arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

ماتیس: باید درباره نقش روس‌ها در حمله به متحدان آمریکا در سوریه تحقیق کنیم

وزیر دفاع آمریکا از مسؤول دانستن مسکو درخصوص حمله به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه که در آن جنگجویان روس شرکت داشتند، اجتناب کرد و گفت: خواهان تحقیقات برای مشخص شدن موضوع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا از مسؤول دانستن مسکو درخصوص حمله به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه که در آن جنگجویان روس شرکت داشتند، اجتناب کرد و گفت: خواهان تحقیقات برای مشخص شدن موضوع است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران اعلام کرد: من هنوز نمی‌توانم اطلاعاتی بیشتری بدهم که چرا آنها اینکار را انجام داده‌اند. آیا آنها از کسانی دستور گرفته‌اند و یا از سوی محلی‌ها هدایت می‌شدند؟ آیا دستور از خارج از سوریه بوده است؟ از من سوال نکنید، من نمی‌دانم.

وی ادامه داد: اما من شک دارم که ۲۵۰- ۳۰۰ نفر خود به طور ناگهانی تصمیم بگیرند که رود را رد کرده و وارد خاک دشمن شده و تیراندازی کرده و تانک‌ها از عملیات آنها پشتیبانی کنند. آنچه اتفاق افتاده را خواهیم فهمید. ما با هر کسی که بتواند به این سوال پاسخ دهد همکاری خواهیم کرد.

ماتیس افزود: دولت روسیه الان می‌گوید برخی روس‌ها در این حمله بی‌مفهوم علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق خط کاهش تنش با روسیه نقش دست داشته‌اند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: به نظر این حمله بدون اطلاع افسران روسی رخ داده که ما با آنها از طریق خط تماس در منطقه کاهش تنش هماهنگی‌هایی داریم.

در هفتم ماه فوریه نیروهای حامی بشار اسد رئیس جمهور سوریه پایگاه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا را هدف قرار دادند.

ارتش روسیه اعلام کرده بود که هیچ ارتباطی یا اطلاعی از حمله به پایگاه آمریکایی نداشته است مساله‌ای که ماتیس آن را تعجب‌برانگیز دانسته است.

آمریکا به تازگی یک کاروان نیروهای هم‌پیمان دولت سوریه را در استان دیر الزور هدف حمله هوایی قرار داد و بیش از ۱۰۰ تن از این نیروها را کشت.

همچنین جیمز ماتیس در ادامه اظهاراتش اعلام کرد، باید قوانین جدیدی در ارتش آمریکا درباره اعزام ماموریت به خارج از کشور اعمال شود تا عدالت در میزان اعزام نیروها به خارج از کشور رعایت شود.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم که در ارتش آمریکا برخی از نیروها به طور مداوم اعزام شوند و برخی دیگر همچنان در ارتش باقی بمانند. اگر فردی نمی‌تواند به خارج از کشور رفته و ماموریت انجام دهد در این صورت باید برود. من می‌خواهم عدالت در میان نیروهای آمریکایی حفظ شود.

براساس قوانین جدید اعلام شده اعضای ارتش آمریکا که در طول ۱۲ ماه گذشته هیچ‌گونه اعزامی نداشته‌اند از ارتش جدا می‌شوند. نزدیک به ۱۱ درصد یعنی ۲۳۵ هزار نفر از ۲.۱ میلیون پرسنل نظامی فعال آمریکا اعزام نشده‌اند.

ماتیس اعلام کرد: عادلانه نیست که از یک جنگجو بخواهیم که به خوبی ماموریت خود را انجام بدهد در حالی که ماه‌ها از خانه خود دور بوده است. آنها نیاز دارند که در خانه باشند و با خانواده خود وقت بگذرانند. اگر نتوانیم سربازان را در کنار خانواده‌هایشان بیاوریم در این صورت سرباز خود را از دست داده‌ایم.

نظرات بینندگان