arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۱۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰
استقبال کنندگان در فرودگاه امام خمینی ، شرمنده شدند؛

پرواز انگلیسی بدون خاوری آمد! / فرار کرد یا فراریش دادند؟

در حالی که محمودرضا خاوری قرار بود بامداد امروز جمعه با پرواز بزرگترین شرکت هواپیمایی انگلیس به تهران بیاید، اما با این پرواز به کشور برنگشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در حالی که محمودرضا خاوری قرار بود بامداد امروز جمعه با پرواز بزرگترین شرکت هواپیمایی انگلیس به تهران بیاید، اما با این پرواز به کشور برنگشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب به نقل از مهر، محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران که قرار بود ساعت 2 و 40 دقیقه بامداد امروز جمعه با پرواز برتیش ایرویز بزرگترین شرکت هواپیمایی انگلیس به تهران بازگردد و حتی برخی مسئولان این بانک نیز برای استقبال به فرودگاه امام خمینی (ره) رفتند، به کشور بازنگشته است.

پیش از این، سخنگوی دستگاه قضا با تائید خبر خروج خاوری از کشور گفته بود: اگر او بازنگردد خیلی از اتهامات به پای او نوشته می‌شود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای درباره خروج مدیرعامل بانک ملی از کشور اظهارداشته بود: این خبر صحت دارد. دو نامه از دفتر ایشان به ما ارسال شده است که در نامه اول خاوری عنوان کرده است که استعفا داده و در نامه دوم وی مدعی شده به ایران باز می گردد و استعفا نداده است و به زودی با همکارانش ملاقات می کند.

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه اگر آقای خاوری بازنگردد چه اقدامی انجام می دهید، افزوده بود: قاضی پرونده مدیرعامل بانک ملی را ممنوع الخروج نکرده بود ولی اگر بازنگردد همه وصله ها و اتهامات به او چسبانده می شود و این به نفعش نیست.

خاوری: استعفا نداده،‌ به ایران برمی‌گردم

درحالی که چند روز قبل وزارت اقتصاد متن نامه استعفای مدیرعامل بانک ملی را رسانه‌ای کرد نامه‌نگاری‌های وی با مأمور ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ ابهاماتی را در این استعفاء بوجود آورده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، روز سه‌شنبه درحالی ابتدا خبر استعفای محمود رضا خاوری مدیر عامل بانک ملی و بعد متن نامه این استعفاء از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی رسانه‌ای شد که با گذشت چند روز از این اتفاق ابهاماتی در این خصوص پیدا شده است.

استعفای خاوری زمانی مطرح شد که وی در مأموریت کاری و در لندن به سر می‌برد البته این گفته‌ای است که خبرنگار ما از حسین دشتی سخنگوی بانک ملی شنید؛ نبود خاوری در این روزها موجب شد تا ادعاهای مختلفی علیه وی در رسانه‌ها و محافل خبری مطرح شود تا جایی که مدیرعامل معزول بانک صادرات وی را متهم به فرار از کشور کرد.

بعد از انتشار ادعای فرار خاوری به کانادا محسنی‌اژه‌ای با تأیید اینکه وی در خارج به سر می‌برد گفت که به نفع خاوری است به ایران برگردد، اما در همین سخنان مأمور ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ علامت سؤالی مهم دیده می‌شود.

اژه‌ای به خبرنگاران از ارسال ۲ نامه از خاوری به دفترش خبر داده و گفته که محتوای این دو نامه کاملاً‌ باهم متفاوت بود،‌ خاوری در نامه اول عنوان کرده است که استعفا داده و در نامه دوم وی مدعی شده به ایران باز می‌گردد و استعفا نداده است و به زودی با همکارانش ملاقات می‌کند.

پشت پرده استعفا و برکناری ۲ مدیرعامل بانکی

این مقام آگاه در سخنان خود به بیان افشاگری‌هایی پرداخته بود که بر اساس آنها نقشه استعفای مدیر عامل بانک ملی توسط وزارت‌خانه‌ای خاص طراحی و در شرایطی رسانه‌ای شد که خاوری حاضر به پذیرش آن نبود.

