آن شرکت های عربستانی بود را از آن خود کنیم. همچنین بعید می دانم که شرکت های عربستان مشتری های قطری خود را پس از پایان بحران بار دیگر به دست بیاورند.

وی افزود که قطری ها به این بحران به عنوان یک فرصت برای نشان دادن شور ملی گرایی و اعتماد به شرکت های قطری نگاه می کنند.

«عبدالله باعبود» رئیس برنامه پژوهش های الخلیج در دانشگاه قطر نیز گفت: دوحه توانست زهر شوک را بگیرد اگر چه قطعا هزینه اقتصادی کلانی برای محاصره داد لیکن نمی توان آن را با زیان حاکمیتی قطر مقایسه کرد؛ امری که بعید می دانم قطر به سادگی از آن چشم پوشی کند.
 
 
منبع: جماران
نظرات بینندگان