arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

اکونومیست: آمریکا آمادگی مواجهه با زمین لرزه بزرگ احتمالی در این کشور را ندارد

هفته نامه اکونومیست نوشت: آمریکا آمادگی لازم را برای مواجهه با زمین لرزه بزرگی را ندارد که احتمال دارد در 30 سال آینده در سواحل غربی این کشور رخ دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته نامه اکونومیست نوشت: آمریکا آمادگی لازم را برای مواجهه با زمین لرزه بزرگی را ندارد که احتمال دارد در 30 سال آینده در سواحل غربی این کشور رخ دهد.

به گزارش ایرنا، در گزارش تارنمای نشریه اکونومیست چاپ لندن آمده است: احتمالی 10 درصدی وجود دارد که در 30 سال آینده زمین لرزه ای با قدرت و بزرگی 8 تا 9 ریشتر، موجب ایجاد شکاف در منطقه کاسکادیا در امتداد سواحل واشنگتن، اورگن و کالیفرنیای شمالی شود. این زمین لرزه در صورت وقوع، آغازگر سونامی خواهد بود که می تواند خانه ها و زیربناهای ساحلی را کاملا تخریب کند. دنیس ریچاردسون معاون فرماندار ایالت اورگن پیش تر از عدم آمادگی این ایالت در مواجهه با چنین رویدادی ابراز نگرانی کرده بود.
دفتر ریچاردسون در تاریخ 25 ژانویه (پنجم بهمن ماه) گزارشی از میزان آسیب پذیری ایالت اورگن در برابر زلزله احتمالی در کاسکادیا، منتشر کرد که در آن پیش از هر مطلبی آمده است که ساختمان مرکز هماهنگی های اوضاع اضطراری اورگن، در برابر زلزله مقاوم نیست. در این گزارش همچنین آمده است که در صورت وقوع زمین لرزه ای به این بزرگی و همراه شدن آن با سونامی، 10 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد و خسارت در اورگن به تنهایی برابر با 32 میلیارد دلار خواهد بود. محاسبات سال 2013 در این باره، نشان داد که ترمیم تاسیسات آب آشامیدنی و فاضلاب مناطق ساحلی، بین یک تا سه سال زمان خواهد برد و برای انتقال آوارهای به جا مانده از این زلزله و سونامی، یک میلیون دستگاه کامیون حمل زباله لازم خواهد بود.
این نشریه در ادامه نوشت: کاسکادیا تنها منطقه ای نیست که با این مشکل روبه رو است. سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا اعلان کرد: احتمال وقوع زلزله ای با شدت 6.7 ریشتر در 30 سال آینده در کالیفرنیا، 99.7 درصد است. گسل سن آندریاس در نزدیکی لس آنجلس، نیز در معرض وقوع زمین لرزه ای بزرگ است. کلانشهر لس آنجلس گام هایی را برای مقاوم کردن خود در برابر زلزله برداشته است. شورای این شهر در سال 2015 قانون مقاوم سازی 13 هزار و 500 منزل مسکونی را در برابر زلزله، تصویب کرد. براساس این قانون، به مالکان خانه های چوبی هفت سال و به مالکان خانه های سیمانی و بتونی 25 سال مهلت داده شد تا خانه های خود را مستحکم کنند.
لس آنجلس، ساحل غربی و آمریکا در کل، به این دلیل از کشورهای که در برابر زلزله مقاوم هستند، عقب مانده اند که سامانه هشدار ندارندف در حالی که مکزیک، ژاپن، ترکیه ، رومانی، چین، ایتالیا و تایوان، همگی از سامانه هایی برخوردارند که به شهروندانشان نسبت به وقوع زلزله های قریب الوقوع هشدار می دهند. در همین راستا، شهروندان ژاپنی پیامک هشدار زمین لرزه دریافت می کنند.
شیک آلرت (ShakeAlert) سامانه هشدار زلزله ای که برای کرانه های بالا و پایین ساحل غربی آمریکا طراحی و ساخته شده است، در پایان سال جاری، پس از دوازده سال تحقیق و توسعه، به کار می افتد، اما استفاده از آن حداقل در زمان حاضر محدود خواهد بود. سازمان زمین شناسی آمریکا اعلان کرد: هزینه تکمیل این سامانه 38 میلیون و 300 هزار دلار و هزینه استفاده از آن سالانه 16 میلیون دلار است. به گفته داگلاس گیون از هماهنگ کنندگان هشدار زلزله در سازمان زمین شناسی آمریکا، تامین چنین بودجه ای کار دشواری است. بودجه پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا در تابستان گذشته، به دنبال قطع تمام بودجه فدرال تخصیص یافته به شیک آلرت بود. یکی از کمیته های کنگره آمریکا بعدا با این امر مخالفت و اجازه ادامه تکمیل این سامانه را صادر کرد. در بودجه سال آینده کالیفرنیا، 15 میلیون دلار به این سامانه اختصاص داده شده، اما همچنان به منابع مالی بیشتری نیاز است.

نظرات بینندگان