arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

نانوذراتی که به قلب سلول‌های سرطانی می‌روند / آیا می‌توان جلوی رشد سلول‌های سرطانی را گرفت؟

محققان دانشگاه ایلی‌نوی موفق شدند با استفاده از نانوذرات سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و دارویی به آنها برسانند که از رشد آنها جلوگیری می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان دانشگاه ایلی‌نوی موفق شدند با استفاده از نانوذرات سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و دارویی به آنها برسانند که از رشد آنها جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دارورسانی با استفاده از نانوذرات یکی از روش‌هایی است که امروزه در علم روز پزشکی دنیا از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.

در این روش نانوذرات مهندسی‌شده که حامل دارو هستند وارد بدن شده و دارو را دقیقا به سلول مورد نظر می‌رسانند.

حال تیمی از محققان دانشگاه ایلی‌نوی موفق شده‌اند با استفاده از این نانوذرات، روش درمانی جدیدی را ارائه کنند که در آن نانوذرات وارد سلول‌های سرطانی شده و با نابودی آنها از بازگشت بیماری جلوگیری می‌کنند.

مهمترین نگرانی مبتلایان به سرطانی که درمان شده‌اند ترس از بازگشت بیماری است و این موضوع سال‌ها برای پزشکان مورد سوال بوده است.

در دهه 90 میلادی "جان دیک"(John Dick) محقق فعال در عرصه سرطان به وجود سلول‌های بنیادی که زمینه‌ساز سرطان هستند پی برد و این موضوع سبب آغاز تحقیقات گسترده‌ای درباره این سلول‌ها شد.

جان دیک در تحقیقات خود کشف کرد که برخی سرطان‌ها بوسیله این سلول‌های بنیادی تولید می‌شوند و بسیاری از درمان‌های موجود نمی‌توانند تاثیری بر این سلول‌ها بگذارند.

"دیپانجان پان"(Dipanjan Pan) محقق ارشد تحقیقات دانشگاه ایلی‌نوی گفت: مطمئنا مقابله با تومورهای فعال و مهاجم اهمیت زیادی دارد اما نباید از درمان سلول‌های سرطانی بنیادینی که می‌توانند سبب بازگشت سرطان شوند غافل شد.

وی‌ افزود: هدف ما این است که سلول‌هایی را که در بافت‌ها پنهان می‌شوند و سبب بازگشت سرطان در آن نقطه یا بخش‌های دیگر بدن می‌شوند، از بین ببریم.

در این مطالعه محققان بر روی سلول‌های سرطان پستان متمرکز بوده‌اند و تغییراتی در یک پروتئین به نام CD44 شناسایی کرده‌اند که فقط بر روی سطح این سلول‌ها ایجاد می‌شود.

تیم تحقیقاتی یک نانوذره طراحی کرده‌اند که به این پروتئین متصل می‌شود که محققان آنها را نانوذرات جی.پی.اس‌دار نامیده‌اند زیرا صرفا به دنبال سلول‌هایی می‌روند که مشخصات سرطانی بودن در آنها دیده می‌شود و پس از اتصال به آنها دارو را منتقل می‌کنند.

داروی همراه با این نانوذرات "نیکلزامید"(niclosamide) نام دارد که برای کرم‌های موجود در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و محققان در تحقیقات قبلی خود متوجه شده‌اند که تاثیر قابل توجهی بر سلول‌های بنیادی سرطانی دارد.

آزمایش‌های اولیه بر روی سلول‌های انسانی در آزمایشگاه و همچنین موش‌های زنده بسیار امیدوارکننده بوده است.

نکته قابل توجه در این روش درمانی این است که قیمت تولید این نانوذرات بسیار ارزان بوده و همچنین سرعت تولید آنها بالاست و می‌توان با استفاده از این روش سرعت نابودی این سلول‌ها را افزایش داد.

محقق ارشد این پروژه در رابطه با قیمت این مواد خاطرنشان کرد: ما عامدانه از داروی ارزان‌قیمت استفاده کردیم زیرا عمومیت بیشتری دارد و تولید انبوه آن بسیار راحت است. نانوذراتی که در این آزمایش‌ها مورد استفاده قرار گرفته است از جنس پلیمرهایی است که می‌توان به راحتی آنها را تولید کرد.

محققان امیدوارند با انجام تست‌های بیشتر خود را برای انجام تست‌های انسانی در آینده نزدیک آماده کنند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Molecular Cancer Therapeutics منتشر شده است.

نظرات بینندگان