arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت بهداشت:

تکذیب ادعای سونامی سرطان در ایران/ پزشکان درخواست آزمایش تکراری نکنند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر سال 112 هزار مورد جدید سرطان در کشور داریم گفت: ادعای سونامی سرطان در ایران و شیوع خیلی بالای آن غلط و نادرست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر سال 112 هزار مورد جدید سرطان در کشور داریم گفت: ادعای سونامی سرطان در ایران و شیوع خیلی بالای آن غلط و نادرست است.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با آمار سرطان در ایران و جهان اظهار داشت: سرطان جزء 6 عامل اصلی سال‌های اصلی از دست رفته عمر به شما رمی‌ورد و هر سال از هر 100 هزار ایرانی مبتلا به سرطان 143 مورد جدید اضافه می‌شود و به عبارتی 112 هزار مورد جدید سرطان داریم.

وی افزود: میانگین بروز سرطان در میانگین جهانی 182 در 100 هزار بوده که این رقم در ایران 143 در 100 هزار بوده و یعنی کمتر از متوسط جهانی است؛ همچنین متوسط بروز نرخ سرطان در ترکیه 205 در 100 هزار، اروپا 268 در 100 هزار و آمریکا 318 در 100 هزار است.

* تکذیب ادعای سونامی سرطان در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ادعای سونامی سرطان در ایران و شیوع خیلی بالای آن غلط و نادرست است گفت: در سال 2015 در دنیا 17 میلیون مورد جدید سرطان گزارش شد که 8 میلیون آن منجر به مرگ شد؛ البته در کشورهای مختلف از جمله ایران میزان بروز و شیوع در حال افزایش بوده که از دلایل عمده آن افزایش جمعیت است.

حریرچی بیان داشت: از دیگر دلیل افزایش شیوع این مساله سن متوسط در کشورها بیشتر شده و به دلیل افزایش تعداد افراد کهنسال و میانسال همچنین بیشتر شدن عوامل خطر( شهرنشینی و سبک زندگی غربی) همچنین افزایش طول عمر افراد مبتلا به سرطان بوده است.

* سرطان عامل 14.9 درصد مرگ و میرهای کشور در سال 95

وی با بیان اینکه در سال 95، 369 هزار مرگ در کشور گزارش شد که 54 هزار و 800 مورد آن مربوط به سرطان‌ها بود و درواقع 14.9 درصد موارد مرگ و میر را سرطان‌ها تشکیل می‌داد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: میزان بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان در 25 سال گذشته افزایش یافته ولی نکته مهم و درخشان طبق گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی، آژانس بین‌المللی سرطان و دانشگاه واشنگتن مرگ و میر ناشی از سرطان از سال 1990 تا سال 2015، 7 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: این مساله موفقیت‌های نظام سلام را با همکاری نظام‌های مرتبط نشان می‌دهد و موید پیشرفت شاخص‌های بهداشتی و درمان در کشورها است.

* شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان

حریرچی درمورد شایع‌ترین سرطان زنان و مردان گفت: در زنان سرطان سینه، روده بزرگ و تیروئید و در مردان معده، پروستات، روده بزرگ و مثانه شایع‌ترین سرطان است. همچنین کشنده‌ترین سرطان‌ها مربوط به سرطان معده،‌روده، لوسمی، مری، روده بزرگ،‌مغز و اعصاب مرکزی بوده است.

* پزشکان درخواست تکرار آزمایش نکنند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه برخی از پزشکان درخواست تکرار یک آزمایش‌، سی‌تی‌اسکن و عکس را به دلیل عدم کیفیت برای بیماران می‌کنند گفت: این مساله مشکل‌زا بوده و برای بیمه‌ها، بیمار و کل نظام سلامت هزینه مازاد ایجاد می‌کند از طرفی همه مراکز پاراکلینیکی مدعی هستند که کیفیت کارشان خوب است پس پزشکان نیز این مساله را قبول کنند.

وی اضافه کرد: اگر مشکلی در این زمینه باشد بیمار، پزشک و ارائه کننده خدمات باید آن را به سامانه 190 گزارش دهند تا ناظرین آن را رسیدگی و با کمک و آموزش آن را حل کنند.

* پذیرش 3400 دستیار تخصصی در سال جاری

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی گفت: پنج‌شنبه هفته گذشته این امتحان برگزار شدو 3400 نفر در این زمینه پذیرش می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر 39 هزار و 850 متخصص داریم که 8.5 درصد به این توان تخصصی اضافه می‌شود و در واقع به ازای هر 11 نفر یکی هر سال افزوده خواهد شد.

