arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

ضرورت احیاء شرکتهای زراعی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قانون شرکتهای زراعی قبل از انقلاب تصویب و اجرایی گردید اجرای این قانون مواهب ارزشمندی به دنبال داشت بهره وری اراضی را افزایش و کشاورزی ناحیه تحت پوشش را مکانیزه نمود از اوایل انقلاب شرکتهای زراعی مورد کم توجهی واقع شده و برخی از انها منحل شدند  دلایل و ضرورت های زنده نمودن و تقویت قانون توسعه شرکتهای زراعی کدامند؟

در کشور کم آب ایران حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب اب طی سال مورد استفاده قرار میگیرند که حدود ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی بکار گرفته می شود یعنی بیش از صد میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می شود غالب زمین های کشاورزی بصورت غرقابی آبیاری می شوند که در این روش بیشتر آبی که مورد استفاده قرار می گیرد هدر می رود بااستفاده از صد میلیارد متر مکعب آب می توان چندین برابر اراضی کشور را زیر کشت برده و میلیون ها تن محصول بیشتری تولید نمود.

Image result for ‫زراعت مدرن‬‎
دشت های مختلف کشور را مشاهده میژ
اکنون دشتهای مختلف کشور را مشاهده میکنیم که نصف یا حتی یک سوم انها زیر کشت هستند که بدین ترتیب درامد کشاورزان این مناطق در حد نامناسبی قرار دارد مهاجرت کشاورزان به شهرها هر سال رو به افزایش است قبل از انقلاب حدود ۷۰ درصد مردم در روستا و ۳۰ درصد در شهر ها زندگی می کردند اما اکنون این نسبت به درصدهای بلعکس نزدیک شده است. کشاورزی و باغداری اشتغال زا ترین حرفه در کشور است، اما به دلیل اینکه نسل به نسل خرده مالکی فزونی می یابد و حاشیه سود کشاورزی و باغداری کمتر می شود جوانان غالبا در روستاها نمی مانند و بیکاری بزهکاری و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی رو به افزایش است.
 
در خصوص خرده مالکی مثالی ذکر می نمایم پدر بزرگ کشاورزی ده فرزند داشت و مالک ده هکتار زمین بود وقتی فوت کرد ده هکتار زمین وی بین فرزندان توزیع شد و یک هکتار زمین به پدرش ارث رسید پدر وی سه فرزند داشت که پس از فوت کمتر از نیم هکتار به وی ارث رسید تا چند نسل آینده به هر کدام از فرزندان حدود صد متر می رسد ایا کمتر از دو هکتار اصلا کشاورزی اقتصادی است.لذا تا یکی دو نسل آینده کشاورزی ایران با معضل خرده مالکی به سمت اضمهلال پیش خواهد رفت. راهکار چیست؟ راهکار این است که شرکتهای زراعی در سراسر کشور نهادینه شوند شرکت ها فرزند ندارند و معضل خرده مالکی را حل می کند. شرکتهای زراعی چه مزیت هایی دارند؟

الف، از تکه تکه شدن و اضمهلال کشاورزی جلوگیری می کند
ب، منجر به مکانیزه شدن کشاورزی در همه حوزه ها می شود
ج، امکان برنامه ریزی برای نوع  کشت و صادرات محصولات فراهم می شود
چ، زمین های کشاورزی یکپارچه و بهره وری آنها افزایش چشمگیری خواهد یافت
ح، از منابع آب و خاک بصورت علمی و برنامه ریزی شده استفاده خواهد شد
خ، امکان سرمایه گذاری در احداث آب بندها در بین دره ها جهت تامین بخشی از منابع آب در تابستان و لوله کشی و آبیاری قطره ای و بارانی مهیا تر و این برنامه فراگیرتر خواهد شد
د، کشاورزی ایران صاحب متصدیان حرفه ای و تشکل های قدرتمندی خواهد شد که توان همفکری و مشورت و ارائه طرح و برنامه برای مسئولین هر منطقه، استان و کشور را خواهد داشت.
 
 
ر، افزاش اشتغال در حوزه کشاورزی و باغداری و کشت و صنعت و بهره ورزی نیروی انسانی و تجهیزات

ز، امکان بهره گیری از ظرفیت انرژی آب و باد و خورشید به فراخور ظرفیت های هر منطقه Image result for ‫زراعت مدرن‬‎

جهت تشویق و ترقیب و جهت دهی به کشاورزان به منظور شکل گیری و توسعه شرکت های زراعی لازم است قانون مصوب قبل از انقلاب بازنگری و تکمیل شود لازم است امتیازاتی که اکنون به کشاورزان اعطا می شود هدفمند شوند امتیاز برق یارانه ای،مجوز برداشت آب، یارانه های کشاورزی و سایر امتیازات می بایست در قانون برای کشاورزان لحاظ شود و کشاورزانی که تک روی می کنند به مرور از ابن امتیازها محروم شوند جزئیات این طرح و شیوه نامه اجرایی در آیین نامه مربوطه توسط دولت  تصویب شود.
 
منبع : nedayehamvatan