arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

حریرچی: کاهش هزینه‌های سلامت کشور به زیر 10 درصد/ نظام در مورد محصولات تراریخته تصمیم می‌گیرد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اعتبارات طرح تحول سلامت نسبت به کل بودجه‌های بخش بهداشتی درمانی از رقم پایینی برخوردار است. چرا که کل هزینه‌های سلامت کشور را به زیر 10 درصد رسانده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اعتبارات طرح تحول سلامت نسبت به کل بودجه‌های بخش بهداشتی درمانی از رقم پایینی برخوردار است. چرا که کل هزینه‌های سلامت کشور را به زیر 10 درصد رسانده‌ایم.

به گزارش انتخاب به نقل از میزان، ایرج حریرچی در نشست خبری امروز در وزارت بهداشت در خصوص اولویت‌های دولت دوازدهم دربحث طرح تحول سلامت گفت: درحال حاضر تداوم ارتقاء ونهادینه سازی طرح تحول سلامت موجب رضایت 80 درصدی مردم دردولت گذشته بوده است و دردولت جدید این روند ادامه دارد همچنین استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده از دیگر برنامه‌های مطرح در دولت جدید است که زمینه اجرای آن درحال حاضر در 10 استان طراحی می شود.

وی افزود: برنامه تحول ونوآوری در آموزش وپژوهش پزشکی فارغ التحصیلان باید بنا بر نیاز مردم به خدمات در بحث سلامت باشد بنابر این، این برنامه نیز در دستور کار دولت جدید قرار گرفته است.تامین منابع مالی پایدار و جداسازی این منابع از نفت و درآمدهای ناپایدار یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در دولت جدید است که منجر به کنترل هزینه و ارتقاء سطح بهره وری در 4 سال آینده وزارت بهداشت خواهد بود.

حریرچی در ادامه اعلام برنامه‌های دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی گفت: مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت افراد جامعه مانند اعتیاد ، طلاق و بیکاری که تحت تأثیرعوامل طبیعی و صنعتی قرار دارند در برنامه های جدید وزارت بهداشت رصد می‌شود و مدیریت آن به صورت دقیق‌تری انجام خواهد شد.

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیرامون سلامت مردم کشور گفت: آسیب پذیر بودن کشور در برابر حوادث غیر مترقبه و عوامل طبیعی مانند خشکسالی ، سیل و ... در سلامت مردم بسیار تأثیرگذار است و این روند می‌تواند به عنوان عوامل تهدید کننده سلامت در کشور تلقی شود بنابر این از تأثیر آسیب‌های اجتماعی و عوارض ناشی از عوامل اجتماعی مانند فقر، اعتیاد و طلاق بر سلامت مردم کشور نمی‌توان غافل بود این درحالی است که اعتیاد به مواد مخدر ، سیگار و قلیان منجربه بیماری افراد جامعه و طلاق منجر به افزایش سن ازدواج و مشکلات روانی در افراد و خانواده می‌شود و به نوعی سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: یکی از مشکلات ما درزمینه تامین سلامت افراد جامعه رشد شهرنشینی است و درشرایطی که 76 درصد جمعیت در شهرها زندگی‌ می‌کنند بهترین نظام بهداشتی درروستاها اعمال شده است ولی جمعیت روستاها نسبت به این خدمات کم است چراکه بسیاری از آنها به شهر مهاجرت کرده و سطح خدمات بهداشتی شهر را دچار بحران کرده‌اند در این میان بی مسکنی ، ترافیک و شلوغی و عوامل دیگر می‌تواند سلامت روانی و جسمی مردم را در شهرها تحت تأثیر قرار دهد.

حریرچی خاطر گفت: یکی از اهداف نظام سلامت افزایش امید به زندگی در جامعه است اما درحال حاضر جامعه ما دچار معضل افزایش سن در بین مردم است یعنی مسن‌ترها سهم بالایی از افراد جامعه را تشکیل می ‌دهند که معمولا این افراد دچار بیماری‌های قلبی، عروقی و انواع سرطان‌هایی هستند که به عنوان بیماریهای غیر واگیر و پرهزینه محسوب می‌شوند.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی 25 درصد سرمایه‌های نظام سلامت صرف یک ماه آخر عمر افراد جامعه می‌شود این درحالی است که در کشورهای آسیای جنوب شرقی فرد بیمار و رو به احتضار برای آرامش بیشتر به محیط‌‌های خانه بر می‌گردند واین اعتقاد منجر به کاهش 15 درصدی هزینه‌های سلامت در این کشورها شده است درحالی که در کشور ما با بروز علائم احتضار در افراد فرد با هزینه‌های بالاتری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های مجهزتر بستری می‌شود و هزینه‌های سلامت را با افزایش چشمگیری رو به رو می‌کند.

ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری وزارت بهداشت گفت: میزان رفاه مردم نسبت به دهه شصت تفاوت بسیاری کرده است و محرومیت در برخی از مناطق دورافتاده کشور و گروه‌های اجتماعی در سطح سلامت افراد جامعه تأثیرگذار است و پیچیدگی نظام اداری برای ارائه خدمات سلامت و دریافت آن نیز این روند را با تغییرات بسیاری روبرو کرده است و با توسعه ارتباط مجازی یک چالش جدید در نظام سلامت ایجاد شده است.

وی افزود: سرمایه اجتماعی مطلوبی در کشور وجود ندارد، این در حالی است که اعتماد مردم به مردم، مردم به دولت و دولت به مردم منجر به کاهش مطلوبیت سرمایه اجتماعی می‌شود. همچنین تورم به‌عنوان یک ضربه بزرگ به نظام سلامت و ناکارآمدی سرمایه‌های اجتماعی نیز می‌شود. جمعیت بی‌سواد و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کامل یک آسیب اجتماعی است و بر حوزه سلامت تأثیر بسیاری دارد، این در حالی است که قراردادهای کاری نامناسب و رشد رفتارهای خشونت‌آمیز در محیط‌های خانوادگی نیز سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با اتکا به دوره 4 ساله مدیریتی، آمادگی برای فعالیت‌های 4 سال آینده در بحث نظام سلامت، وزارت بهداشت تحولاتی را در برنامه‌های خود قرار داده است که این تغییرات با هدف ارتقاء در نظام سلامت انجام می‌شود. بنابراین در فرایند بخش‌های درمانی و پزشکی 815 میلیون نفر فعالیت می‌کنند که بدلیل حجم وسیع کار و اهمیت آن در بحث سلامت 80 میلیون جمعیت در یک کشور ممکن است تعدادی از افراد به درخواست خود و یا تعدادی دیگر به درخواست وزیر بهداشت از جایگاه خود تغییر یابند تا بتوان خدمات‌رسانی وزارت بهداشت را در قالب وظایف خود به سطح بالاتری برسانیم.

وی درخصوص همکاری مشترک وزارت بهداشت با سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر در قبال خدمات ارائه شده به بیمه‌شدگان تعهداتی دارند و ما به‌عنوان بخش دولتی، خیریه، عمومی، غیردولتی، خصوصی، بستری و سرپایی وظیفه ارائه خدمات بیمه‌شدگان را بر عهده داریم.در این راستا همه ارکان نظام و سازمان بیمه‌گر قبول دارند که بیمه‌شدگان از خدمات درمانی موجود استفاده کرده و این هزینه‌های تقبل شده به کمتر از مبالغ تعریف شده در ازای ارائه این خدمات بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برای سازمان بیمه سلامت در مجموع اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در این راستا با ایجاد هماهنگی بیشتر در بین بخش‌های مربوطه به دنبال کسب نتایج بهتر و مناسب‌تری در این زمینه هستیم.

وی گفت: بر طبق قوانین وزارت بهداشت دولت و مجلس شورای اسلامی توجه به سطح رفاهی، اجتماعی مردم در برخی از مناطق محروم اهمیت دارد براین اساس باید با متوازن‌سازی خدمات و محرومیت‌زدایی خدمات مربوط به سلامت برای این افراد نیز در نظر گرفته شود. بنابراین وزارت بهداشت بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشجویان به مدت 2 سال و بعد از دریافت دوره تخصص در اکثر موارد حدود دو سال یا برابر مدت تحصیلی دانشجویان اختیار دارند که مکان خدمات‌رسانی خود را انتخاب کنند. این در حالی است که شهرهایی نظیر هرمزگان و زاهدان که از امکانات رفاهی کمتری نسبت به دیگر شهرها برخوردارند، نباید از خدمات سلامت و درمانی محروم باشند.

