arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۰

برنده جایزه نوبل صلح 2012 چه کسی خواهد بود؟

برنده جایزه نوبل صلح دو هزار و یازده چه کسی خواهد بود؟ الن جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، بازیگران بهار عربی یا اتحادیه اروپا؟ کمیته نوبل، امسال برای انتخاب برنده جایزه نوبل صلح کار بسیار دشواری پیش رو داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی در آستانه اعلام برنده جایزه نوبل صلح دو هزار و یازده نوشت: برنده جایزه نوبل صلح دو هزار و یازده چه کسی خواهد بود؟ الن جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، بازیگران بهار عربی یا اتحادیه اروپا؟ کمیته نوبل، امسال برای انتخاب برنده جایزه نوبل صلح کار بسیار دشواری پیش رو داشت.

به گزارش انتخاب، امسال دویست و چهل و یک سازمان و شخص برای نوبل صلح نامزد شده بودند که رقم بی سابقه ای است. شبکه تی وی تو نروژ پنجشنبه شب اعلام کرد به احتمال بسیار زیاد الن جانسون سیرلیف هفتاد و دو ساله، نخستین زنی که در قاره آفریقا به ریاست جمهوری رسید، برنده جایزه نوبل صلح امسال خواهد بود.

 این شبکه، نام دو برنده قبلی جایزه نوبل صلح را (باراک اوباما در سال دو هزار و نه و لی شیائوبو در سال دو هزار و ده) درست اعلام کرده بود. سیرلیف ملقب به زن آهنین که سال دو هزار و پنج به قدرت رسید، تلاش های زیادی برای بازسازی کشورش که در نتیجه چهارده سال جنگ داخلی ویران شده بود انجام داده است.

در این جنگ دویست و پنجاه هزار لیبریایی کشته شدند. برنده جایزه نوبل صلح امسال چهار روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری لیبریا که وی برای بار دوم در آن نامزد شده است اعلام می شود. اما بسیاری از کارشناسان، بازیگران بهار عربی را برنده احتمالی جایزه نوبل صلح معرفی کردند.

 بر این اساس اسامی که از سوی فعالان فضای مجازی منتشر شده است این افراد عبارتند از: لینا بن مهنی معروف به دختر تونسی یک وبلاگ‌نویس بیست و هفت ساله و مدافع حقوق بشر است که تحت همین نام و در فضای مجازی روزشمار انقلاب یاسمن در تونس را به تصویر کشید.

وی در ماه ژانویه به اقدامات سرکوب‌گرانه رژیم زین العابدین بن علی دیکتاتور برکنار شده تونس اعتراض کرد.

لینا به مهنی که دختر یک فعال چپگراست که تقریباً شش سال در زندان به سر برد، در سال دو هزار و هشت میلادی نیز به دفاع از شماری از معدن‌چیان در جنوب غربی تونس برخاست.

این جنبش اعتراض آمیز به دست نیروهای ارتشی و به دور از نگاه رسانه‌ها سرکوب شد.

این فعال حقوق بشر در حال حاضر در دانشگاه تونس انگلیسی تدریس می‌کند. اسراء عبدالفتاح سی و سه ساله و احمد ماهر سی ساله، هر دو از فعالان فضای مجازی و از بنیانگذاران جنبش ششم آوریل هستند که بخش عمده‌ای از جوانان مصری را علیه رژیم حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده این کشور بسیج کردند.

این دو نفر الهام‌بخش تظاهرات گسترده در میدان التحریر قاهره در ماه‌های ژانویه و فوریه بودند.

ادامه این اعتراضات به کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت منجر شد. وائل غنیم، نماد  انقلاب فیس‌بوکی ، همان کسی است که جوانان مصری را علیه رژیم حسنی مبارک بسیج کرد.

وی روز هفتم فوریه و اندکی پیش از سقوط رژیم حسنی مبارک و در جریان یک برنامه تلویزیونی ظهور کرد.

میلیون‌ها ببننده تلویزیونی با تعجب شاهد این بودند این جوان تحصیل‌کرده از دوره دوازده روزه بازداشت خود به دست نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس رژیم مصر پرده برمی‌دارد.

فردای آن روز از وی به عنوان یک قهرمان در میدان التحریر قاهره استقبال می‌کنند. اما توربیوئرن یاگلاند رئیس کمیته نوبل به نظر می رسد می خواهد نگاه‌ها را به سمت دیگری معطوف کند. وی پنجشنبه شب به شبکه ان آر کی گفت برنده جایزه نوبل صلح دو هزار و یازده فردی است که توانسته عده زیادی را برای هدف مشترکی بسیج کند اما لزوما نباید او را بین فعالان بهار عربی جستجو کرد. یاگلاند که دبیرکل شورای اروپا نیز هست و بسیار اروپا دوست است به روزنامه دی جی گفت برنده جایزه نوبل صلح امسال در زمینه ای فعال است که برای من در همه عمرم مهم بوده است. برخی، از این اظهارات این طور برداشت کرده اند که منظور او اتحادیه اروپاست.

نهادی که اکنون در وضعیت دشواری است و نروژ نیز عضو آن نیست. ازدیگر نام هایی که به عنوان برنده احتمالی جایزه نوبل صلح معرفی شده اند می توان به سیما ثمر زن افغان پنجاه و چهار ساله و یکی از نمادهای مبارزه در زمینه حقوق زنان در افغانستان، سازمان غیر دولتی مموریال روسیه و یکی از مسئولانش به نام سوتلانا گانوچکینای شصت و نه ساله که به همراه آندری ساخاروف این سازمان موسوم را پایه گذاری کرد، یک لیبریایی دیگر به نام لیماه بووه، ناراضی کوبایی به نام اوسوادو پایا ساردیناس یا هلموت کهل صدر اعظم سابق آلمان نام برد. کمیته نوبل نام برنده جایزه نوبل صلح دو هزار و یازده را ساعت یازده به وقت محلی (نه به وقت گرینویچ) اعلام خواهد کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
1
1
قذافی!!! وقتی اوباما میشه قذافیم می تونه.
امیر بردیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
0
1
من که نیستم
نظرات بینندگان