براساس شنیده‌ها از این مقام مسئول، در برنامه‌ای که از هفته‌ها قبل تصمیم آن در اتاق فکر یک نهاد دولتی گرفته شده بود، اقدام به رسانه‌ای کردن برکناری، عزل و استعفای مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملی شد.

به گفته این منبع مطلع که خود در این اتاق فکر حضور داشت، استارت استعفا و برکناری بانکی‌ها از هفته‌ها قبل و پیش از سفر برخی مسئولان ارشد دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن زده شد.

این مقام آگاه اضافه کرد: در همین ایام و زمانی که دولت از طرح مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد باخبر می‌شود این اتاق فکر تصمیم می‌گیرد که یکی از ارکان پرونده اختلاس بزرگ را به استعفا مجبور کند. براین اساس، نامه‌ای در قالب استعفا برای خاوری مدیرعامل بانک ملی تنظیم و برای وی ارسال می‌شود، اما خاوری از امضای این نامه امتناع کرده و در پاسخ می‌گوید: همچنان قصد دارم در بانک ملی فعالیت کنم.

وی تصریح کرد: ولی همان‌طور که شنیده شده نماینده مجلسی که دولت را در جریان طرح مجلس برای استیضاح قرار داده، گفته در صورتی که دولت اقدامی نکند و حسینی به واشنگتن سفر کند تعداد امضای نمایندگان برای استیضاح به ۵۰ خواهد رسید. در این مرحله باز هم نامه‌ای تنظیم و به مدیرعامل بانک ملی ارسال می‌شود. البته با اضافه شدن قسمتی مبنی بر عذرخواهی از ملت عزیز.

به گفته این مقام آگاه، اما این‌بار هم دولت به در بسته بانک ملی و مدیرعامل این بانک برمی‌خورد. بنابراین، تصمیم بر این می شود که این موضوع رسانه‌ای شود.

با این حساب اما و اگرها و ابهامات در ماجرای استعفای مدیرعامل سابق بانک ملی بی دلیل نیست.

فرار کرد یا فراریش دادند؟

در همین حال، مهر نوشت: سناریوی فرار مدیرعامل بانک ملی ایران را چه کسی یا کسانی طراحی کردند؟ مسئولان ارشد قوه قضائیه باید به‌زودی به این پرسش پاسخ بدهند.
اختلاس بزرگ وابسته به امیر منصور آریا که در اقتصاد ایران زلزله به پا کرده، همچنان پس لرزه‌های آن ادامه دارد و هر روز شوک جدیدی به سیستم بانکی در این باره وارد می‌شود.

این شوک ابتدا از استعفای مدیرعامل بزرگترین بانک ایران یعنی بانک ملی آغاز شد و با عزل دو مقام ارشد بانکی و در دستور کار قرار گرفتن عزل یک مدیرعامل یک بانک خصوصی ادامه یافت.

وقتی چهارشنبه گذشته خبر فرار مدیرعامل سابق بانک ملی ایران به نقل از محمود جهرمی مدیرعامل برکناری بانک صادرات ایران منتشر کرد، کسی فکر نمی کرد که محمودرضا خاوری در آخرین ماموریت خارج از کشور خود، دیگر به ایران بازنگردد.

حالا که خاوری برنگشته - تا لحظه انتشار این خبر - این سناریو باز می‌شود که وی فرار کرد یا فرارش دادند و به عبارت دیگر، چه کسی یا کسانی وی را فراری دادند؟ قطعا قوه قضائیه باید این سناریو را بارها و بارها مرور کند تا تمام پشت پرده فرار بزرگ فاش شود.

