arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
علی خرم، دیپلمات سابق در گفت و گو با «انتخاب» بررسی کرد:

آیا اروپایی ها پای ایران و برجام می مانند؟ / با حماقت ترامپ، شکافی عمیق در دو سوی «آتلانتیک» ایجاد شده / اروپا ممکن است ضرر مالی کند اما شاید بخواهد ترامپ را سر جای خود بنشاند

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل درباره رفتار اروپا پس از خروج آمریکا از برجام می گوید: اکنون اروپا باید یک تصمیم سیاسی بگیرد. به طور مثال فرض کنید فرانسه بگوید توتال را حمایت می‌کنم و حتی اگر ضرر هم کند آن را به حساب اهداف سیاسی و حقوقی خود می گذارد. این موضوع را اروپایی ها باید پاسخ دهند. آنها در این راه حتما از نظر مالی ضرر می‌کنند اما ممکن است بگویند این ضرر را می پذیرند تا ترامپ را سر جای خود بنشانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با حماقت ترامپ، شکافی عمیق در دو سوی آتلانتیک ایجاد شده / حجم اندک روابط تجاری ایران و اروپا با روابط اقتصادی اروپا و آمریکا قابل قیاس نیست / دور زدن تحریم های آمریکا توسط اروپا، نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد / آنها حتما از نظر مالی ضرر می‌کنند اما ممکن است بخواهند ترامپ را سر جای خود بنشانند

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل و تحلیلگر مسایل بین المللی می گوید: اکنون اروپا باید یک تصمیم سیاسی بگیرد. به طور مثال فرض کنید فرانسه بگوید توتال را حمایت می‌کنم و حتی اگر ضرر هم کند آن را به حساب اهداف سیاسی و حقوقی خود می گذارد. این موضوع را اروپایی ها باید پاسخ دهند. آنها در این راه حتما از نظر مالی ضرر می‌کنند اما ممکن است بگویند این ضرر را می پذیرند تا ترامپ را سر جای خود بنشانند.

خرم در گفت و گو با «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که پس از خروج آمریکا از برجام، آیا اروپا می تواند از روابط اقتصادی خود با ایران حفاظت کند؟، گفت: در حال حاضر آن چیزی که برای اروپا مطرح است، آن 30 میلیارد دلاری که ایران با اتحادیه اروپا تبادل می‌کند، نیست. مسئله برای اروپایی ها بالاتر از اینهاست.

با حماقت ترامپ، برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم، شکافی عمیق در دو سوی آتلانتیک ایجاد شده

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: اکنون، در اثر عملکرد ترامپ، یک شکاف جدی در سوی اتلانیتک به وجود امده که در 70 و چند سال گذشته، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی نظیر است و سابقه نداشته که مسئول سیاست خارجی اتحادیه این گونه و با این لحن درباره آمریکا صحبت کند و از منافع اتحادیه اروپا و ایران حرف بزند.

اروپا ترامپ را فرزند نامشروع روسیه می داند

او ادامه داد: این شکاف را ترامپ از روی حماقت به وجود آورده است. البته بار اول نیست که ترامپ این چنین می کند؛ اروپایی ها از خروج آمریکا از معاهده پاریس بسیار عصبانی هستند. آنها از قضیه برخورد ترامپ با ناتو هم ناراحتند و ترامپ را فرزند نامشروع روسیه می‌بینند. کافی است نگاه کنید که انگلیسی ها چه واکنشی به ماجرای جاسوس دوجانبه روس نشان دادند و همه غربی ها هم از آنها حمایت کردند.

خرم افزود: ترامپ در قسمتهای دیگر هم با اروپا بد برخورد می‌کند و حتی وضعیت از دوره جورج بوش هم بدتر است. از طرف دیگر، اروپا نگران امنیت بین الملل هستند و نمی خواهند آتش جنگی در خاورمیانه به وجود بیاید و حتی در قضیه کره شمالی هم ترامپ را مقصر می دانستند؛ چراکه کره شمالی حتی تا آزمایش بمب هیدروزنی هم هم پیش رفت و خودش را در حدی بالا آورد که برای اروپایی ها، قابل تصور نبود.

مسئله اروپا با ایران، اقتصادی نیست

او ادامه داد: در قضیه برجام، اروپایی ها به عنوان یک طرف یک توافق چندجانبه نگاه می‌کنند که ترامپ آن را باطل کرده؛ یعنی از نظر حقوقی همه آنها بدهکارند؛ چه کسی این توافق را نقض کرده بود؟ همه می‌دانند که آژانس رفتار ایران را تایید کرده بود.

دور زدن تحریم های آمریکا توسط اروپا، نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد

خرم در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال فعال کردن «مقررات مسدودسازی» توسط اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا نیز اظهار داشت: حجم روابط چند صد میلیاردی اتحادیه اروپا با آمریکا، با حجم 30 میلیاردی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا قابل مقایسه نیست. در این شرایط، باید ببینیم اروپایی ها تا چه حد حاضرند قوانینی به وجود بیاورند که تحریم ها را دور بزنند و به شرکت های خود درخصوص همکاری با ایران مصونیت بدهند؟ این موضوع نیاز به بررسی عمیق دارد و باید منتظر ماند و دید اروپایی ها چقدر توانایی دارند؟

خرم گفت: مجموع تولید ناخالص داخلی برابر 28 کشور اتحادیه اروپا برابر با امریکاست؛ یعنی 18 تریلیون دلار. اکنون اروپا باید یک تصمیم سیاسی بگیرد. ممکن است بگویند حتی اگر ما ضرر هم بکنیم، نمی خواهیم حرف ترامپ را گوش کنیم. به طور مثال فرض کنید فرانسه بگوید توتال را حمایت می‌کنم و حتی اگر ضرر هم کند آن را به حساب اهداف سیاسی و حقوقی خود می گذارد. این موضوع را باید اروپایی ها باید پاسخ دهند. آنها در این راه حتما از نظر مالی ضرر می‌کنند اما ممکن است بگویند این ضرر را می پذیرند تا ترامپ را سر جای خود بنشانند.

نظرات بینندگان