arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

کوچکترین جدول تناوبی جهان+تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشجویان دانشگاه ناتینگهام که در سالگرد تولد استاد شیمی این دانشگاه "مارتین پولیاکوف" توانستند جدول تناوبی عناصر را روی یک تار موی وی حک کنند، بهانه دیگری برای جشن گرفتن پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشمندان توانستند با حک کردن این جدول تناوبی بر روی یک تار مو رکورد جهان را در زمینه کوچکترین جدول تناوبی جهان شکسته و نام خود را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسانند.

سال گذشته گروهی از متخصصان فناوری نانو با استفاده از پرتو یونهای گالیوم توانستند جدول تناوبی متشکل از نام 118 عنصر را بر روی یک تار موی پولیاکوف حک کنند، این جدول تناوبی به اندازه ای کوچک است که میلیونها نسخه از آن را می توان بر روی یک کاغذ یادداشت کوچک گنجاند.

مرکز ثبت رکوردهای گینس روز 11 اکتبر به صورت رسمی این جدول را به عنوان ریزترین جدول تناوبی جهان معرفی کرد. پولیاکوف، مالک این تار مو پس از انتشار این خبر ابراز خوشحالی کرده و گفت: هرگز تصور نمی کردم نامم به هر دلیلی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود، دست کم نه به خاطر یکی از تارهای مویم!

تار مو پیش از حک شدن جدول تناوبی

برای حک کردن این جدول تناوبی از پرتو یونهای گالیوم استفاده شد و دانشمندان توانستند کوچکترین جدول تناوبی از عناصری که در جهان وجود دارند را در چند ثانیه بر روی یک تار مو حک کنند. یونهای گالیومی معمولا برای ترمیم ساختارهای آسیب دیده میکروسکوپی در نیمه رساناها مورد استفاده قرار می گیرند.

با این حال محققان این بار از این پرتوها برای هدفی دیگر استفاده کردند، هر یک از نشانه های عناصر جدول تناوبی که بر روی تار موی پولیاکوف ثبت شده طولی برابر چهار میکرون دارد، به بیانی دیگر 250 هزار نمونه از این سمبل ها باید به صورت طولی بر روی یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند ارتفاع خود را به یک متر برسانند.

تار مو پس از حک شدن جدول تناوبی

بر اساس گزارش فاکس نیوز، ابعاد کل جدولی که بر روی تار مو حک شده 88 میکرون در 46 میکرون بوده و از این رو بر روی تار موی پولیاکوف هنوز فضای کافی برای حک کردن هزاران جدول تناوبی دیگر وجود دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
2
0
چقدر بيكارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
جالب بود.
نظرات بینندگان