حریرچی گفت: برمبنای ایجاد توسعه متوازن بر طبق قانون رفع محرومیت در مجلس نهم دانشجویانی که از سهمیه آزاد برخوردار نیستند باید در مناطق محروم به خدمات‌رسانی مشغول شوند و با کسب تحصیلات متعدد و لازم اقدام به این امر شود.بنابراین افرادی که از سهمیه‌ها استفاده می‌کنند متعهد هستند که نسبت به شرایط موجود محل خدمت خود پایبند بوده و از هیچ خدمتی دریغ نکنند. براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی افراد باید از مقتضیات کار مطلع بوده و با آگاهی کامل محل خدمت خود را انتخاب کنند.

وی در خصوص محصولات تراریخته گفت: تصمیم‌گیری در راستای محصولات تراریخته یک تصمیم‌گیری از جانب کل نظام است و تنها به وزارت بهداشت محدود نمی‌شود و آنچه مشخص است این است که از منابع طبیعی کشور بدون استفاده از مواد شیمیایی و ... بتوان همه نیازهای جمعیت یک کشور را برطرف کرد. 95 درصد بازارهای دنیا از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند. بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه باید به‌صورت کلی از جانب نظام صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: اظهارنظرهای موجود در خصوص محصولات تراریخته و ارگانیک نباید با جبهه‌گیری‌های سیاسی، مطرح و طراحی شود و تقاضا داریم این موضوع را بدون هیچ تعصبات سیاسی مطرح کنیم.

حریرچی گفت: در سیاست‌های کلی سلامت طب سنتی ایرانی جایگاه بالایی دارد اما متأسفانه در حال حاضر از طب سنتی سوء‌استفاده‌های شدیدی می‌شود بنابراین برخی افراد با عناوین دینی و مذهبی اقدام به درمان بیماری‌های مهم و خطرناک به‌صورت کاملاً غیرعلمی می‌کنند و عواقب بدی را به افراد بیمار تقبل کرده‌اند.

وی گفت: تجویزهای غیراصولی بر مبنای طب سنتی در بیماران منجر به درمان نامناسب و محرومیت فرد از درمان مناسب توسط پزشک می‌شود. براین اساس وزارت بهداشت با جدیت تمام با عاملین این امر برخورد می‌کند. این در حالی است که جایگاه طب سنتی ایرانی در ارائه خدمات سلامت تبیین و استانداردهای مراکز طب سنتی ایرانی اعلام شده است و نظارت بر این روند از جانب وزارت بهداشت به شدت صورت می‌گیرد و تمامی مراکزی که ادعای طب سنتی دارند باید دارای تأییدیه وزارت بهداشت باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: در راستای طب سنتی ایرانی از تحقیقات لازم حمایت می‌شود و در بخش خصوصی نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدام شده است.

حریرچی درخصوص جایگاه خدمات سلامتی در کشور گفت: تاکنون 800 میلیون بار مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشته‌ایم و 80 میلیون نفر نیز در این زمینه بستری شده‌اند.

وی در خصوص خدمات دندانپزشکی گفت: پیشگیری در مباحث مربوط به دندانپزشکی و سلامت دندان نسبت به سایر حوزه‌های سلامت از اهمیت چندین برابری برخوردار است. بنابراین باید سلامت در این حوزه با مشارکت فردی، خانواده و اجتماع انجام شود و وزارت بهداشت سعی دارد در این حوزه با ارائه خدمات ارزان‌قیمت و توجه به اولویت در سایر حوزه‌ها از مردم حمایت کند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اعتباراتی که به طرح تحول سلامت نسبت به کل بودجه‌های بهداشتی‌ درمانی اختصاص یافته رقم خیلی بالایی نبوده است و بر اختصاص اعتبارات سعی کرده‌ایم کل هزینه‌های سلامت کشور را به زیر 10 درصد برسانیم. چرا که در این حوزه باید صرفه‌جویی در سطح اعتبارات بیمه‌ها، دولت و خرج از جیب مردم صورت گیرد و هزینه‌های کمرشکن سلامت مردم را کاهش دهیم.
نظرات بینندگان