arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

24 کشته در درگیری معترضین مسیحی و پلیس مصر

مسیحیان قبطی مصر که ۱۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی این کشور را تشکیل می دهند، همواره مسلمانان تندرو را به اقدمات تخریبی علیه کلیساها و اماکن مذهبی مسیحیان متهم می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شمار کشته شدگان درگیری های روز یکشنبه در قاهره، پایتخت مصر به ۲۴ نفر رسید و آمار مجروحان نیز از مرز ۲۰۰ نفر گذشت.

به گزارش بی بی سی، چند هزار نفر که اکثر آنها از مسیحیان قبطی مصر بودند، روز یکشنبه (نهم اکتبر - ۱۷ مهر) در اعتراض به آتش گرفتن کلیسایی که در جنوب این کشور و طی هفته گذشته طعمه حریق شد، به خیابان های قاهره، پایتخت مصر آمدند که این تظاهرات به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان انجامید و علاوه بر کشته شدن ۲۳ نفر، دهها معترض دیگر هم در جریان این زد و خوردها زخمی شده اند.

تلویزیون ملی مصر اعلام کرده که در نقاطی از قاهره، و در حد فاصل ساعت های ۲ تا ۷ بامداد روز دوشنبه (دهم اکتبر)، مقررات منع آمد و شد برقرار خواهد کرد.

این بزرگترین درگیری خونین میان نیروهای امنیتی مصر و معترضان پس از سقوط حسنی مبارک، دیکتاتور سابق این کشور است.

شورای نظامی مصر اعلام کرده است که در پی این واقعه، امروز (دوشنبه) جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.

مسیحیان قبطی مصر که ۱۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی این کشور را تشکیل می دهند، همواره مسلمانان تندرو را به اقدمات تخریبی علیه کلیساها و اماکن مذهبی مسیحیان متهم می کنند.

مسیحیان همچنین بارها از دولت به علت آنچه عدم حمایت کافی از مسیحیان در برابر اسلامگرایان تندرو عنوان شده مورد انتقاد قرار داده اند.

مسیحیان قبطی مصر از چندین سده پیش و همزمان با رواج مسیحیت و گسترش دامنه آن به آفریقا، به این مذهب گرویدند؛ اگر چه برخی از آنها در قرن ۱۹ میلادی به شاخه کاتولیک مسیحیت پیوستند.
نظرات بینندگان