در این میان، چیزی که مشهود است و قوه قضائیه باید در بررسی‌ها مورد توجه قرار دهد - خوشبختانه در اظهارات اخیر آیت الله آملی لاریجانی هم مورد تاکید قرار گرفته است، تمام اختلاس بزرگ را باهم ببیند و تمام مقصران را در هر پست و مقامی، شناسایی و به اشد مجازات محکوم کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
2
48
مگه قرار بود بازگردد . همینطور که فرمودند همه کاسه و کوزها سر این بیچاره خواهد شکست و دنیا امن و امان میشود. کی بود کی بود هیشکی نبود
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
همچین بیچاره هم نیست بنده خدا دست خالی نرفته که تونسته هشتا آژانس مسافرتی تو کانادا بخره به اسم پسرش
ناشناس
| NORWAY |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
ایشان بیچاره نیست خودش یکی از اختلاس گران بوده بیچاره ملت ایران است ...
شب تاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
چرا بود. خاوری بود که در رفت !!!
فریبرز
|
NORWAY
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
1
3
فراریش دادند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
1
به یکی گفتن خاوری کجاست ، گفت مگه خبر نداری تو کانادا نیشسته با دلار هایی که برده بازی میکنه تازه داره قاه قاه به ریش من و تو هم میخنده!!!!
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
2
گفته اند که آقای خاوری در اجلاس لندن با آقای بهمنی بوده است. بعد گفتند که آقای خاوری ماموریت داشته اند. خوب بانک ملی و صادرات و سامان و ... هم که زیر نظر بانک مرکزی هستند.
سوال: چرا کسی از مسئولین بانک مرکزی نمی پرسد که پس نظارت شما کجاست؟ آقای خاوری را چه کسی به ماموریت فرستاد؟ آقای بهمنی که آقای خاوری را در لندن دیده اند، چرا ایشان را با خودشان بر نرگردانده اند؟ آیا نباید حداقل آقای بهمنی و پور محمدی عذرخواهی کنند؟ حالا استعفا پیشکششان!
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
2
حتما با هواپیمای شخصی که از محل راه اندازی کارملت بزرگ ایران خریداری کرده برمیگردد
بعدشم دنباله اینه که با پاسپورت کانادایی ایشان کسی نمیتواند ایشان را برگرداند پس همدستان ایشان در رده های مختلف دولتی ایشان را سیبل میکنند و بقیه ماجرا
دراخرهم اقای وزیر اقتصاد ورییس بانک مرکزی واقعا بی شرمیست که هنوز استعفا نداده اند
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
2
خاوری نیست ولی هست پستش / مطمئن باش که گرم بود پشتش / تا به دیروز که بود در پستش / کس ندید حیله و مکر در مشتش ؟ ! / چه شد امروز که حرف است پشتش ؟ / نکند راز بود در مشتش ؟ / تو نگو عامک : که باز شد مشتش / می زنند صورت تو بر مشتش !
ناشناس
|
NORWAY
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
2
8 آژانس مسافرتی به نام فرزند مدیر عامل بانک ملی در کانادا

محمود رضا خاوری ( مدیر عامل بانک ملی ) که تبعه کانادا هم هست 8 آ ژانس مسا فرتی به نام پسرش ا. خاوری در تورنتو کانادا خریداری کرده که یکی از آنها آژانس جری کاپلین Jerry caplan Travel است.
جری کاپلین در اسراییل دفتر دارد . گویا سرمایه این آژانس ها از طرف هواپیمایی ماهان به پاس وامهای کلانی که از طریق بانک سپه ( زمان ریاست خاوری ) دریافت کرده تامین شده است.
ناشناس
|
KOREA, REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
1
7
آی هوار هوار دزد را فراريـــــــــــــــــــــــش ددددددداددددددند. از کدوم طرف رفت؟ بگيريتش!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
1
5
البته ايشان خيلي هم بيچاره و مظلوم نيستند! ولي براي پيشروي اتهام به بالاتر يك قرباني لازم بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
1
7
الان احتمالا در سواحل زیبای کشور کانادا داره به ریش همه ما میخنده ولذت میبره !!!
به نظرم ایشان خیلی مقصرنیست و مقصر اصلی کسانی هستند که ایشان را انتخاب کردند.
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
0
8
کانادا را ول کند برود اوین کجای کارید/
ناسیونالیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
1
1
بابا این خاوری بدبخت ی کارمند حقوق بگیره
با وام مسکن ویلا در کانادا گرفته..........
نظرات بینندگان