arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

معبد لوتوس؛ یکی از جاذبه های گردشگری هند

ساختمان نیلوفر آبی در هند از 27 گلبرگ با سنگ مرمر مستطیلی تشکیل شده است که به صورت خوشه ای از چندین جهت آن را در بر گرفته است. معبد لوتوس جایزه های متعددی درزمینه طراحی معماری به دست آورد و در مقالات روزنامه ها و مجلات از این اثر یاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در تور هند آژانس هواپیمایی الفبای سفر از جاذبه های گردشگری متعددی بازدید خواهید کرد که در ادامه به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری هند خواهیم پرداخت.

معبد لوتوس یا معبد نیلوفر آبی یکی از معروفترین و زیباترین معابد در هند است که در شهر دهلی نو واقع شده است، این معبد یک عبادتگاه است که به عنوان معبد مادر شبه قاره هند به شمار می رود. این معبد جذابیت برجسته ای در این شهر دارد. معبد لوتوس برای همه بدون در نظر گرفتن دین یا هر گونه معیار دیگری، به روی عموم مردم باز است. و اما داخل این بنا، کف داخل سالن مرکزی از سنگ مرمر ساخته شده است. سنگ مرمری که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته از کشور یونان، تهیه شده است . بسیاری از معابد با استفاده از همان سنگ مرمر ساخته شده اند. در معبد لوتوس حوضچه ها و باغچه های بسیار زیبایی قراردارند و شما را هنگام ورود از دروازه های معبد مورد استقبال قرار می دهد. کل مساحت این محل 26 هکتار است.

ساختمان نیلوفر آبی در هند از 27 گلبرگ با سنگ مرمر مستطیلی تشکیل شده است که به صورت خوشه ای از چندین جهت آن را در بر گرفته است. معبد لوتوس جایزه های متعددی درزمینه طراحی معماری به دست آورد و در مقالات روزنامه ها و مجلات از این اثر یاد شده است.

هر کس می تواند به معبد لوتوس بدون در نظر گرفتن زمینه مذهبی، جنسیت یا هر تمایز دیگر، مانند همه عبادتگاه ها وارد شود. انجام مراسم مذهبی و سخنرانی در سالن اصلی ممنوع است و اغلب مردم هندوستان از هر مذهب و طایفه ‌ای آن‌را محترم می‌شمارند. تمامی عبادتگاه های هند ، از جمله معبد لوتوس، دارای معماری خاصی است. معمار این معبد گفته است از ویژگی ضروری برای معماری این معبد شکل دایره ای 9 طرفه است. هر یک از ۹ طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و ۹ درب بزرگ به تالار مرکزی باز می‌شود و نورگیری این بنا که از لابلای گلبرگهای این ساختمان انجام می‌شود.این عبادتگاه در شهر دهلی نو و در دسامبر 1986 به صورت عبادتگاه عمومی افتتاح گردید. در اواخر سال 2001، بیش از 70 میلیون بازدید کننده داشته است که یکی از پرطرفدارترین ساختمان های جهان بود. به گفته دولت هند، تا آوریل 2014 این بنا بیش از 100 میلیون بازدید کننده داشته است.

از دیگر زیبایی های این بنا وجود 9 استخر است که در شب با انعکاس نور جلوه زیبایی به آن می بخشند.

معبد لوتوس در هند

طراح این بنا توسط معمار ایرانی به نام فریبرز سحابا به شکل یک گل نیلوفر آبی طراحی شده است و در مورد اینکه چرا نیلوفر آبی انتخاب شده این است که گل نیلوفر در باور آریایی(شامل ایرانیان و هندوان) نماد تجلی و ظهور می باشد و گلبرگ های آن نشان دهنده ی طبقات عالم است. گل نیلوفر در اندیشه و معماری ایرانی همواره جایگاهی مقدس دارد.فریبرز سحابا جوایز مختلف بین المللی را برای ساخت این بنا کسب کرده است از جمله جایزه های آکادمی GlobArt، و انجمن مهندسان سازه ،همچنین در چندین نشریه در جهان مانند دایره المعارف Britannia و رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده است. مطالب زیادی در مورد این معبد نوشته شده همچنین دولت هند عکس این بنا را بر روی تمبر به چاپ رسانده است . در تور هند نوروز 97 همراه با آژانس هواپیمایی الفبای سفر و گشت و گذار در کشور هند می توانید از این معبد فوق العاده بازدید کنید و با فرهنگ مردم هند آشنا شوید.برای اطلاع از قیمت تورهای هند و بلیط هواپیما دهلی به وب سایت الفبای سفر مراجعه کنید.