arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارشناس تغذیه:

غذای روزه داران در سحر باید مختصر باشد

زاهدان - ایرنا - کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: روزه داران بهتر است در وعده سحری غذای مختصری مصرف کنند زیرا پرخوری سبب بروز فشار در معده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسعود فیروزکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرخوری در وعده سحر در ماه رمضان نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز نمی کاهد بلکه در ساعات ابتدایی روز فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و سبب بروز علائمی مانند سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

وی تاکید کرد: همچنین بیدار نشدن برای وعده سحری کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه دار خواهد شد.

وی افزود: افرادی که سحری نمی خورند از ساعت 11 روز بعد دچار افت بازده کاری می شوند و برخی مواقع علائمی مانند سردرد، سرگیجه، افت قند خون و افت فشار در آنان قابل مشاهده است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: مهمترین منبع سوخت و انرژی برای فعالیت مغز گلوکز است که از غذاهای دارای کربوهیدرات (مواد قندی) مانند برنج، ماکارونی و نان تامین می شود.

فیروزکوهی تصریح کرد: گلوکز تنها به مدت هشت ساعت می تواند در بدن ذخیره شود و اگر روزه دار سحری میل نکند این ذخیره در ساعات اولیه صبح تمام شده و مغز دچار کمبود سوخت خواهد شد بنابراین خوردن مواد غذایی در سحر آن هم از نوع مواد کربوهیدراتی ضروری است.

وی افزود: روزه داران برای وعده سحری بهتر است تقریبا یک تا 1،5 ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوند تا فرصت داشته باشند علاوه بر استفاده از برکات معنوی و مناجات با خدا، به مرور و با فرصت از مواد غذایی و آب استفاده کنند.

وی اظهار داشت: با این اقدام از ورود مقدار زیاد غذا و مایعات در زمانی کوتاه به معده و تجمع آن جلوگیری شده و هضم غذا راحت تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: در وعده سحری لازم است از مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده شود و بجای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار مصرف کرد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: رژیم غذایی وعده سحری بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد این موضوع به ویژه برای نوجوانان اهمیت زیادی دارد که مواد غذایی کربوهیدراتی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده شود.

وی افزود: مصرف غذاهایی که در آن برنج یا سیب زمینی، ماکارونی و نان وجود دارد سبب کم شدن حس گرسنگی در طول روز می شود.

3042**6081

برچسب ها: اجتماعی ، بهداشت
نظرات بینندگان