arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶

نویسنده بیوگرافی گورباچف: پوتین از انتقاد کردن از گورباچف نفع می‌برد/ از نظر گورباچف، ممکن است دموکراتیزه شدن روسیه به اندازه کل قرن ۲۱ طول بکشد

یک نویسنده آمریکایی که اقدام به نگارش بیوگرافی جدیدی از میخائیل گورباچف کرده، گفت، از نظر او روس‌ها خیلی بعید است که از سبک دولت فعلی کشورشان که به سبک سزاری و در کنترل یک فرد قدرتمند است در دهه‌های آینده رویگردان شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نویسنده آمریکایی که اقدام به نگارش بیوگرافی جدیدی از میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق کرده، گفت، از نظر او روس‌ها خیلی بعید است که از سبک دولت فعلی کشورشان که به سبک سزاری و در کنترل یک فرد قدرتمند است در دهه‌های آینده رویگردان شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویلیام توبمن، نویسنده آمریکایی برنده جایزه ادبی پلیتزر از گورباچف که اکنون ۸۶ سال داشته و در غرب از بابت حمایت از دموکراسی و کمک به قانون جنگ سرد مورد تحسین قرار گرفته، هشت بار برای نگارش کتابی تحت عنوان "گورباچف: زندگی و دوران او" مصاحبه کرده است در اظهاراتی در اتاق گفت‌وگوی اینترنتی مجمع بازارهای جهانی رویترز گفت: گورباچف به شدت در روسیه منفور واقع شده است.

او خاطر نشان کرد: گورباچف بسیار در روسیه منفور است. مردم او را مقصر سقوط اتحاد جماهیر شوروی، از دست رفتن امپراتوری آن، سقوط اقتصادی که بعد از این فروپاشی به وجود آمد و همچنین عملکرد به عنوان یک رهبر ضعیف و بدون قاطعیت مقصر می‌دانند.

این نویسنده آمریکایی درباره اینکه چرا پوتین، گورباچف را نادیده می‌گیرد، گفت: پوتین از انتقاد کردن از گورباچف و نادیده گرفتن او نفع می‌برد. برنامه پوتین در بسیاری از موارد برخلاف برنامه گورباچف است. در عین حال به نظر می‌رسد که گورباچف دیگر برنامه را واگذار کرده و برخلاف برنامه خود عمل می‌کند. در ارتباط با نارضایتی امروز روسیه نیز ظاهرا این نارضایتی به دنبال بدتر شدن شرایط اقتصادی در حال افزایش است اما پوتین توانست با اقداماتی نظیر الحاق شبه جزیره کریمه، نشان دادن غرب به عنوان دشمن روسیه و استفاده از اصول سه گانه قدیمی سزاری: خودکامگی، ملیت و مذهب اورتدکس حمایت‌ها را جلب کند.

توبمن خاطر نشان کرد: گورباچف می‌گوید که ممکن است برای دموکراتیزه شدن روسیه چندین دهه و حتی به اندازه کل قرن ۲۱ طول بکشد. این دیدگاه مردی است که امیدوار بود دموکراسی در عرض چند سال به اتحاد جماهیر شوروی بیاید.

وی افزود: گورباچف تاکید می‌کند که از زندگی خود راضی است اما من تنها تصور نمی‌کنم که واقعا باشد. خوش بینی ذاتی او را حفظ می‌کند اما به جز همه حملات سیاسی که علیه او ادامه دارد او عمدتا تنها در یک خانه بزرگ در حومه البته به جز محافظان، سرآشپزان و رانندگانش زندگی می‌کند.

نظرات بینندگان