arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۰

قاليباف: به عنوان شهردار، گاهي 15 روز معاون خود را نمي‌بينم

قاليباف اضافه كرد: اگر نخبگان محله هفته‌اي سه ساعت يا روزي 15 دقيقه وقت براي محله خود بگذارند، امور محله به خوبي پيش خواهد رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران صبح امروز در مراسم تجليل از پژوهشگران محله، عنوان كرد: بحث محله و محله ‌محوري مهمترين رسالت بر دوش من در شهرداري تهران است.

به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف در مراسم تجليل از پژوهشگران محله، با بيان اينكه امروز حدود 10 تا 12 درصد بودجه شهرداري از بودجه كلان ملي و حدود 88 درصد بودجه اين نهاد از جيب مردم تامين مي‌شود، افزود: اين در حاليست كه در گذشته سهم شهرداري از بودجه كلان حدود 40 درصد بود.

وي با بيان اينكه وضع پژوهش در كشور خوب نيست، اضافه كرد: در كشور بيشتر مديريت پژوهش صورت مي‌گيرد و اگر هم پژوهشي انجام مي‌گيرد، بيشتر به خاطر اخذ مدرك كارشناسي ارشد و دكتري و يا گرفتن هزينه پژوهش است.

وي ادامه داد: امروز بين عقل نظري و عقل ابزاري شكافي ايجاد شده كه ما قادر به پر كردن اين شكاف نيستيم؛ مگر اينكه يك روند اجرايي از پايين به بالا را در كشور پياده كنيم.

قاليباف با اشاره به اينكه پس از گذشت 33 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اقدامات ما هنوز همراه با سعي و خطا است، اين موضوع را گناهي بزرگ و نابخشودني دانست و افزود: بسياري از ما بارها يك موضوع را در زندگي فردي و اجتماعي خود تجربه مي‌كنيم و اين چالش، در حوزه پژوهشگري نيز قابل مشاهده است.

وي ادامه داد: به عنوان مثال، فارغ‌التحصيلاني از دانشگاه‌ها وجود دارند كه از حل مشكلات ساده در حوزه تخصص خود برنمي‌آيند و مثلا دانشجوي فارغ‌التحصيل رشته مكانيك براي حل يك مشكل ساده در اتومبيل خود به مكانيكي مراجعه مي‌كند.

شهردار تهران در ادامه درباره محله ‌محوري نيز اظهار كرد: از ابتداي دوره تصدي بنده در شهرداري تهران اين رويا را داشتم كه محله‌ محوري را اصل قرار دهم و در جلسات اول شهرداري با شوراي شهر كه اين موضوع را مطرح كردم، ابتدا اعضاء با ابهام به آن نگاه مي‌كردند، اما امروز تا حدودي اين محله ‌محوري را محقق شده است.

ضرورت تفكيك كارهاي محلي و ملي براي پيشرفت توام با عدالت

وي تاكيد كرد: در كشور پيشرفت توام با عدالت و رعايت كرامت انساني اتفاق نخواهد افتاد مگر اينكه تفكيك كارهاي ملي و محلي در راس امور باشد و تصدي‌گري و تولي‌گري تا پايين‌ترين رده‌ها بيايد، به اين معنا كه سياست‌گذاري از بالا و اجرا از پايين‌ترين‌ سطوح اتفاق بيفتد.

قاليباف درباره ضرورت تمركززدايي امور در كشور، اظهار كرد: شهردار تهران نبايد، نمي‌تواند و وقت ندارد براي محله‌ها تصميم بگيرد، چرا كه مديريت شهري، داراي مديران پر تلاش هستند و من به عنوان شهردار، گاهي 15 روز معاون خود را نمي‌بينم!

وي ادامه داد: شهردار وظيفه دارد براي موضوعاتي در مقياس شهر و فراتر از آن تصميم بگيرد و امور محله و ناحيه را بر عهده مردم، هيات امناي محله و شوراياري‌ها بگذارد، چرا كه مردم صاحب‌نظرند و كمبودها و مشكلات محله خود را از نزديك درك مي‌كنند.

قاليباف اضافه كرد: اگر نخبگان محله هفته‌اي سه ساعت يا روزي 15 دقيقه وقت براي محله خود بگذارند، امور محله به خوبي پيش خواهد رفت.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه مردم بايد به نظام اسلامي دلبستگي داشته باشند و امورات اين نظام را خود به سرانجام برسانند، خاطرنشان كرد: امام خميني(ره) نيز هميشه تاكيد داشتند كه هر كاري از دست مردم برآيد نبايد دولت در آن دخالت كند، بلكه دولت بايد كارهايي را انجام دهد كه مردم قادر به انجام آن نيستند. اما آيا امروز اين موضوع در كشور محقق شده است؟

وي در ادامه به قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در قانون اساسي هفت اصل درباره شوراهاي شهر وجود دارد كه يكي از اين اصول، سلسله مراتب از ده تا شوراي استان‌ها است كه يكي از بخش‌هاي آن شوراي محلات است؛ اما امروز شوراي محلات زياد مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وي ادامه داد: در شهرهاي بزرگي مثل تهران، شوراي محلات بايد به جايي برسد كه اعضاي شوراي شهر از دل آنها انتخاب شود. البته من در جايگاهي نيستم كه بخواهم درباره فعال كردن شوراهاي محلات در كشور تصميم‌گيري كنم، اما در شهرداري مصمم هستم كه با اين رويكرد اجتماعي، قدرت را به اقتدار تبديل كنم.

وي خطاب به پژوهشگران حاضر در جلسه، اظهار كرد: شهرداري يك نهاد عمومي غيردولتي است و پژوهشگران محله بايد سيستم محله را هوشمند كرده، اولويت‌ها و نقاط قوت و ضعف را مشخص و از سعي و خطا جلوگيري كنند. كار پژوهشگري مديريت، نيست بلكه تشخيص دردها و درمان آنهاست.

قاليباف در ادامه عنوان كرد: حدود 370 محله در تهران وجود دارد كه اعضاي محلات بايد در مقياس محله خود و تصميم‌گيري كنند، البته اين اعضاء حق ورود به اقدامات و پروژه‌ها در مقياس شهري را ندارند.

شهردار تهران ادامه داد: از حدود 20 سال قبل كه در نيروي انتظامي خدمت مي‌كردم، سعي كردم امنيت را جامعه‌ محور كنم و در اين راستا، طرح پليس 110 اجرا شد و امروز بيشتر از آنچه پليس به مردم خدمت كند، مردم به پليس خدمت مي‌كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شب تاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
0
3
این که فرمودید موجب افتخار است ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
0
0
معاون را نمی بینید که این اوضاع شهر شده !!!!
نظرات بینندگان