arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

انتقاد شدید گورباچف از کاندیداتوری پوتین

ولاديمير پوتين پس از چهار سال بار ديگر نامزد رياست‌جمهوري روسيه خواهد شد. بازگشت وي به صحنه اول قدرت روسيه واكنش‌هاي زيادي را در درون و بيرون اين كشور در پي داشته است. ميخائيل گورباچف از جمله منتقدان هميشگي و سرشناس پوتين شمرده مي‌شود كه اين تصميم سياسي نخست‌وزير روس‌ها را به باد انتقاد گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: ولاديمير پوتين پس از چهار سال بار ديگر نامزد رياست‌جمهوري روسيه خواهد شد. بازگشت وي به صحنه اول قدرت روسيه واكنش‌هاي زيادي را در درون و بيرون اين كشور در پي داشته است. ميخائيل گورباچف از جمله منتقدان هميشگي و سرشناس پوتين شمرده مي‌شود كه اين تصميم سياسي نخست‌وزير روس‌ها را به باد انتقاد گرفته است.

آخرين رهبر اتحادجماهير شوروي پيش از فروپاشي در واكنش به تازه‌ترين تصميم‌هاي سياسي در روسيه گفت، ولاديمير پوتين نهاد‌هاي دموكراتيك را نابود كرد و حكومت خودكامه‌اي بدتر از حزب كمونيست‌ در گذشته را بنا نهاد. آخرين رهبر شوروي سابق كه با رسانه‌هاي روسيه صحبت مي‌كرد، ابراز داشت: «اكنون روشن مي‌شود كه همه چيز از مدت‌ها پيش توافق شده بود. چنانچه رئيس‌جمهور آتي تنها به قدرت علاقه مند باشد، روسيه شش سال از دست رفته را پيش رو خواهد داشت.»

اين سياستمدار 80 ساله كه جايزه صلح نوبل را نيز از آن خود كرده است، افزود: «روسيه به اصلاحاتي فوري از جمله در حوزه سياسي نياز دارد. رئيس جديد بايد بي چون و چرا از اين موضوع استقبال كند.»

گورباچف كه با سياست‌هاي خود نقشي تعيين‌كننده در فروپاشي ديوار برلين و اتحاد دو آلمان داشت، پيش از اين هم بارها به انتقاد از پوتين دست زده بود.

وي تنها منتقد سرشناس تصميم ديميتري مدودف شمرده نمي‌شود. رئيس جمهور روسيه كه پوتين را براي جانشيني خود پيشنهاد كرده است، به خوبي مي‌داند نامزدي پوتين "تشريفاتي" بوده و او پس از چهار سال بار ديگر به صحنه نخست قدرت در سرزمين تزارها باز خواهد گشت. پوتين كه در فاصله سال‌هاي 2000 تا 2008 ميلادي، رئيس جمهور روسيه بود، بر اساس قانون اساسي اين كشور نمي‌توانست براي دوره ديگري نامزد رياست جمهوري شود و مدودف را به جاي خود به قدرت رساند و همزمان نخست وزير او در كابينه شد. اين دو سال آينده به نفع يكديگر كنار خواهند رفت و در واقع به سمت‌هاي پيشين خود بازخواهند گشت. پوتين كه از هم‌اكنون پيروزي‌اش در انتخابات آتي رياست‌جمهوري روسيه در مارس 2012 ميلادي قطعي به نظر مي‌رسد، بر اساس دگرگوني صورت گرفته در قانون اساسي روسيه براي دوره‌اي شش ساله و نه چهار ساله قدرت را در اين كشور پهناور به دست خواهد داشت. وي مدودف 46 ساله را براي نخست وزيري كابينه‌اش در نظر دارد. كابينه‌اي كه ديگر "آلكسي كودرين" را به عنوان وزير اقتصاد در اختيار نخواهد داشت.

وي در واكنشي بسيار تند و غيرمنتظره اعلام كرد، نمي‌خواهد يكي از اعضاي كابينه آتي مدودف باشد. كودرين در اين باره اظهار داشت: «برنامه‌هاي مدودف براي افزايش چشمگير هزينه‌هاي نظامي به بهاي نابودي آموزش تمام خواهد شد و ما را به درآمدهاي سرشار نفتي وابسته خواهد كرد.»

كودرين كه با خبرگزاري "اينترفكس" روسيه گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: «تصميم مدودف نقطه عطفي در سياستگذاري‌هاي بودجه‌اي روسيه شمرده مي‌شود. به دليل مجموعه‌اي از اختلاف نظر‌ها بعيد مي‌دانم در كابينه آتي مدودف عهده‌دار وزارتخانه‌اي باشم.»

نظرات بینندگان