حریرچی گفت: این آزمون در 28 رشته تخصصی و 477 رشته محل برگزار شد و بیش از 14 هزار و 396 نفر در آن شرکت کردند که اکثر آنها زنان و کمتر مردان بودند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پذیرش این دستیاران مشکل خدمات تخصصی در مناطق محروم کاهش یابد چرا که اکثر این افراد سهمیه مناطق محروم هستند و با تسهیلات نمره انتخاب در مناطق شده و هر کدام برای یک شهر مشخص شده‌اند که بعد از فارغ‌التحصیلی خدمت ارائه دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تب کریمه کنگو گفت: در مورد این مساله خیلی جای نگرانی وجود ندارد و موارد ابتلای آن در موارد مختلف درصد کمی بوده و از انگشتان یک تا دو دست نیز کمتر است.

وی افزود: مردم اگر گوشت را از مراکز شناخته شده و یا جاهایی که لاشه گوسفند در سردخانه نگهداری شده باشد تهیه کنند مشکلی نیست چرا که با این وجود اگر آلوده هم باشد قابلیت انتقال ندارد.

حریرچی گفت: اگر کسی گوشت تازه ذبح شده را نخورد و یا با خون تازه آن سر و کار نداشته باشد مشکلی ندارد ولی اگر کسی ذبح حیوان را داخل منزل، خیابان و یا جاده داشته باشد ممکن است در معرض خطر این بیماری قرار گیرد.

* تصمیم امروز دولت درمورد تعرفه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درمورد تعرفه‌ها گفت: براساس مصوبه شورای عالی بیمه در حوزه تعرفه‌ها با رای‌گیری همه بیمه‌ها وزارت بهداشت و نمایندگان نظام پزشکی همراه بوده و مشخص است.

وی افزود: دولت با توجه به محدودیت‌های منابع به طورکلی افزایش سبد تعرفه‌ای را 5 درصد تصویب کرده البته این سبد در هر یک از بسته‌هایش افتراق دارد و به طور مثال دارو، هتلینگ و ویزیت درصد بیشتر و در برخی موارد رشد کمتر داشته‌ایم.

حریرچی عنوان کرد: به احتمال زیاد تصمیم دولت امروز در مورد تعرفه‌ها ابلاغ می‌شود و طبق آن هر سه سبد دولتی،‌ نهادهای عمومی، غیردولتی و همچنین خصوصی افزایش 5 درصدی تعرفه‌ خواهند داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به طور کلی روال این است که ابتدا دولت درصد کلی را اعلام و سپس شورای عالی بیمه درصد وضعیت هر سبد اعم از دولتی، عمومی،‌غیردولتی و خصوصی را اعلام می‌کند.

* دیوان عدالت اداری شکایت همکاران بیهوشی را رد کرد

وی درمورد شکایت متخصصین بی‌هوشی به کاهش 5 درصدی تعرفه‌ گفت: تعدادی از دوستان در رشته‌ بیهوشی شکایتی به دیوان عدالت اداری اعلام کرده‌اند که قضات دیوان با درصد بالایی آراء، این شکایت را رد کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع سلامت معنوی و برنامه‌های این وزارتخانه اظهار داشت: سلامت بر اساس تصمیمات سازمان بهداشت جهانی و مراکز مختلف بهداشتی درمانی سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی دارد که در برخی از متون بین‌المللی به سلامت معنوی اشاره شده و آن را بعد چهارم سلامت می‌دانند.

حریرچی گفت: مباحثی مطرح شده که جامعه پزشکی و یا وزارت بهداشت باید سلامت معنوی را تأمین کند که این موضوع محل اختلاف نظر است و در تشکیلات قبلی وزارت بهداشت یک اداره سلامت معنوی تعریف شده بود و تنها یک نفر در آن فعالیت می‌کرد.

*به تنهایی نمی‌توانیم برای سلامت معنوی تصمیم بگیریم

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تعاریف رسمی هماهنگی موضوعات سلامت معنوی با نهادهای دولتی و اجتماعی بر عهده ما است و نمی‌توانیم بدون نظر آموزش و پرورش روحانیت و بخش‌های دیگر به تنهایی و توسط تعدادی از پزشکان متخصص تصمیم بگیریم. بنابر این همکاری در این حوزه حائز اهمیت است.

*توضیح وزارت بهداشت در مورد تب‌مالت

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع تب‌مالت گفت: مردم اگر از شیر پاستوریزه مصرف کنند نگرانی در این زمینه نداریم ولی به علت مواردی که در مورد پالم مطرح شد تمایل مصرف از لبنیات پاستوریزه به سمت لبنیات سنتی رفته است و این در حالی بوده که وزارت بهداشت کارخانه‌ها را بهتر می‌تواند کنترل کند و از نظر سلامت بهداشت مورد تأیید است.

نظرات بینندگان