arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰

راه برای اختلاس همچنان باز است/ بانک مرکزی فقط تابلو دارد!

تعدادی از اقتصاددانان ضمن هشدار به خلاءها و نواقص قوانین پولی و مالی کشور، مطرح کردند: راه برای اختلاس در اقتصاد کشور همچنان باز است، ضمن اینکه هم‌اکنون بانک مرکزی نداریم و بانک مرکزی موجود فقط یک تابلو است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تعدادی از اقتصاددانان ضمن هشدار به خلاءها و نواقص قوانین پولی و مالی کشور، مطرح کردند: راه برای اختلاس در اقتصاد کشور همچنان باز است، ضمن اینکه هم‌اکنون بانک مرکزی نداریم و بانک مرکزی موجود فقط یک تابلو است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی کشف اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بانکی، در کنار انتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتفاق صورت گرفته، برخی از کارشناسان و اقتصاددانان نظراتی را پیرامون این مسئله مطرح کردند.  
آلبرت بغزیان اقتصاددان در این باره به مهر گفت: روزنه هایی که در قوانین وجود دارد باعث شده است تا دستها برای سوء استفاده مالی باز بماند.
 
وی اظهار داشت: گاهی اوقات نیز برخی ها از نقص قوانین و سوء استفاده های مالی با خبر هستند اما چون خودشان نیز ذی‌النفع می باشند، ترجیح می دهند سکوت کنند. اگر بتوانیم نقاط ضعف و روزنه ها را شناسایی کنیم می توانیم دست افراد سودجو را از سیستم بانکی و پولی کوتاه کنیم.
 
بغزیان تصریح کرد: اتفاق اخیر نشان داد که آسیب شناسی در سیستم بانکداری امری ضروری است.
 
اصلاح قانون پولی و بانکی خلاءها را از بین می برد
 
بیژن صفوی رئیس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد در گفتگو با مهر با اشاره به اختلاس اخیر گفت: خلاء قانونی که در سیستم بانکداری وجود دارد، یکی از عوامل بروز اختلاس است. این مسئله در دست بررسی است، ضمن این که لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی که در مرحله کارشناسی قرار دارد، می تواند پس از نهایی و اجرا شدن به این مسئله پایان بدهد.

وی در ادامه اظهار داشت: با اصلاح قانون پولی و بانکی خلاءهای موجود منتفی می شود و ساز و کار و ساختار منطقی و قانونی به شبکه پولی کشور بر می گردد.

این اقتصاددان با اشاره به بحث ارتباطات بین بانکی، تصریح کرد: نقص در عملیات گردش پولی کشور از موارد حائز اهمیت است. شبکه بانکی وارتباطات بین بانکی در بانک های مختلف واضح نیست.
 
وی مطرح کرد: حتی بین بانکهای دولتی ارتباطات سیستمی به لحاظ کارکردی و گردش اطلاعات روشن نیست؛ بنابراین بخشی از این مشکلات با اصلاح قانون پولی و بانکی مرتفع می شود.
 
صفوی همچنین در ادامه به نظارت داخلی بانکها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی باید نظارت مستقیم بر فعالیت بانکها داشته باشد؛ متأسفانه بانک مرکزی در این زمینه دچار نقص است ولازم است تا سازوکارهای این اتفاق تقویت شود.

رئیس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد یاددآور شد: بانکها بنگاههای تخصصی هستند و به طور کامل به سیاستهای کلان ربطی ندارند اما برای فعالیتهای بنگاهی و عملیات بانکی رابطه سیستمی و شبکه بین بانکی مهم است.
 
وی افزود: بین سیاستهای کلان و فعالیتهای بانکداری شکاف محسوسی وجود دارد. در این رابطه بانک مرکزی باید همانند پل ارتباطی عمل کرده و تنظیم کننده این ارتباط باشد.
 
صفوی بیان کرد: در صورت نظارت داخلی بر فعالیت بانکها و شفافیت در گردش اطلاعات همچنین با توجه به اجرایی شدن قوانین پولی و بانکی در آینده می توان امیدوار بود اختلاسی اتفاق نخواهد افتاد.
 
بانک مرکزی نداریم؛ بانک مرکزی موجود تنها یک تابلو است
 
عادل پیغامی اقتصاددان و اسصتاد دانشگاه امام صادق (ع) هم در گفتگو با مهر با اشاره به عملکرد ضعیف بانک مرکزی، گفت: ما بانک مرکزی نداریم؛ آن چیزی که مشاهده می کنیم تنها یک تابلو است.
 
وی افزود: بانک مرکزی شامل مجموعه ای از قوانین و مقرارت همچنین کارکردهای خاص است. ترتیبات نهادی، نظارتها و ارزیابی ها از دیگر موارد بانک مرکزی است.
 
این اقتصاددان گفت: بانک مرکزی که سیستم بانکی به آن احتیاج دارد، متأسفانه در کشور وجود ندارد. پیغامی با بیان اینکه  بانک مرکزی ضعفها و خلاء های فراوانی دارد، تصریح کرد: البته بخشی از مشکلات موجود درونی و بخش دیگر بیرونی است. مجموعه دخالتهای نظام سیاسی و قدرت و همچنین وزارت اقتصاد یا فشارهایی که از بیرون به بانک مرکزی وارد می‌شود، آن را ضعیف تر ساخته است.
 
وی در ادامه به ذخیره دانش در حوزه بانکی اشاره و گفت: در حوزه بانکداری مرکزی و سیستم بانکداری دانش خوبی نداریم؛ هنوز در ایران رشته دانشگاهی بانکداری مرکزی وجود ندارد با این شرایط چگونه می توانیم خروجی خوبی داشته باشیم؟

این اقتصاددان اعلام کرد: آموزش بانکی نیاز به ارتقاء دانش دارد ضمن این که نظارت بر ارزیابی سیستم بانکی کشور عقب مانده است و ذخیره دانش وجود ندارد.

پیغامی بیان کرد: نظام بانکی کشور نیاز به سرمایه های انسانی متخصص و دانشمند دارد. وی مطرح  کرد: اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی یکی از مواردی بود که فاش شد چه بسا رانتهای مختلفی که وجود دارد ولی هنوز شناسایی نشده است.
 
این اقتصاددان با اشاره به حضور برخی کارشناسان و مدیران با تجربه در سیستم بانکی کشور، اظهار داشت: هر چند این موارد برای سیستم بانکی و بانک مرکزی اسباب نارضایتی است اما باید به نقاط ضعف حساس بود و نسبت به رفع آنها اقدام کرد. این اقتصاددان تأکید کرد: بانک مرکزی برای جلوگیری از مشکلات بعدی نسبت به نداشته های خود اقرار کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چشم به اومید یارانه (قسط دارم به خدا)
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
0
0
تو روخدا یه راه به ما نشون بدید برای خرید یه خونه 38 متری تو بومهن 4 میلیون کم دارم اگه بخوام پس انداز کنم باماهی 200هرارتومان از حقوق خالص 400 تا 450هزارتومانی میشه 20 ماه دیگه تا اونوقت خونه ای که ارزوشو دارم تقریبا میشه 28 میلیون الان قیمتش 18 میلیونه (15 سال ساخت )یه موتور داشتم با صلای دست زنم و بچمو پوله پیشه خونه 1 میلیون پدر زنم 1.5 میلیون بابام دو تا داداشام 900هزارتومان باجناقم 450هزار تومان برادر خانومام 780هزار تومان صاحب کارم 1.5 هزار تومان و هنوز 4 میلیون کم دارم یه راهشو هم به ما نشون بدید قول شرف میدم قسط هامو سر موقع بدم !!!!!!!
نظرات بینندگان