arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ذوالنور: تصمیمی لاریجانی و روحانی درباره برجام، در «فرودگاه» گرفته شد / اگر رئیس‌جمهور سهل‌انگاری‌ نمی‌کرد، نیازی به فرمان نه ماده‌ای رهبر انقلاب نبود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای اروپایی حاضر به قبول هزینه درباره مخالفت با آمریکا نبوده و کشورهای اروپایی ۱۰۰۰ ملیارد دلار در سال با آمریکا تبادل اقتصادی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای اروپایی حاضر به قبول هزینه درباره مخالفت با آمریکا نبوده و کشورهای اروپایی ۱۰۰۰ ملیارد دلار در سال با آمریکا تبادل اقتصادی دارد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنور در جلسه سلسه نشست مطالبات از مسئولان و طرح موضوعاتی درباره برجام که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: کشورهای اروپایی حاضر به قبول هزینه درباره مخالفت با آمریکا نبوده و کشورهای اروپایی 1000 ملیارد دلار در سال با آمریکا تبادل اقتصادی دارد، این در حالی است که رقم این تبادل اقتصادی اروپا با ایران به 15 ملیارد دلار نمی‌رسد.

وی با اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب، افزود: رهبر انقلاب راه مذاکره با سه کشور اروپایی را نبسته‌اند اما آن‌ها را غیرقابل‌اعتماد خواندند، همچنین این سخن که رایج است شش ماه مهلت بوده و در این شش ماه آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را برگرداند یک‌سخن نادرست ست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکا تحریم‌های خود را به کشورهای دیگر سرایت داد و آن‌ها از توافق خارج شدند، دولت موظف است، طبق پروتکل الحاقی، هرگونه همکاری داوطلبانه را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعلیق کند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی، شروط مقام معظم رهبری و کمیته هسته‌ای مجلس را پیگیری کرده و به‌صورت مطالبه گرانه به انجام‌وظیفه می‌پردازیم.

وی با اشاره به قول رایج تصویب شدن برجام در عرض 20 دقیقه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: پرونده برجام طی چند ماه به‌وسیله کمیته ویژه به ریاست آقای زاکان موردبررسی قرار گرفت و خط به خط مطالعه شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس مجلس دستاوردهای این کمیته ویژه را مورد بی‌توجهی قرار داد و موضوع به‌جای دیگری منتقل شد و آنچه در مجلس در عرض 20 دقیقه به تصویب رسید، غیر از دستاوردهای این کمیته ویژه بود.

ذوالنور بیان کرد: ضرب‌الاجلی برای ایران به‌وسیله غربی‌ها تعیین‌شده بود که این موضوع با سفر رئیس‌جمهور هم‌زمان شد و مسئولان ذی‌ربط ازجمله رئیس مجلس و رئیس‌جمهور، در فرودگاه برای برجام تصمیم‌گیری کردند که این امر برای تصمیم‌گیری در جهت سرنوشت یک ملت مناسب نیست.

وی با اشاره به تذکرات مداوم رهبر انقلاب و عدم رسیدگی مسئولان به این تذکرات، ابراز کرد: مجلس بارها شانه از بار موضوع برجام خالی کرد اما مقام معظم رهبری مجلس را وارد موضوع برجام کردند، اگر مجلس با تمام تأکیدات رهبر معظم انقلاب، وظایف خود را به‌درستی انجام می‌داد، نیازی به ارسال مصوبه مجلس به شورای عالی امنیت ملی از جانب مقام معظم رهبری نبود و اگر سهل‌انگاری‌های رئیس شورای عالی امنیت ملی که شخص رئیس‌جمهور است، وظایف خود را به‌درستی انجام می‌داد نیازی به اجرای فرمان نه ماده‌ای رهبر انقلاب نبود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر هزینه‌های بالای بازیافت مجدد سانتریفیوژها، تصریح کرد: اگر بخواهیم سانتریفیوژها را از نو به کار بیندازیم، با مشکل مواجهیم که این به دلیل کاهش دادن سانتریفیوژها است، چراکه با از کار انداختن سانتریفیوژها، 50 درصد از ظرفیت آن‌ها از بین می‌رود و برای راه‌اندازی مجدد آن‌ها به هزینه‌های هنگفت، نیروی انسانی و زمان زیادی نیاز داریم.

نظرات بینندگان