arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۰

"سریالهای ماهواره همسران رابه هم بدبین میكند"

این روزها با تغییرات رفتاری و اخلاقی در بین خانواده خود و یا افرادی كه در كنار شما زندگی می كنند مواجهه شده اید ؟ افرادی كه همكاران و یا دوستان و همسایه های شما هستند . به نظر می رسد همه ما بدون آنكه متوجه باشیم با موجی همراه شده ایم كه ما را از عرف و فرهنگ اصیل ایرانی مان دور می كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر نوشت: این روزها با تغییرات رفتاری و اخلاقی در بین خانواده خود و یا افرادی كه در كنار شما زندگی می كنند مواجهه شده اید ؟ افرادی كه همكاران و یا دوستان و همسایه های شما هستند . به نظر می رسد همه ما بدون آنكه متوجه باشیم با موجی همراه شده ایم كه ما را از عرف و فرهنگ اصیل ایرانی مان دور می كند.
 
 زندگی های مشتركمان دچار دگرگونی شده است وشاید مدتهاست كه رفتارمان از قاعده و اصول اجتماعی ایرانی منحرف گردیده است . دكتر سیما فردوسی روانشناس و پژوهشگر معتقد است ،درماه های اخیربیش ازهر زمان دیگری با انحرافات اخلاقی بین خانواده هاوبه ویژه همسران مواجهه بوده ایم .فردوسی در گفتگو با خبرآنلاین عنوان می كند تنوع طلبی ،شك ،طلاق های عاطفی ،فحاشی ،پرخاشگری اثرات بسیار مخربی بر كانون خانواده ها گذاشته است و می توان به جرات اظهارداشت كه دراین میان سریال های شبكه های فارسی زبان والبته استفاده از شبكه های اجتماعی كه بدون لزوم و از روی سرگرمی انجام می شود بی تاثیر نبوده است .
 
آیا همه تقصیرها متوجه ماهواره و شبكه های اجتماعی است ؟
در وهله اول ،بسیاری نمی دانند كه هر كدام از این ابزار و وسائل ارتباط جمعی را باید در چه راهی استفاده كرد . من نمی خواهم مطلقا اظهاركنم كه همه این ابزار مخرب هستند . اما اگر ندانیم كه چگونه از آنها استفاده كنیم می تواند برای زندگی ما آدمها مخرب باشد . نباید از یادمان برود كه چه چیزی در زندگی مان می تواند از درجه اهمیت بیشتری برخوردارباشد.آیا هم كلام شدن با همسرمان را می توانیم به وقت گذرانی در دنیای مجازی تبدیل كنیم واگر این كار را به هم كلامی با همسرمان ترجیح می دهیم ،آیا متوجه تبعات آن هستیم .اینكه در خانواده سردی ایجاد كرده ایم .
 
چه انگیزه ای باعث می شود كه افراد جستجو در شبكه های اجتماعی را به وقت گذرانی با خانواده ترجیح بدهند ؟
 در ابتدا شاهدیم كه افراد دلیل خاصی برای این كار ندارند و تنها یك كنجكاوی ساده است كه آنها را در گیر شبكه های اجتماعی می كند . اما این كنجكاوی ساده آنها را غرق درارتباطات مجازی می كند و كم كم به خانواده بی توجه می شوند . ارتباط با افراد متنوع بسیاری كه در این راه پیدا كرده اند آن قدر برای آنها جذاب است كه نمی خواهند در روزمرگی های خود بمانند و همچنان این روند را ادامه می دهند . بنابراین رابطه ها كم كم سرد وسرد تر می شود و نهایتا احساس خلاء و جدایی آنها را یقینا به ورطه جدایی می كشاند . مسئله ای كه ناخواسته بوده و از یك كنجكاوی ساده شروع شده است .
 
اصیل بودن خانواده و رفتارهایی كه در خانواده ها توسط پدران و مادران انجام شده می تواند مانع از این روند شود . آیا می توان برای جلوگیری از بروز این مشكلات خانواده ها را دخیل كرد ؟
اصولا وارد شدن به دنیای مجازی ربطی به خانواده ها و نوع تربیت ندارد . این ماجرای درگیر شدن آدمها و نوعی اعتیاد به كاری است كه انسان فكر می كند كه با انجام آن به روز شده است و از دنیای تكنولوژی عقب نمانده است . در بسیاری از مواقع با خانواده هایی روبرو هستیم كه معقول هستند واصول و پایه های زندگی پایبند هستند اما فرزندان آن ها چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج به دلیل زندگی در عصر حاضردچار بحران شده اند . ما باید به یاد داشته باشیم كه نباید چهارچوب زندگی و حریم خصوصی خود را وارد شبكه های مجازی كنیم . این رفتار همان ساختارشكنی است كه موجبات تخریب كانون خانواده را فراهم می كند و دوام زندگی مشترك را به ویژه در نسل های جوان كم می كند .
 
