arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۰

فيگارو: چين حلقه محاصره را بر کره شمالي تنگ تر مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین حلقه محاصره را حول کره شمالی تنگ تر می کند. به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو در اینترنت؛ چین که از ازمایشهای هسته ای کره شمالی به ستوه امده است، به طور قابل توجهی کمک اقتصادی خود را به این کشور کم کرده و سرمایه گذاری های جدیدش را به حداقل رسانده است.

به ظاهر محور پیونگ یانگ-پکن بسیار مستحکم می نماید.

در اواخر ماه اوت کیم جونگ ایل رهبرکره شمالی در مراسمی باشکوه سومین سفر خود را به چین در پانزده ماه اخیر با قطار انجام داد و حرف همه انهایی راکه می گفتند او درحال مرگ است تکذیب کرد.

دیکتاتور کره شمالی ضمن بازدید از کارخانه ها و مناطق ازاد تجاری از طریق قطار ضدگلوله اش از الگوی اقتصادی از نوع چینی تجلیل کرد و گفت : quotation mark هربار که اینجا می ایم چیز جدیدی کشف می کنم.

quotation mark این سفر به خوبی برنامه ریزی و طراحی شده بود تا به این شکل رهبر کره شمالی بتواند دل مسئولان پکن را به دست اورد که از سه دهه پیش می کوشند کره شمالی را به گشایش اقتصادی ترغیب کنند اما هیچ نتیجه ای نگرفته اند.

اما در حقیقت پشت پرده و به طور خصوصی، همانطور که یکی از تلگرامهای محرمانه امریکایی ویکی لیکس منتشر کرده است، کیم جونگ ایل ساز دیگری می زند. این دیکتاتور در سال دوهزار و نه هنگام دیدار با رئیس شرکت هیوندای کره جنوبی گفته بود: quotation mark من به چین اعتماد ندارم.

quotation mark این بی اعتمادی تاریخی به قرنها پیش به دوران مقاومت کره در برابر سلطه چین باز می گردد اما به عامل جدید دیگری نیز مربوط می شود: پکن درحال تنگ تر کردن حلقه محاصره حول کره شمالی است.

پس از دو ازمایش هسته ای کره شمالی در سالهای دوهزار و شش و دوهزار و نه ، خشم چین علیه این کشور کوچک کمونیستی شدید تر شده است چرا که این تنش افرینی هایش منجر به بازگشت ناوهای جنگی امریکا به منطقه شمال شرقی اسیا شده است.

پکن برای انکه کیم جونگ ایل را به راه راست هدایت کند ، به طور قابل توجهی از میزان کمک های اقتصادی اش کاسته است.

بر اساس گزارش محرمانه کارشناسان بشردوستانه اتحادیه اروپا که نسخه ای از ان به فیگارو رسیده است، وخامت اخیر اوضاع غذایی در برخی از مناطق کره شمالی دقیقا به کاهش کمکهای پکن مربوط می شود. همچنین در برابر تقاضاهای کره شمالی برای سرمایه گذاری چین در دو منطقه ازاد تجاری مرزی یعنی شهرهای راجین و دادونگ در مجاورت روز یالو نیز حداقل سرمایه گذاریها صورت گرفته است.

یک منبع دیپلماتیک غربی در سئول می گوید : quotation mark کیم جونگ ایل، می خواست دسترسی چین را به بندر راجین با پول معامله کند اما دست خالی از این سفرش بازگشت.

quotation mark این مخالفت با زبانی دیپلماتیک بیان شد به طوری که جو اخرین سفرهای رهبر کره شمالی را برای او سنگین ساخت.

چین شرطی برای کمکهای جدید خود تعیین کرده است که عبارتست از بازگشت به مذاکره با گروه شش جانبه در خصوص مسئله هسته ای .

روز دوشنبه گذشته نیز ون جیابائو نخست وزیر چین باردیگر این خواسته خود را به کره شمالی اعلام کرد.

چین همچنین خواهان ازاد سازی اقتصادی کره شمالی نیز هست. لاری وورتزل عضو کمیسیون نشریه امریکایی-چینی اقتصاد و امنیت می گوید: quotation mark کیم جونگ ایل با هدف دستیابی به فناوری و سرمایه گذاری به چین رفته بود اما نمی خواهد اقتصاد خود را اصلاح کند.

quotation mark در برابر سماجتهای کره شمالی، چین نیز مهره های اقتصادی خود را پیش می برد و با برگ برنده (بندر) راجین بازی می کند که دسترسی اش را به اقیانوس ارام اسان می سازد اما منطقه ازاد تجاری واقعی در منطقه یالو ایجاد نمی کند.

این سیاست عملگرایانه پیونگ یانگ را از ان می هراساند که اقتصادش به کلی به چین وابسته شود.

به همین علت کیم جونگ ایل همکاریهایش را دربیست و چهارم اوت با مسکو از سرگرفت حال انکه نشست های مشترک با سران مسکو از نه سال پیش صورت نگرفته بود.

امسال برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد، ناوهای نظامی روسی و کره شمالی رزمایشی مشترک در دریا برگزار خواهند کرد.

اما نزدیکی به روسیه محوریت اصلی اتحاد پکن با پیونگ یانگ را زیر سئوال نمی برد.

بقای رژیم کیم جونگ ایل اولویتی راهبردی برای استراتژیستهای چینی است که می خواهند به هرترتیبی جلوی هرج و مرج یا انقلابی را در مرزهای شمال شرقی خود بگیرند.

هیچ کس تردیدی ندارد که رهبر جدیدی که در سال دوهزار و دوازده در میدان تیانانمن سوگندیادخواهد کرد، بار دیگر بر اتحاد با کره شمالی تاکید خواهد کرد.

پشت پرده فشارها بر خاندان کیم جونگ ایل بیشتر می شود.
نظرات بینندگان