arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶

ماموریت ثامر السبهان در لبنان چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان سعودی به لبنان که بلافاصله پس از سفر «حسین جابری انصاری» معاون وزیر خارجه ایران به این کشور و در دل رویدادهای سیاسی و امنیتی اخیر در منطقه انجام گرفت حاوی چه پیامی بود؟

به گزارش انتخاب، «ثامر السبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس عصر روز چهارشنبه برای انجام یک سفر رسمی وارد لبنان شد.

خبرگزاری ملی لبنان با اعلام این خبر افزود: السبهان در این سفر که چند روز به طول خواهد انجامید دیدارهای دوجانبه ای با مسئولان لبنانی خواهد داشت و درباره تازه ترین تحولات منطقه ای و داخلی لبنان با آنها گفت وگو خواهد کرد.

«جمال الجراح» وزیر ارتباطات دولت لبنان به نمایندگی از سوی «سعد الحریری» نخست وزیر به همراه «ولید البخاری» کاردار سفارت عربستان در بیروت از السبهان در فرودگاه بیروت استقبال به عمل آوردند.

السبهان در بدو ورود با حضور در منزل سعد الحریری نخست وزیر لبنان با وی دیدار و گفتگو کرد. وی همچنین دیدارهایی با «سامی الجمیل» رئیس حزب الکتائب و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنان داشت.

تا کنون از محتوای از این دیدارها خبری منتشر نشده است.

در حالی که سفر السبهان به لبنان هنوز ادامه دارد وی ظهر امروز (جمعه) با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از تلاش های ارتش لبنان در برقراری امنیت و ثبات این کشور قدردانی کرد.
السبهان در این پیام نوشته است: تلاش های ارتش لبنان در حفظ امنیت و ثبات کشور ثابت کرده که حمایت از کشورها تنها از طریق نهادهای قانونی آن کشورها انجام می گیرد و با طائفه ای گری نمی توان کشور را آباد کرد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی با اشاره به سفر السبهان نوشت: همزمانی سفر جابری انصاری و ثامر السبهان به لبنان را نمی توان یک پیشامد تصادفی به شمار آورد به ویژه اینکه این سفر بلافاصله پس از سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران انجام می شود که از سفر دیپلمات های سعودی به ایران برای سرکشی به ساختمان سفارت این کشور در تهران و کنسولگری مشهد و نیز سفر همتایان ایرانی برای سرکشی به سفارت ایران در عربستان خبر داده بود.

الاخبار این خبر را نوعی تلاش در راستای حل اختلاف ها بین دو طرف دانست و افزود: لبنان نیز یکی از میدان های برخورد بین ایران و عربستان به شمار می آید همچنانکه نزدیکی دو کشور نیز در میدان لبنانی نمود پیدا می کند.

منابع سیاسی که در فضای دیدارهای السبهان با مسئولان لبنانی قرار داشتند همگی معتقدند که این سفر با هدف رساندن این پیام بوده که عربستان به مسائل لبنان اهمیت می دهد و لبنان هنوز هم در چارچوب اولویت های عربستان قرار دارد.

چارچوب دیدارهای السبهان در لبنان نیز عمدتا در راستای سر و سامان دادن به اوضاع اهل سنت لبنان و گروه 14 مارس به منظور برقراری توازن بین عربستان و ایران در صحنه داخلی لبنان بوده است.

الاخبار به نقل از منابع آگاه افزود: وزیر سعودی در دیدارهای خود تلاش کرد این تفکر را القاء کند که برخلاف برداشت ها از سفر مسئول ایرانی، هیچ یک از دو کشور ایران و عربستان در لبنان دست بالاتر ندارند.

به گفته این منابع، السبهان بعد از سفر چند ماه پیش خود بار دیگر به لبنان آمده تا خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در لبنان مطرح سازد و بگوید که لبنان لقمه راحتی نیست که ایرانی ها بتوانند به تنهایی آن را ببلعند.

با این وجود همزمانی سفر السبهان با نبرد در ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه دو هدف دیگر را نیز به ذهن متبادر می کند و آن اینکه اولا عربستان را حامی و پشتیبان این جنگ نشان دهد که در این رابطه برخی ها از احتمال مطرح شدن مجدد موضوع هبه سعودی به ارتش لبنان سخن می گویند. هدف دوم مربوط به مرحله انتقالی در سوریه است و السبهان با سفر خود تاکید می کند که در مرحله انتقالی در سوریه، عربستان خارج از چارچوب برنامه های طراحی شده برای منطقه نخواهد ماند بلکه تلاش خواهد کرد سوریه در مرحله بازسازی به جای اینکه زیر کنف حمایت ایران قرار داشته باشد به مرجعیت عربی خود برگردد.

الاخبار به نقل از برخی منابع احتمال داد که سفر السبهان به لبنان در حد یک سفر نمایشی باقی نماند بلکه اقدامات عملی همچون افزایش سطح روابط دیپلماتیک بین لبنان و عربستان و تعیین سفیر در لبنان را به دنبال داشته باشد.

سفر السبهان برخلاف سفر جابری انصاری فراگیر نبود. جابری انصاری طی سه روز حضورش در لبنان 19 دیدار با چهره های ارشد سیاسی و دینی در طیف های مختلف داشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان