arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶

معرفی وزیر نیرو و چند نکته

*رامین شیروی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


به نظر میرسد طی روز های آینده جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور وزیر پیشنهادی خود جهت تصدی وزارت نیرو را به مجلس شورای اسلامی و معرفی نمایند.

به طور حتم جایگاه وزارت فارغ از نام وزارتخانه به خودی خود جایگاهی مهم و حساس در سرنوشت وزارتخانه و به طبع کشور می باشد. و به همین جهت نمایندگان محترم مجلس نیز با حساسیتی ویژه وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرارداده و نهایتاً پس از بررسی سوابق و برنامه های پیشنهادی به آن ها رأی خواهند داد. در انتخاب یک وزیر علاوه بر موارد فوق جهت راهبری چهار ساله ی وزارتخانه در چارچوب قوانین بالادستی و در راستای اهداف نظام ، کاردانی و سیاست او در حل و فصل مسائل مهم دست به گریبان کشور در حوزه اختیارات، از مهمترین وظایف اوست.

وزارت نیرو شاید امروز از این جهت بسیار بارزتر و مهم تر از گذشته خودنمایی می کند. به این معنی که شرایط آب در کشور از یک سو و شرایط منطقه از سوی دیگر باعث خواهد شد که کشور با مسائل و بحران های پیچیده داخلی و خارجی جهت تأمین منابع آب مورد نیاز مواجه گردد.

این در حالی است که بدانیم کشورمان در منطقه ایی نیمه خشک و با میانگین بارندگی زیر 230 میلی متر در سال (میانگین بارندگی در اروپا حدود 2500 میلی متر در سال است) و آن هم نه به یک نسبت مساوی در کل کشور ، به نوعی که در بخش هایی از استان های جنوب شرقی یا فلات مرکزی ایران میزان بارندگی به زیر 50 میلی متر در سال می رسد . در عین حال در کشور های همسایه نیز فعالیت های گسترده ایی جهت کنترل و مهار آب های سطحی صورت گرفته که اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر شرایط آب کشور ما خواهد داشت.

بدیهی است حل و فصل این موارد نیازمند هوشمندی و نگاهی جامع به بحث آب در کشور و جهان است. تامین نیاز آب کشور جدای از میزان بحرانی بودن آن، نکته ای است که نیاز به عزم ملی و نگاهی فرا منطقه ایی دارد. درک درست و همه جانبه ی وزیر پیشنهادی نسبت به فعالیت ها ی توسعه ای و زیرساختی در بخش آب و تأمین انرژی های پاک با نگاهی محیط زیستی و به دور از شعارزدگی و یک جانبه نگری، زمینه را برای حل مشکلات این بخش فراهم خواهد ساخت. توسعه با نگاه حفظ و حراست از محیط زیست قادر خواهد بود تعادلی پایدار در حوزه آب و منابع آبی ایجاد کند. به طور حتم توسعه در بخش سازه ای بدون در نظر داشتن ملاحظات زیست محیطی و یا نگاه صرفاً یک جانبه به محیط زیست بدون توجه به لزوم توسعه ی زیرساخت ها(البته با لحاظ ملاحظات اجتماعی،اقتصادی، زیست محیطی)، نخواهد توانست مشکل بخش آب کشور را حل نماید.

از این روی رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی نیرو نیز می بایست با نگاهی ملی و کشوری صورت گیرد. هریک از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی فارغ از نمایندگی حوزه انتخابی خود، نماینده مردم کل کشور است و به طور قطع و یقین در تصمیمات خود منافع کل کشور را مد نظر خواهد داشت.

در شرایط فعلی کشور، پیگیریِ تحقق خواسته ها و کسب مطالبات استانی و منطقه ای از منابع مختلف کشور(که آب نیز از مهمترین آنها محسوب می شود)، نبایست مانع از نگاه همه جانبه و کلان نمایندگان محترم مجلس گردد. امید است هوشیاری و نگاه فرامنطقه ای این عزیزان که همگی آرزوی ایرانی سربلند و آباد را دارند، مانع از این شود تا منافع بلندمدت کشور و اتحاد و همدلیِ ایرانیان عزیز، فدای سودهای کوتاه مدت حوزه ی انتخابیه گردد.

نظرات بینندگان