arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶

اعلام آتش بس از سوی نخست وزیر عراق در شمال این کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفتر اطلاعرسانی نخست وزیر عراق روز جمعه گزارش کرد: «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق فرمان آتش بس به مدت 24 ساعت را در عملیات شمال کشور صادر کرد.

به گزارش ایرنا، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق تاکید کرد: توقف حرکت نیروهای نظامی در شمال کشور برای آن صورت می گیرد تا شرایط لازم برای گروه کارشناسان مشترک میان نیروهای دولت فدرال عراق و نیروهای اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای ارتش فدرال در تمامی مناطق مورد اختلاف میان اقلیم و بغداد صورت گیرد.

در ادامه این فرمان آمده است: این اقدام با هدف جلوگیری ازجنگ و خونریزی بین شهروندان یک ملت صورت می گیرد و گذرگاه فیشخابور و تمامی مرزهای بین المللی را نیز شامل می شود.

در همین حال، دولت محلی اقلیم کردستان عراق بامداد چهارشنبه به وقت تهران، با صدور بیانیه ای رسمی، تعلیق نتایج همه پرسی و همزمان، پایان درگیری های نظامی و برقراری آتش بس فوری را به دولت مرکزی عراق پیشنهاد کرده بود.

ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از دوشنبه هفته گذشته (24 مهرماه گذشته) برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی به منطقه کرکوک اعزام شدند و توانستند به دلیل عقب نشینی پیشمرگه های -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه های نفت و مراکز دولتی این منطقه مستقر شوند.

این اقدام ارتش فدرال عراق، برای برقراری مجدد حاکمیت دولت فدرال بر مناطقی صورت گرفت که تا قبل از ظهور داعش در سال 2014 در اختیار داشت.

ارتش فدرال عراق روز جمعه (28 مهرماه) نیز در حال ورود به شهرک آلتون کوپری (بردی) در جنوب اربیل، با تهاجم پیشمرگه های وابسته به حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) مواجه شدند.

درگیری روز سه شنبه ( دوم آبان 96) دومین رویارویی پیشمرگه های وابسته به مسعود بارزانی در برابر ارتش فدرال است.

نظرات بینندگان