arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰

کلینتون : امریکا شریک و دوستی متعهد برای چین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه امریکا پنجشنبه با ارسال پیام تبریکی برای مقامات پکن به مناسبت فرا رسیدن جشن های روز ملی این کشور ، امریکا را شریک و دوست متعهد چین توصیف کرد. هیلاری کلینتون در این پیام آورده است: هر دو کشور به اتفاق این لحظه تاریخی را مغتنم شمرده و مناسبات مثبت، توأم با همکاری و فراگیری را که مورد نظر روسای جمهور دو کشور است ، توسعه می بخشند.

وزیر امور خارجه امریکا در این پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن یکم اکتبر، روز پایه گذاری و تأسیس جمهوری خلق چین خاطرنشان کرد: امریکا به موفقیت و کامیابی چین متعهد و پایبند است زیرا چین درحال پیشرفت و رونق برای امریکا خوب است و امریکای درحال رونق و پیشرفت نیز برای چین خوب است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کلینتون در بخش دیگری از این پیام گفته است دوکشور با همکاری یکدیگر می توانند راه حل های مناسبی را برای جدی ترین چالش های جهانی بیابند. کلینتون خطاب به چینی ها گفت: بدانید که امریکا در شصت و دومین سالروز تأسیس جمهوری خلق چین، به عنوان یک شریک و دوست متعهد در کنار شما خواهد بود.

مناسبات گاهی اوقات تنش آلود بین این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، آخرین بار پس از آن نمایان شد که واشنگتن اعلام کرد جت های جنگنده اف -16 تایوان را ارتقاء خواهد بخشید و این موضع گیری پکن را وادار کرد تا درباره تأثیرگذاری آن بر روابط نظامی دو کشور هشدار دهد. هو جینتائو رئیس جمهور چین آخرین بار ماه ژانویه از امریکا دیدار کرد.

این دیدار پس از سفر نوامبر 2009 باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از پکن صورت گرفته بود.
نظرات بینندگان