arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

مركز آمار: ساعت كار زیاد شد، بیكاری كم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود تغییر روش محاسبه آمار بیكاران و لازم دانستن دو روز كار در هفته به جای 2 ساعت، نرخ بیكاری كه در خرداد ماه 13 درصد اعلام شده بود، به 11 درصد كاهش یافت!

مهر نوشت:

هنوز ابهامات مطرح شده نمایندگان مجلس در خصوص ایجاد 1.6میلیون شغل در سال گذشته برطرف نشده است، اما رئیس مركز آمار با تغییر روش محاسبه بیكار و شاغل از 2 ساعت به 2 روز در هفته؛ نرخ فعلی بیكاری كشور را 11.1درصد اعلام كرد.

رئیس مركز آمار ایران اعلام كرد كه بر اساس آخرین آمارهای رسمی، نرخ بیكاری در كشور اكنون 11.1 درصد است.

عادل آذر بیان داشت: این آمار از جدیدترین داده های مركز آمار ایران استخراج شده كه واقعی ترین نرخ بیكاری محسوب می شود.

نرخ بیكاری بهار 11درصد؛ تابستان 11.1درصد

این نرخ پس از اعلام نرخ بیكاری 11 درصدی در پایان بهار سال جاری و 13.5درصدی سال 89 كه توسط رئیس مركز آمار ایران و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس عنوان شده بود، جدیدترین اظهارنظر در خصوص وضعیت بیكاری در كشور محسوب می شود.

متاسفانه سكوت یكساله نرخ اعلام وضعیت نرخ بیكاری و جلوگیری از ارائه هرگونه گزارشی در این زمینه توسط مركز آمار ایران چالش ها و حواشی متعددی را پیرامون این مسئله در فصل بهار سال جاری به وجود آورده بود و این موضوع تا جایی ابهام برانگیز بود كه بسیاری از نمایندگان مجلس را نیز به واكنش وادار كرده بود.

هرچند در 29 خرداد ماه سال جاری مجموعه گزارشات نمایندگان دولت در مجلس مورد پذیرش نمایندگان قرار نگرفت و آنها در مقابل ادعای دولت در ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سال گذشته سوالات و ابهامات متعددی را مطرح كردند، اما اعلام نرخ بیكاری 11 درصدی پس از جلسه مجلس، به نوعی اعلام بررسی های جدید مركز آمار ایران در زمینه نرخ بیكاری است.

دفاع از عملكرد اشتغال‌زایی

پیش تر از این وزارت كار سابق در ماه های سال گذشته و ابتدای سال جاری فقط به تحقق هدف دولت در اشتغال زایی 1 میلیون و 600 هزار نفری می پرداخت و در مورد وضعیت بیكاری اظهار بی اطلاعی می كرد و این وظیفه را متوجه مركز آمار ایران می دانست.

با اینكه این وظیفه مسئولیت مركز آمار ایران است اما تلاش مسئولان دولتی در مخفی ماندن نرخ بیكاری باعث دامن زدن به ابهامات مربوط به تحقق فرصت های جدید شغلی شد كه در نهایت نیز به مجلس كشید و بدون نتیجه باقی ماند.

در نظر گرفتن 1 تا 2 ساعت كار در هفته به عنوان مبنای شاغل بودن افراد یكی از مهم ترین انتقاداتی بوده است كه در مورد عملكرد مركز آمار در محاسبه نرخ بیكاری طی سال های گذشته مطرح بوده است.

تغییر روش محاسبه شاغل و بیكار

شاید یكی از دلایل مهمی كه رئیس مركز آمار را برای تغییر این مبنا و در نظر گرفتن 2 روز كاری در هفته به جای 2 ساعت برای شاغل دانستن افراد واداشته است انتقادات فراوانی بود كه به این نحوه محاسبه نرخ بیكاری صورت می گرفت.

عادل آذر با تغییر این مبنا از منتقدین خواسته بود كه دیگر این موضوع را مطرح نكنند چرا كه استفاده از مبنای نرخ بیكاری یك استاندارد جهانی بوده و تقریبا از اوایل دهه 80 مورد استفاده دولت قرار می گرفته است. با این حال وی اعلام كرد تغییر 2 ساعت به 2 روز در حد صدم درصد نرخ بیكاری را جابجا می كند.

حمید حاج اسماعیلی با بیان اینكه مراكز متعددی در زمینه نرخ بیكاری سخن می گویند، گفت: به دلیل بالا بودن تعداد بیكاران، تعریف بیكار و شاغل محل چالش شده است.

نماینده سابق كارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: اینكه مركز آمار بگوید از استاندارد جهانی برای تعیین نرخ بیكاری استفاده می كند نمی تواند درست باشد چرا كه این مركز باید بر اساس واقعیت های جامعه سخن بگوید.

آیا كاهش بیكاری را بپذیریم؟

حاج اسماعیلی با اشاره به اینكه طبق آمار سالیانه تا 1 میلیون و 100 هزار نفر وارد بازار كار می شوند اما طی یكی دو سال گذشته میزان اشتغال زایی جدید محل بحث بوده است. حال آیا تعداد 3 میلیون نفر بیكار اعلام شده در پایان سال گذشته كاهش یافته است كه بخواهیم كاهش نرخ بیكاری را بپذیریم؟

این فعال كارگری، بیان داشت: هم اكنون نرخ بیكاری در برخی استان ها بالا است و به نظر نمی رسد نرخ بیكاری كمتر از 14 درصد باشد. افزایش ورود زنان به بازار كار و تغییر نگرش آنان نسبت به اشتغال باعث افزایش نرخ بیكاری شده است.

وی خاطر نشان كرد: نرخ بیكاری در بین زنان فارغ التحصیل دانشگاهی حداقل 2 برابر فازغ التحصیلان مرد است و اگر نرخ بیكاری مردان در این بخش 20 درصد باشد نرخ بیكاری زنان دانشگاه رفته شاید تا 50 درصد نیز باشد.

44 ساعت كار هفتگی برابر 2 ساعت!

نماینده سابق كارگران در هیئت حل اختلاف، تاكید كرد: طبق تعاریف بین المللی هر فرد باید روزانه 8 ساعت به كار اشتغال داشته باشد تا بتوان وی را شاغل كامل محسوب كرد كه البته در قانون كار 44 ساعت در هفته مطرح شده است اما اینكه فردی بتواند با 2 ساعت كار در روز و در مجموع حداكثر 14 ساعت معیشت خود را تامین كند، قابل قبول نیست.

حاج اسماعیلی، گفت: البته برخی می گویند افرادی هستند با 2 ساعت كار در هفته درآمد مناسبی دارند كه می توان به وكلا و پزشكان اشاره كرد اما این گروه كه تعداد اندكی هستند قابل تعمیم به كل افراد نیست، بنابراین نباید این موارد را ملاك تعریف بیكار و شاغل محسوب كرد.

نظرات بینندگان