arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

اردوغان: احمدی نژاد گفت 20 بار به بشار تذکر دادم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفته است محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در دیداری که با او داشته گفته: «بیش از 20 بار به بشار اسد رئیس جمهور گفته ام که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست. اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود برای همین هم خیلی ناراحت شد.»

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «دی اچ ای»، ترکیه گزارش داده که رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر نیویورک در هواپیما به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده و در این مصاحبه از نزدیکی دیدگاه کشورش با احمدی‌نژاد در زمینه سوریه سخن گفته و از رفتارهای بشار اسد انتقاد کرده است.

اردوغان همچنین با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم با احمدی‌نژاد در ارتباط با سوریه بیان داشت: «موضع امروز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. به آنها گفتم که سوریه از رفتارها و مواضع شما جسارت می‌گیرد. احمدی‌نژاد هم گفت: بیش از بیست بار به اسد تذکر دادم که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست و چون اسد توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود برای همین هم خیلی ناراحت شد. این مسئله نشان می‌دهد که موضع‌ ایران نسبت به سوریه بسیار بهتر از گذشته است.»

بر این اساس، نخست وزیر ترکیه در حالی از مواضع ایران و مخالفت ایران با سرکوب مردم در سوریه به انحاء مختلف سخن می گوید که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در عین تاکید بر ضرورت حمایت از سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت درمقابل تجاوز خارجی و مقابله با فتنه گران مزدور خارجی، همواره خواستار ایجاد اصلاحات مدنی در سوریه و کمک به مردم این کشور برای دستیابی به حقوق حقه آنان بوده است.

در واقع ایران علاوه بر نگرانی در مورد تجاوز و حمله غربی ها به کشور سوریه، همواره نسبت به فعالیت کشورهایی همچون عربستان و ترکیه که به صورت قاچاق به سوریه سلاح وارد می کردند و تظاهرات مدنی مردم این کشور را به سمت یک آشوب نظامی داخلی سوق می دهند ابراز نگرانی کرده است، دو ملاحظه ای که هنوز هم وجود دارد و ترکیه اگر خود را پشتیبان مردم سوریه می داند باید نسبت به اولین دغدغه ایران حساس بوده و از دخالت غیر مستقیم در سوریه از طریق ارسال سلاح به این کشور ممانعت به عمل آورد.

اردوغان همچنین در رابطه با مسئله تروریست و همکاری کشورش با ایران گفته است: «در این ارتباط معتقدم زمینه‌های همکاری نظامی و اطلاعاتی وجود دارد و ما می‌توانیم به همراه هم به مقابله با پ.ک.ک و پژاک بپردازیم.»

نخست‌وزیر ترکیه در جواب این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید تروریست‌های پ.ک.ک با رژیم سوریه و اسد در ارتباط باشند گفت: «من امروز به این مسئله معتقدم نیستم. در گذشته ما روی این مسئله بسیار تلاش کردیم و آنها تروریست‌هایی که دستگیر می‌کردند به ما تحویل می‌دادند. اما ممکن است در آینده ترویست‌ها از فضای به وجود آمده در سوریه استفاده کرده و به آنجا نقل مکان کنند. اگر این اتفاق رخ دهد برای هر دو طرف خطراتی در بر دارد.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
0
0
اسلحه دست گرفتن دربرابر مردم كاردرستي نيست.يادم مياد به :ديگ به ديگ؟؟؟؟
نظرات بینندگان