arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۰

بهترین منبع شناخت صراط مستقیم به روایت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سراسر قرآن کریم پر از حکمت هایی است که باید آنها را از دل آیاتش استخراج نمود و حقیقت آیات آن را به جامعه عرضه کرد، ولی افسوس که عمر گذشت و این کتاب فهمیده نشد!

به گزارش انتخاب به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله وحید خراسانی، در درس خارج فقه که با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به عظمت و جایگاه پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم اظهارداشتند: خاتم الانبیاء، «عقل کُل و کُل عقل»، «نبوت مطلقۀ و مطلق النبوۀ»، «رسالت مطلقۀ و مطلق الرسالۀ» و «غایت الغایات عالَم و آدم» هستند.

معظم له افزودند: در میان پیامبران اولوالعزم (ع)، پیامبر اکرم(ص) دارای جایگاه منحصر به فردی است، البته همه پیامبران، بزرگانی هستند که خداوند متعال آنها را بزرگ شمرده است، ولی در برابر خاتم الانبیاء(ص) کوچک هستند و خداوند حساب جداگانه ای برای ایشان باز کرده است.

*علی(ع) نفس پیامبر(ص) است

این مرجع تقلید در ادامه درس خارج با اشاره به حدیث نبوی بیان داشتند: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی تصریح کردند:« یا علی(ع) خدا را کسی نشناخت، به غیر از من و تو، مرا کسی نشناخت، به غیر از خدا و تو، تو را کسی نشناخت به غیر از خدا و من»، این حدیث نشان می دهد، حضرت علی(ع) و حضرت محمد(ص) نفس واحدی هستند  و تنها بدن ها جدا است.

ایشان با اشاره به آیه مباهله تصریح کردند: در نص قرآن کریم، خداوند تصریح کرده« فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ آیه 61 سوره آل عمران» و همه علما و مفسرین، اتفاق نظر دارند که منظور از« نفس»، وجود مبارک پیامبر و امیرالمومنین علی(ع) است، بنابراین حضرت علی(ع) جدای از پیامبر نیست و نفس و جان ایشان است، ما در اینجا به نظرات مذاهب و ملیت‌های مختلف کاری نداریم، آنچه مهم است این می‌باشد که نص کلام خداست که علی(ع) نفس خاتم انبیاء(ص) است.

معظم له در ادامه با اشاره به آیات ابتدایی سوره «یس» در تبیین« صراط مستقیم» اظهار داشتند: طرح بحث درباره « صراط مستقیم» در سوره یس که از جایگاه والایی برخوردار است، نشان دهنده اهمیت و عظمت این موضوع می باشد، خداوند در ابتدای این سوره به قرآن کریم قسم یاد می کند که پیامبران بر صراط مستقیم قرار دارند، «يس، وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ، إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ، عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ».

ایشان با بیان اینکه شناخت صراط مستقیم کار آسانی نیست، ادامه دادند: اینکه صراط مستقیمی که پیامبر اکرم(ص) بر آن استوارند، چه حقیقتی دارد؟ مطلبی عمیق و دقیقی است که نیازمند تامل و تفکر است و همین یک آیه قرآن کریم برای اهل فهم، کافی است که به عظمت قرآن کریم و صراط مستقیم پی ببرند.

معظم له افزودند: یکی از مسائلی که شناخت صراط مستقیم را دشوار نموده، بحث « وحدت و کثرت» صراط مستقیم است؛ صراط مستقیم در عین وحدت، تکثر دارد و در عین تکثر، واحد است، که فهم و درک این مطلب نیازمند توضیح بحث در زمان بیشتری دارد.

*بهترین منبع شناخت صراط مستقیم چیست؟

حضرت آیت الله وحید خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهترین منبع و مرجع شناخت صراط مستقیم عنوان کردند: اولین مرجع و منبع شناخت صراط مستقیم، آیات قرآن کریم و بعد از آن کلمات ائمه عصمت و طهارت(ع) است که تفسیر دقیق قرآن کریم محسوب می شود.

ایشان ادامه دادند: برای جلوگیری از انحراف در تفسیر قرآن کریم، باید تابع « حجت و دلیل» بود، البته منظور از «حجت»، یا آیات دیگر قرآن کریم می‌باشد که برای تفسیر، استفاده می‌شود و یا کسانی هستند که درباره آنها تصریح شده« عَصَمَکُم الله مِن الزَللِ و آمنکم مِن الفتن» (زیارت جامعه)که همان ائمه اطهار(ع) هستند.

معظم له بیان داشتند:« صراط مستقیم» به اندازه ای در قرآن کریم دارای علو است که «انتخاب الهی» ناظر آن است و نصیب هر کسی نمی شود، کسانی به صراط مستقیم می رسند که « مجتبی و مصطفی» باشند.

*افسوس که عمر گذشت و قرآن فهمیده نشد!

ایشان در پایان با بیان عظمت و بزرگی قرآن کریم خاطرنشان کردند: سراسر قرآن کریم پر از حکمت هایی است که باید آنها را از دل آیاتش استخراج نمود و حقیقت آیات آن به جامعه عرضه کرد، ولی افسوس که عمر گذشت و این کتاب فهمیده نشد!
نظرات بینندگان