arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰

آب گرم ايوب پيامبر (ع)؛ ظرفيتي براي توريسم‌درماني

کارشناس اداره‌ي امور بقاع و اماکن متبرکه‌ي مذهبي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي گفت: چشمه‌هاي آب گرم «ايوب پيامبر (ع)»، «قراجه» و «مهمانک» که داراي خواص درماني بيماري‌هاي پوستي هستند، از جمله ظرفيت‌هاي استان در حوزه‌ي گردشگري سلامت به شمار مي‌آيند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس اداره‌ي امور بقاع و اماکن متبرکه‌ي مذهبي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي گفت: چشمه‌هاي آب گرم «ايوب پيامبر (ع)»، «قراجه» و «مهمانک» که داراي خواص درماني بيماري‌هاي پوستي هستند، از جمله ظرفيت‌هاي استان در حوزه‌ي گردشگري سلامت به شمار مي‌آيند.

سيدحسن معروف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌که 400 چشمه‌ي آبگرم در ايران شناسايي شده‌اند که از آن ميان بيش از 90 چشمه در کشور قابليت احيا و بهره‌برداري براي توسعه‌ي صنعت گردشگري را دارند، ادامه داد: چشمه‌ي ايوب پيامبر (ع) در اين ميان جزو شش چشمه‌ي آب گرم برتر کشور و جزو منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري شناخته و معرفي شده است.

معروف‌زاده ميزان آب‌دهي و دماي مناسب، غناي مذهبي، دسترسي محلي، معروفيت منطقه و خواص درماني آب چشمه ايوب را از مزايا و شاخص‌هاي برتر آن ذکر کرد و افزود: بر اساس آزمايشي كه بر روي دبي آب چشمه ايوب پيامبر (ع) صورت گرفته است، اين چشمه از ميان اين شاخص‌ها داراي دماي مناسب، دبي خوب با بيش از 30 ليتر در ثانيه و خواص درماني شاخص است.

او با بيان اين نكته كه با آزمايش آب‌دهي اين چشمه‌ي آب گرم توسط شرکت توسعه‌ي گردشگري کشور، اين چشمه در فهرست آب گرم‌هاي رتبه يك قرار گرفته است،‌ مناسب بودن درجه‌ي حرارت، ميزان آب‌دهي، سهولت دسترسي محلي، کيفيت براي استحصال آب از مخزن معروفيت، ميزان جذب گردشگر داخلي و خارجي، داشتن فضاي فرهنگي، تاريخي و اکوتوريسم در منطقه‌ي آب گرم را از جمله معيارهاي انتخاب چشمه براي قرار گرفتن در رتبه‌ي يك خواند.

معروف‌زداه گفت: چشمه ايوب، بنا به گفته‌ي کارشناسان، از خواص ممتاز درماني برخوردار است و دبي مناسب و حرارت آن، شرکت توسعه گردشگري کشور را ترغيب به احيا و سرمايه‌گذاري در اين بخش کرده است.

او اضافه کرد: آب گرم ايوب که در فاصله‌ي هفت کيلومتري مرکز دهستان گيفان واقع شده و تنها آب گرم طبيعي موجود در استان است، از ديرباز زائران و مسافراني را از دور و نزديک به سمت خود سوق داده است. اکثرا معتقدند که حضرت ايوب (ع) براي علاج بيماري برص خود در اين مکان عصايش را به زمين کوبيده و آبي گرم از زمين بيرون زده تا حضرت خود را از لوث کرم‌هاي موجود در بدنش پاک کند. اكنون نيز به دليل نام حضرت ايوب (ع)، اين چشمه شهرت و قداست خاصي دارد و همه‌ساله پذيراي هزاران نفر زائر از نقاط دور و نزديک و حتا از خارج از کشور است.

به گفته‌ي کارشناس اداره امور بقاع و اماکن متبرکه مذهبي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي، آب گرم ايوب که معادل 47درجه حرارت دارد، يک چشمه آب گرم طبيعي مانند چشمه‌هاي آب گرم سرعين و دماوند است. اين آب گرم علاوه بر اين‌که به عنوان يک مکان تفريحي براي شنا استفاده مي‌شود، بيش‌تر به دليل خواص زيادي که براي درمان و التيام بيماري‌هاي پوستي دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

معروف‌زاده وجود چشمه‌ي آب‌ سرد در داخل استخر اصلي را يكي از شگفتي‌هاي چشمه‌ي آب گرم ايوب خواند و افزود: چشمه‌هاي آب سرد موجب معتدل نگه داشتن آب استخر مي‌شود . در فاصله‌ي هفت متري بيرون استخر يک چاه آب سرد وجود دارد که تنها منبع آب آشاميدني در اين مکان است.

او با تأكيد بر لزوم توجه به اين مكان در شهرستان بجنورد با هدف جذب توريست گفت: متأسفانه اين منطقه و توانمندي‌هاي آن کاملا به فراموشي سپرده شده است و اين امر سبب شده که حتا زماني که آثار تاريخي و مکان‌هاي تفريحي استان معرفي مي‌شود، نامي از آن به ميان آورده نشود.

او علت اين موضوع را عدم شناخت از آن منطقه يا شرم داشتن از مطرح کردن آن به علت وجود مشکلات به هنگام مسافرت به آن مکان ذکر کرد.

معروف‌زاده از آب گرم ايوب به عنوان قديمي‌ترين و زيباترين مکان تفريحي استان نام برد و تأکيد کرد: آب گرم آن به دليل گوگردي بودن و برخي خواص منحصر به فردش براي بهبود و التيام امراض پوستي بسيار مفيد است. گذشته از آب گرم ايوب، همه‌ي روستاهايي که در دره گيفان واقع شده‌اند، بويژه خود گيفان به علت ييلاقي بودنش از آب و هوايي بسيار لطيف و ملايم و طبيعتي بسيار باشکوه برخوردار است.

به گفته‌ي وي، چشمه و بقعه‌ي ايوب پيامبر (ع) در فاصله‌ي 85 کيلومتري شمال بجنورد و در روستايي به نام ايوب از توابع بخش حصار گرمخان و در مجاورت مرز ايران و ترکمنستان واقع شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
0584
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
0
1
واقعا عالیه.........

بی نظیر.....
ابوافضلي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
1
2
بابا كار ما از آب سرد هم گذشته است چي رسد به آب گرم درماني. زور كه نيست توريست جايي مي رود كه امنيت رواني و جاني و... داشته باشد . توريست اينجا بسايد بايد اول مانتو بپوشد بعد روسري و بقيه ماجرا . بعد هم امكان ساليان سال بعنوان جاسوس در زندان هاي ما بماند و بعد مورد عطوفت قرار گيرد و با يك ميليون دلار وپيقه يا بهتر بگوييم ...آزاد شود. لطف كنيد آين آب درماني ها را ديگر پيگيري نفرماييد.
نظرات بینندگان