تنوع طلبی افراد تا چه اندازه می تواند دراین رابطه تاثیر گذار باشد ؟
تنوع طلبی نمی تواند موضوعی باشد كه در خصوص آن بخواهیم عوامل خارجی را دخالت دهیم و یا مقصر بدانیم . این خصیصه اخلاقی در كنه وجود انسانهاست و بستگی به شخصیت آنها دارد . انسان متاهل و متهد همواره به زندگی خود در شرایط گوناگون پایبند است و به دنبال ایجاد تنوع در چهارچوب اخلاقی و عرفی خود می گردد و نه خارج ازآن . اما در بسیاری ازموارد دیده شده كه افراد تنوع طلب اسامی دیگری بررفتارخود می گذارند . مثلا می گویند ما برای مدتی می خواهیم آرامش داشته باشیم و آن را حتی استراحت كردن می نامند . در واقع فردی كه دچارچنین خصیصه ای نباشد كاملا خود را مبرا ازتنوع طلبی می داند و اصولا نیازی به این اقدام پیدا نمی كند كه بخواهد با فردی یا افرادی غیر از همسر خود در ارتباط باشد . معمولا دیده ایم كه افراد تنوع طلب بعد از همسر خود به یك فرد قانع نیستند بلكه با چندین نفر رابطه برقرارمی كنند و البته در این روابط ناموفق هم هستند . افراد تنوع طلب معمولا شخصیت های منحرف و متزلزلی دارند و این روزها شبكه های اجتماعی می تواند برای این افراد جذابیت بیشتری داشته باشد . گرچه همه ما می دانیم كه اساس ایجاد این شبكه برای چه بوده است و چه بسا بتوان كاربردی مثبت هم ازآنها گرفت اما آنچه امروزه با آن مواجهه هستیم چیزی غیرازاین است و متاسفانه به جدایی و ایجاد شبهه در بسیاری از خانواده ها گشته است .
من معتقد هستم ایمان و اعتقاد می تواند نقش اساسی دراین زمینه داشته باشد . فردی كه معتقد به اصول و اخلاقیات است بی دلیل با افراد دیگر ارتباط برقرار نمی كند و موجبات سستی و فروپاشی را در خانواده فراهم نمی كند . پس در وهله اول شخصیت متزلزل و بعد بی اعتقادی نقش اصلی را در تنوع طلبی افراد بازی می كند .
 
پس درچنین شرایطی شك همسران می تواند به جا باشد ،برای بازگرداندن آرامش به خانواده چه باید كرد ؟
بیراه نیست اگر بگویم كه در روزهایی كه پشت سر می گذاریم این رفتارها دربین افراد و همسران بیشتر دیده می شود . گرچه همگی این رفتارها ریشه در تربیت و شخصیت افراد دارد اما نمی توان عوامل خارجی را هم نادیده انگاشت.شاید بسیاری از سوءظن ها و تردید هایی كه در روابط دیده می شود ناشی از تاثیرسریالهای پررنگ و لعاب ماهواره ای باشد . من نمی خواهم محكوم كنم چرا كه تنوع و رنگ در این برنامه ها برای بیننده جذاب است . اما باید درنظرداشت كه تردیدوشك ومرتبط كردن این برنامه ها با زندگی های ایرانی دردسرساز شده است .
 
یعنی زوجین با دیدن سریالهای ماهواره ای به یكدیگر مشكوك می شوند و می تواند موثرباشد ؟
البته بی تاثیر نیست . ما در بسیاری مواقع با مطابقت دادن داستانهای گوناگون كه اصلا ربطی به زندگی ما و فرهنگمان ندارد .كانون خانواده را دچار خطر و تهدید می كنیم . گمان های بد و باورهای غلط كه رابطه ها را از هم می گسلد . همسران را به رفتاری متهم می كنیم كه تصور می كنیم و عینیت و واقعیت ندارد . این گمانهای بد وغیر قابل توجیه باعث پرخاشگری و فحاشی هم می شود . بسیاری از همسران در مشاوره ها اظهار می كنند كه همسر خود را دوست دارند و تمامی این رفتارها برای این است كه نمی خواهند همسر خود را ازدست بدهند . كه باور غلطی هست . شك و سوء ظن حالات پارانوئید است كه فرد را به بیماری تهدید می كند و معمولا همسران ازوقوع بیماری در خود بی خبر هستند . ما شك را در خانواده ها ریشه یابی می كنیم و دوران كودكی كه بر فرد گذشته است . اینكه فرد با چه ناملایماتی روبرو بوده است .این حالات می تواند محركی همچون سریالهای ماهواره ای داشته باشد . اما آنها تنها محرك هستند و شك و سوء ظن همانطور كه گفتم ریشه در خانواده و كودكی فرد دارد .
 
به طور كلی شما مردم را از تماشای این برنامه ها منع می كنید ؟
من در پاسخ به سوال شما ترجیح می دهم مسئولان صدا و سیما را متوجه این موضوع كنم . اینكه به تنوع برنامه ها به رنگ ها به موسیقی ها و ساختار برنامه ها توجه بیشتری نشان دهند و طبیعی است كه افراد بعد از خستگی كار روزانه به دنبال رنگ و لعاب و شكل ظاهری برنامه های تلویزیون باشند وبرنامه های ماهواره ای می تواند این خواسته را بر آورده سازد . مخاطب این برنامه به دنبال رنگ و تنوع به دیدن این برنامه ها می پردازد . غافل از محتوی و ناخود آگاه محتوی نیز بر روی او تاثیر می گذارد . صدا و سیما باید توان رقابت با این برنامه ها را در خود تقویت كند و كمی جدی تر به این موضوع بپردازد .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
0
0
به نظر من سریالهای پخش شده در صدا وسیمای خودمان بیشتر همسران را به یکدیگر بدبین میکنند بخصوص زن نسبت به مرد چون در حال حاضر مد شده در تمام سریاله مرد خوانواده یا همسر دوم دارد یا در شرف اختیار ان است یا اینکه بصورت طنز به او وصله دو همسری چسپانده می شود
نظرات بینندگان