arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰

فيفا: نكونام وارث دايي و مهدوي‌كيا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جواد نكونام در گفت و گو با بخش اسپانيايي سايت رسمي فدراسيون بين‌المللي فوتبال (فيفا) درباره اميدهاي ايران براي صعود به جام جهاني 2014 برزيل به همراه كارلوس كي‌روش و كاپيتاني خود در تيم ملي صحبت كرده است.

سايت فيفا در ابتداي گفت و گو‌ي خود با كاپيتان تيم ملي ايران مقدمه‌اي آورده است و در آن ذكر كرده است كه هافبك 31 ساله اوساسونا كه در حال حاضر با غرور خاصي بازوبند كاپيتان ايران را بر بازو مي‌بندد، همان طور كه احترام خاصي براي كاپيتاني و بازوبند تيم ملي قائل است، اميد دارد كه بار ديگر طعم حضور در جام جهاني را تجربه كند. اگر چه نكونام در سال 2006 هم از بازي در جام جهاني با ايران لذت برده بود.

فيفا مي‌نويسد: جواد نكونام، نخستين بازيكن ايراني كه وارد لاليگاي اسپانيا شد، اكنون ديگر يك بازيكن با سابقه براي اوساسونا به شمار مي‌رود. او پس از دو اسطوره فوتبال ايران يعني علي دايي و مهدي مهدوي كيا وارث بازوبند كاپيتاني شده است. نكونام بر اين باور است كه در حال حاضر نقش او در تيم ملي ايران با مسئوليت بيشتري براي او همراه شده و مسئوليت او را سنگين‌تر كرده. مهم‌تر از آن اين است كه او بايد به نقش كاپيتاني احترام بگذارد.

نكونام در اين باره مي‌گويد: نام دايي و مهدوي كيا همچون دو چراغ در شب براي ايران است. آن‌ها بازيكنان بسيار خوب، با كيفيت بالا و ارزشمند براي ايران بودند. ديگر بازيكني مثل آن‌ها نخواهد آمد. ما بازيكنان خوب و زيادي در تيم ملي داريم، اما براي رسيدن به جايگاه بازيكناني همچون دايي و مهدوي كيا بايد بي‌وقفه تلاش كنند. هيچ بازيكني نمي‌تواند كيفيت يك بازيكن ديگر را تكرار كند. ما بايد هنوز منتظر باشيم و ببينيم كه چه بازيكنان خوبي خود را نشان مي‌دهند.

نكونام درباره حضور كارلوس كي‌روش در تيم ملي ايران به فيفا مي‌گويد: كي‌روش مي‌داند كه ما تيم قدرتمند در آسيا هستيم و اگر پيش از اين ما بيشتر بر روي دفاع تمركز مي كرديم، كي‌روش از ما مي‌خواهد كه بيشتر از قبل تهاجمي بازي كنيم. او اين فرض را به ما القا مي‌كند كه ما ايران هستيم و مي‌توانيم بازي‌هاي بيشتري را با پيروزي پشت سر بگذاريم. در حقيقت ما بسيار خوشحال هستيم كه با چنين مربي خوب و بزرگي كار مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، نكونام در ادامه به فيفا مي‌گويد: ما با حضور كي‌روش با ذهنيتي جهاني كار مي‌كنيم. مهم‌ترين هدف ما حضور در جام جهاني 2014 برزيل است. ايران بازيكنان خوب زيادي در اختيار دارد، اما نياز داريم كه سبك بازي تيم را بهتر از قبل كنيم. ما مي‌توانيم جلسه‌هاي تمريني بسيار كمي را با هم برگزار كنيم و اين كمي ما را اذيت مي‌كند و به همين دليل كه زمان كمي براي تمرين در كنار يكديگر داريم، تفاوت بازيكنان به راحتي قابل تشخيص است. اما اين موضوعي است كه فقط براي ايران اتفاق نمي‌افتد و شايد اكثر تيم‌هاي ملي دنيا با آن روبرو باشند. با اين حال ما تيم بسيار جواني داريم و نياز به زمان داريم كه ايران را همانند گذشته قدرتمند ببينيم.

هافبك مياني اوساسونا درباره حريفان ايران در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 مي‌گويد: بحرين و قطر مهم‌ترين رقباي ما در اين گروه هستند. اين دو تيم خيلي شبيه به هم بازي مي‌كنند و بازيكنان خوبي هم در اختيار دارند، مي دانيم كه در بازي بعدي كه ميزبان بحرين هستيم، اين تيم فقط براي گرفتن يك امتياز به تهران مي‌آيد، چرا كه آن‌ها نمي‌توانند در ورزشگاه آزادي به ما حمله كنند. با اين حال ما محكوم به شكست بحرين هستيم و فكر مي‌كنم كه اگر مانند بازي‌هاي گذشته باشيم اين كار براي ما شدني است.

نكونام درباره تساوي تيم ايران با بحرين هم گفت: بازي كردن در قطر بسيار دشوار است، در عين حال ما نمايش خوبي داشتيم و فكر مي‌كنم كه تساوي هم در آن بازي نتيجه‌ بدي نبود. اين هميشه خوب است كه در خانه حريف حداقل به يك امتياز برسيد.

جواد نكونام درباره حضورش در اوساسونا براي پنجمين سال مي‌گويد: زماني كه به پمپلونا آمده بودم، دوستانم به من خيلي كمك كردند كه با جو اينجا آشنا شوم و من هميشه از آن‌ها ممنون خواهم بود. پس از يك سالي كه از مصدوميت رنج بردم، اكنون خيلي خوشحال هستم كه در اوساسونا حضور دارم، چرا كه من مي خواستم براي اين تيم بازي كنم.

هافبك اوساسونا كه در شكست هشت بر صفر تيمش مقابل بارسلونا نتوانسته بود به دليل مصدوميت حضور داشته باشد، درباره آن بازي گفت: وقتي شما در دقايق اوليه بازي از بارسلونا گلي دريافت مي‌كنيد، پس از آن بسيار سخت است كه آن‌ها را كنترل كنيد. پس از آن، آن‌ها دائما توپ را در اختيار خود مي‌گيرند و شانس‌هاي زيادي براي خود درست مي‌كنند. فكر نمي كنم كه ميان يك باخت معمولي و باخت با هشت گل تفاوت زيادي باشد، چرا كه از اين نوع اتفاقات در فوتبال رخ مي‌دهد. طبيعي است كه بارسلونا و رئال مادريد براي رتبه هاي اول و دومي تلاش مي‌كنند، چرا كه آن‌ها بهترين بازيكنان دنيا را در اختيار دارند. براي ساير تيم‌ها بسيار مشكل است كه به رتبه‌اي بالاتر از آن‌ها دست پيدا كنند.

به گزارش ايسنا، جواد نكونام در پاسخ به اين سوال كه هدف اوساسونا در اين فصل لاليگا چيست؟ گفت: ما هدفي براي خود مشخص نكرده ايم، ما افكارمان را بازي به بازي جلو مي‌بريم و مي‌خواهيم با داشتن بهترين نمايش در هر بازي پله به پله در جدول بالا برويم. اگر بتوانيم به جمع پنج تيم بالاي جدول برسيم كه خيلي خوب خواهد بود. اگر نه در جمع 10 تيم بودن هم براي ما مناسب است.

هافبك اوساسونا همچنين درباره اين كه در آينده و براي خداحافظي از فوتبال به چه تيمي خواهد رفت، گفت: اگر در اسپانيا نباشم، به كشورم باز خواهم گشت، مطمئنا پيش از بازنشستگي در ايران بازي مي‌كنم و در كشورم از فوتبال خداحافظي خواهم كرد.
نظرات بینندگان