arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

وزارت ارشاد: این دو شبکه ی مجوزدار حق گرفتن تبلیغ ندارند

عليرضا كريمي‌ اعلام كرد؛ هرچند دو شبكه ماهواره‌اي در ايران مجوز فعاليت و توليد برنامه دارند؛ اما دادن آگهي به اين دو شبكه ممنوع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عليرضا كريمي‌ اعلام كرد؛ هرچند دو شبكه ماهواره‌اي در ايران مجوز فعاليت و توليد برنامه دارند؛ اما دادن آگهي به اين دو شبكه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، نشست خبري مديركل تبليغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي؛ ‌صبح امروز(5 مهرماه) در محل اين اداره برگزار شد.

عليرضا كريمي(‌مديركل تبليغات با اشاره به وضعيت ماهواره‌ها) گفت: امروز بيش از 150 شبكه ماهواره فارسي زبان وجود دارد كه 60 شبكه‌ي آن فعاليت بيشتري دارد و عمده فعاليت آنها نيز در بخش‌هاي اقتصادي و فرهنگي است و البته بيشتر برنامه‌اي كه توليد مي‌كنند؛ مبتذل است.

وي با اشاره به قانون مصوب سال 73 و تبصره 10 اين قانون درباره ممنوعيت تبليغات در مبادي غيرمجاز گفت: تبليغات در مبادي غيرمجاز كه شامل شبكه‌هاي ماهواره‌اي، تبليغات محيطي خارج از كشور و همچنين فضاهاي مجازي؛ ممنوع است. لذا ما باتوجه به شكايات به تخلفات اين شبكه‌ها و ضربه‌هايي كه به اقتصاد كشوروارد مي‌كنند؛ وظيفه خود ديديم كه با شبكه‌هاي ماهواره‌اي مبارزه كنيم زيرا شبكه‌هاي ماهواره‌اي جز مبادي غيرمجاز هستند به همين دليل پيش‌نويس لايحه قانوني ممنوعيت تبليغ در مبادي غيرمجاز را آماده و از طريق وزارت ارشاد به مجلس ارايه خواهيم كرد تا با تصويب اين قانون مشكلات برخورد قانوني حذف شود.

وي ادامه داد: نه تنها تبليغات كالا در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ممنوع است بلكه عرضه و فروش كالاهايي كه در ماهواره‌ها تبليغ مي‌شود؛ در فروشگاه ممنوع است و حتي به شركت‌هايي خارجي كه در داخل ايران نمايندگي دارند؛ اعلام كرده‌ايم حق ندارند در شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه معاند نظام هستند تبليغ كنند.

كريمي‌ افزود: با سازمان‌هاي مختلف؛ برخوردهايي صورت گرفته است. حتي شماره تلفن‌هايي كه در ابتدا و پايين اين تبليغ‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي اعلام مي‌شود، قطع و با صاحبان آنها برخورد مي‌شود هرچند تعدادي از اين شماره‌ها نيز دروغ بوده است. همچنين با اصناف هماهنگي‌هايي صورت گرفته و شوراي اصناف و سازمان توسعه تجارت با فروشندگان اجناس ماهواره‌اي برخورد مي‌كند.

وي با اشاره به تاسيس شبكه‌هاي فارسي زبان گفت: بسياري از افرادي كه درايران فعاليت آنها ممنوع بوده به خارج از كشور رفتند و شبكه فارسي زبان زدند.

كريمي‌ادامه داد: درباره پخش فيلم‌هاي سينمايي با معاونت سينمايي هماهنگي شده و معاونت سينمايي اعلام كرده كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي حق پخش فيلم سينمايي ايراني را را ندارند و آنها فقط مجوز توليد برنامه دارند نه اينكه فيلم سينمايي پخش كنند. دو شبكه پرشين TV و ايرانيان نيز كه در ايران دفتر دارند؛ فقط حق دارند تا توليد برنامه داشته باشند و نمي‌توانند در ايران تبليغ كنند و يا فيلم سينمايي پخش كنند مگر آنكه تبليغات آنها به نفع ايران باشد بطور مثال وضعيت گردشگري ايران يا پيشرفت‌هاي ما را تبليغ كنند.

وي ادامه داد: وزارت ارشاد بارها اعلام كرده است كه هيچ شبكه ماهواره‌اي را تاييد نمي‌كند و فقط اعلام شده كه تعدادي از آنها دفتر نمايندگي و مجوز دارند و تعداد اين شبكه‌ها نيز سه شبكه بود كه مجوز شبكه ICC كه يكي از اين شبكه‌هابود؛ لغو مجوز شده است.

كريمي ‌با انتقاد از كم كاري در داخل در بخش استفاده از تبليغات سالم گفت: درباره شبكه‌هاي ماهواره‌اي مهم اين نيست كه چه تعداد از مردم اين برنامه‌ها را نگاه مي‌كنند بلكه مهم اين است كه چه ميزان تاثيرگذاري دارند. تاثيرگذاري تبليغات مخرب ماهواره به خصوص دربخش بهداشتي و آرايشي صدمات بسياري را به مردم زده بود. بطور مثال اگر 4 سال پيش صداوسيما شبكه بازار را تاسيس مي‌كرد شايد ميزان اين تاثيرات بسيار كمتر مي‌شد.

وي با اشاره به جمع آوري ديش‌هاي ماهواره گفت: به نظر من ابتدا بايد كار فرهنگي صورت گيرد تا اين كه اول امر به معروف كنيم و بعد نهي از منكر انجام دهيم اما در زمان نهي از منكر نيز نبايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه انگار با دشمن حربي طرف هستيم بلكه آن بايد منطقي باشد.

وي با اشاره به بعضي از تبليغاتي كه ازصداوسيما پخش مي‌شود يا تبليغاتي كه توسط شهرداري صورت مي‌گيرد؛ گفت: متاسفانه بعضي از تبليغات صداوسيما مورد تاييد ما نيست و ما حتي تذكراتي به آنها داده‌ايم حتي در بخش وضعيت كانون‌هاي آگهي نيز اعتقاد داريم كه بجاي آنكه 7/13 درصد از سهم آگهي به يك كانون برسد بايد اين سهم به آگهي دهنده داده شود. در بخش شهرداري نيز هرچند مجوز نرم‌افزاري شركت آگهي دهنده را ارشاد صادرمي‌كند اما سخت افزار آن در دست شهرداري است و اين شهرداري است كه مكان‌هاي آگهي دهنده شهر را براساس سليقه خود به مزايده مي‌گذارد.

كريمي ‌همچنين بااشاره به نامگذاري‌هاي مختلف گفت: با سازمان ثبت احوال هماهنگي كرديم تا يك نماينده از ارشاد در كميسيون بررسي اسامي‌ افراد حضور داشته باشد تا بر شيوه‌ي نامگذاري‌ها نظارت صورت گيرد.
نظرات بینندگان