arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶

اتحادیه عرب: اقدام اخیر آمریکا علیه قدس نقض قوانین بین المللی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در خصوص قدس بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه ای که در آن اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم و نقض قوانین بین المللی خوانده شده است، پایان یافت.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، در این بیانیه آمده است: تصمیم آمریکا درخصوص انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس تلاش های صورت گرفته در خصوص دستیابی به صلح را ازبین می برد و باعث خشم مردم شده و منطقه را به سمت خشونت و تنش های بیشتر سوق می دهد.
وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین از آمریکا خواستند تا با لغو تصمیم خود در خصوص قدس، با جامعه جهانی برای فشار به رژیم صهیونیستی برای پذیرش و اجرای قطعنامه های بین المللی و پایان اشغالگری غیر قانونی اراضی فلسطینی و بازگشت به مرزهای 1967 همراهی کند.
بیانیه اتحادیه عرب، تغییر در سیاست آمریکا در خصوص قدس را تحولی خطرناک عنوان کرده است که این کشور را در موضع طرفدارانه از رژیم صهیونیستی و نقض قوانین و تصمیمات بین المللی قرار داده است و در نتیجه نقش این کشور را به عنوان میانجی گر در روند صلح سلب کرده است.
اتحادیه عرب همچنین خواستار اجرا و پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه های 465، 476، 478،2334 این شورا شده است که در آن ها هرگونه اقدام و تلاش یک جانبه ای که به منظور تغییر وضعیت قانونی و تاریخی حاکم بر قدس و تحمیل شرایط جدید بر این شهر شود باطل و غیر قانونی عنوان شده است.
وزیران خارجه اتحادیه عرب باردیگر تاکید کردند که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و ثبات و صلح در منطقه تنها با برپایی یک کشور فلسطینی آزاد دارای حاکمیت مستقل بر اساس مرزهای 1967 تحقق خواهد شد.
در پایان نشست اتحادیه عرب مقرر شد جلسه‌ای در همین سطح، ماه آینده برگزار شود تا اقدامات و تحولات درباره قدس را بررسی کنند.
احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب طی سخنانی در این نشست، از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته اند خواست اقدام به این کار کنند .
وی تاکید کرد موضع گیری کشورها در مورد قدس ، معیار و ملاک برای روابط کشورهای عربی با دیگر طرف ها خواهد بود .
سامح شکری وزیر خارجه مصر نیزبا حمایت از قیام مردم فلسطین گفت:جامعه بین الملل جز قیام ، انتظار چه عکس العملی از مردمی دارد که چندین دهه است با مشکل اشغالگری مواجه است و در این شرایط و با سکوت جهانی ، به مقدساتش هتک حرکت می شود .فلسطینی ها قبل از اینکه جامعه بین الملل دست به هر کاری بزند، از جان خود در راه سرزمینشان می گذرند.
وی در ادامه تاکید کرد مصر از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تصمیم های آمریکا دریغ نمی کند و «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر نیز سعی کرد مانع این تصمیم شود اما تلاش های او نتیجه ای نداشت.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد.
قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 این طرح را تصویب کرده بود و با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه امتناع کرده بودند اما ترامپ براساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مصوبه را اجرا کرد.
این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی رو به رو شده است. تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه های بین المللی ارزیابی می‌کنند.

نظرات بینندگان