arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

ایلاف: سعد حریری به ترکیه نزدیک و از عربستان سعودی دور می شود

تارنمای خبری «ایلاف» وابسته به عربستان سعودی از نزدیک شدن سعد الحریری نخست وزیر لبنان به ترکیه و دوری او از عربستان سعودی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارنمای خبری «ایلاف» وابسته به عربستان سعودی از نزدیک شدن سعد الحریری نخست وزیر لبنان به ترکیه و دوری او از عربستان سعودی خبر داد.

ایلاف این خبر را به نقل از «افراد مطلع» در امور لبنان که تحرکات اخیر الحریری و سفر وی به ترکیه را بررسی کرده اند، منتشر کرد.
خبر این رسانه وابسته به عربستان سعودی در روزنامه های امروز لبنان نیز بازتاب گسترده ای داشت.
این تارنما نوشت: سفر هفته پیش سعد الحریری به ترکیه تنها برای هماهنگی و جلب کمک ترکیه به لبنان نبود بلکه این سفر در راستای قرار گرفتن اهل سنت لبنان در دامان «ترکیه اخوانی» بود.
ایلاف با اشاره به تلاش ترکیه برای نفوذ در خاورمیانه و آفریقا مدعی شد که نزدیک شدن الحریری به ترکیه با هدف ایجاد وزنه تعادل در برابر نفوذ ایران است.
این تارنما نوشت که الحریری این تصمیم را پس از آن گرفت که فهمید که عربستان از او بدون حساب و کتاب حمایت نمی کند.
ایلاف در عین حال به نقل از یک «منبع عالی رتبه» خبر داد که یکی از مقام های سعودی به تازگی با یکی از وزیران لبنان تماس گرفته و به او گفته که «شتاب» الحریری به سمت ترکیه برای او هزینه گزافی را خواهد داشت چرا که به گفته این فرد، عربستان از هیچ چیزی نسبت به او و لبنان کوتاهی نکرده است.
به نوشته این تارنمای سعودی، الحریری در شرایطی وارد رقابت های انتخابات پارلمانی لبنان می شود که با یک بحران داخلی روبرو است و حزب الله با ائتلاف هایی که با گروه های مسیحی و سنی گرفته بر شرایط مسلط است. از نظر او ترکیه می تواند ناجی اش در انتخابات باشد بویژه آنکه منابع مالی جریان المستقبل بسیار کم شده است. الحریری همچنین در شرکت های تابعه و فعالیت های اقتصادی اش با بحران مالی روبروست.
این تارنمای سعودی به نقل از منبع خود افزود: به نظر می رسد که محاسبات الحریری اشتباه است چرا که ائتلافش با ترکیه هرگز همچون متحد و حامی اصلی اش در منطقه یعنی عربستان نخواهد بود. اتفاقاتی که در استعفا و صرفنظر کردن از استعفا برای الحریری رخ داد او را در یک ورطه دشواری قرار داده است و انتخابات پارلمانی آینده شاید به نفعش نباشد.

نظرات بینندگان