arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

روزنامه ایرلندی: ترامپ با وعده لغوتوافق هسته ای،مهم ترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته را به خطر می اندازد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ایرلندی «آیریش تایمز» نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با وعده لغو توافق هسته ای، یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماتیک در 10 سال گذشته را به خطر می اندازد.

به گزارش انتخاب، روزنامه ایرلندی آیریش تایمز در شماره روز جمعه خود با اشاره به لفاظی های ترامپ درباره عقب نشینی و پاره کردن برجام نوشت: «در حالی که جهان درباره جنگ هسته ای در شبه جزیره کره احساس خطر می کند، این توافقی تاریخی از زمان امضای آن تاکنون، بیش از هر زمانی با خطر ابطال مواجه شده است.»
 
آیریش تایمز با اشاره به امضای برجام در ژوئیه 2015 (23 تیر 94) بین تهران و گروه پنج به علاوه یک، افزود: «این توافق یکی از موفقیت های سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا بوده است که وعده احتمال از سرگیری روابط تهران و غرب را محقق می کرد.»
آیریش تایمز اضافه کرد: اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان های اطلاعاتی غرب، همگی بر این باورند که ایران به تعهدات خود در قبال توافق پایبند بوده است و ترامپ هم ماه گذشته رسما، هر چند از روی بی میلی آن را تایید کرد، اما همچنان این توافق را محکوم می کند.
 
ترامپ هفته گذشته در گفت وگو با رسانه ها مدعی شد که ایران «روح توافق را نقض کرده است».
 
آیریش تایمز نوشت: «احتمالا اشاره ترامپ به آزمایش ماه گذشته موشک بالستیک ایران بوده است؛ اقدامی که آمریکا را بر آن داشت تا تحریم های جدیدی را وضع کند. اما استدلال ترامپ چندان قوی نیست. توافق هسته ای همان چیزی است که هست و تعهدی در ایران برای خودداری از انجام آزمایش های موشکی ایجاد نمی کند و از ایران نمی خواهد هر اقدام دیگری را که ممکن است خشم غرب را برانگیزد، متوقف کند.»
 
این روزنامه ایرلندی با اشاره به اذعان کاخ سفید به تلاش ترامپ برای دلسرد کردن رهبران جهان از برقراری روابط تجاری با ایران افزود: در حقیقت، آمریکا خود ممکن است روح توافق را نقض کرده باشد و این در حالی است که این توافق آمریکا و اتحادیه اروپا را از هر سیاستی «که به طور مستقیم و به شکل مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر می گذارد» منع می کند.
 
آیریش تایمز در ادامه به اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و هشدار درباره احتمال خروج از برجام فقط در «چند ساعت» در صورت اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا اشاره کرده است.
 
این روزنامه در پایان نوشت: ترامپ با سخنان و اقدامات خود یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماتیک دهه گذشته را به خطر می اندازد و در این پروسه به منافع آمریکا لطمه می زند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان