arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷

نخست وزیر مالزی مجلس را منحل کرد

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در پیامی تلویزیونی، شنبه (18 فروردین) را آخرین روز کاری سیزدهمین دوره مجلس این کشور اعلام کرد تا مبارزات برای انتخابات سراسری چهاردهم به صورت رسمی آغاز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در پیامی تلویزیونی، شنبه (18 فروردین) را آخرین روز کاری سیزدهمین دوره مجلس این کشور اعلام کرد تا مبارزات برای انتخابات سراسری چهاردهم به صورت رسمی آغاز شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا، کمیسیون انتخابات مالزی وظیفه اعلام تاریخ رأی گیری را دارد که باید در کمتر از 60 روز پس از انحلال مجلس انجام شود، اما با توجه آغاز ماه رمضان، پیش بینی می‌شود که حدود 15 میلیون رأی دهنده مالزیایی تا حدود 30 روز دیگر به پای صندوق‌های رأی بروند.
تاکنون 14،9 میلیون نفر از مالزیایی ها برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند.
نخست وزیر مالزی در پیام تلویزیونی‌اش که از شبکه ملی این کشور به طور مستقیم پخش شد، از دستاوردهای دولتش در بخش‌های مختلف، به خصوص در زمینه اقتصادی گفت و اشاره‌ای به برنامه‌های آتی در کشورش نیز داشت.
«نجیب» که سخنرانی ویژه خود را از کاخ نخست وزیری در «پوتراجایا» انجام می‌داد، دولتش را در عمل به وعده‌ها موفق خواند و اظهار داشت: ما در آینده نیز این مسیر را ادامه می‌دهیم.
در همین حال، ائتلاف حاکم «جبهه ملی» به رهبری وی فردا ( 18 فروردین) مصادف با آخرین روز کاری قانونگذاران در یک گردهمایی از کتاب وعده‌های انتخاباتی خود رونمایی می‌کند.
این ائتلاف دست راستی که از زمان استقلال مالزی در سال 1957 قدرت را در اختیار داشته، متشکل از حزب پر نفوذ ملی گرای مالایی «آمنو»، انجمن چینی‌ تباران مالزی (ام.سی.ای)، کنگره هندی‌ تباران مالزی (ام.آی.سی) و 10 حزب دیگر در سرتاسر این کشور 13 ایالتی است.
«نجیب تون رزاق» از سال 2009 پس از استعفای «احمد بداوی» با رسیدن به رهبری حزب «آمنو»، به مقام نخست وزیری مالزی رسید و در سال 2013، ائتلاف حاکم را در انتخابات سراسری سیزدهم رهبری کرد که به از دست رفتن اکثریت مطلق (دو سوم) کرسی‌های این ائتلاف و همچنین تعداد آرای کلی کمتر نسبت به ائتلاف مخالفان منجر شد.
در سوی دیگر نیز، «ائتلاف امید» به عنوان جبهه مخالف دولت، متشکل از احزاب «عدالت مردم»، «اعتماد ملی»، «اقدام دموکراتیک» و «بومی تباران متحد مالزی» به رهبری «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی و همچنین عضو و رهبر پیشین حزب «آمنو»، در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی شرکت خواهد کرد.
حزب اسلامی مالزی موسوم به «پاس» نیز که به صورت سنتی در ائتلاف مخالفان بوده، در این انتخابات به صورت مستقل به رقابت خواهد پرداخت.
مردم مالزی در چهاردهمین انتخابات سراسری پیش رو 220 عضو مجلس نمایندگان را انتخاب می‌کنند و در پی آن ائتلافی که اکثریت کرسی‌ها را به دست آورده، تشکیل دولت می‌دهد.
طبق قوانین این کشور جنوب شرق آسیا، مالزیایی های بالای 21 سال می توانند برای رای دادن در انتخابات شرکت کنند.
از جمعیت بیش از 31 میلیون نفری مالزی تاکنون حدود 15 میلیون نفر از واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند.

نظرات بینندگان