arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

رئيس مرکزآمار: هم نرخ تورم ما درست است هم بانک مرکزي

ئیس مرکز آمار ایران هر دو نرخ تورم اعلامی مرکزی و مرکز آمار را درست دانست و گفت : علت اختلاف 3.4 درصدی نرخ تورم اعلامی، تفاوت سال پایه و مبنای محاسبات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ئیس مرکز آمار ایران هر دو نرخ تورم اعلامی مرکزی و مرکز آمار را درست دانست و گفت : علت اختلاف 3.4 درصدی نرخ تورم اعلامی، تفاوت سال پایه و مبنای محاسبات است.

به گزارش انتخاب، عادل آذر امروز درجمع خبرنگاران نرخ تورم اعلامی مرکز امار ایران را برای خرداد ماه 19.7 درصد اعلام کرد و افزود : بانک مرکزی در همین ماه نرخ تورم را 16.3 درصد اعلام کرده است . وی یکی از علتهای این اختلاف را متفاوت بودن سال پایه اعلام کرد و گفت : سال پایه بانک مرکزی 83 و مرکز امار 81 است و برای برطرف کردن این اختلاف یکی از اقدامات لازم یکسان سازی سال پایه است.

عادل اذر متفاوت بودن تعداد و نوع اقلامی را که در سبد محاسبه نرخ تورم قرار دارد یکی دیگر از علتهای این اختلاف رقمها برشمرد و افزود : علاوه بر اینها باید این موضوع را هم در نظر گرفت که بانک مرکزی فقط نرخها را از شهرها می گیرد اما در محاسبه نرخ تورم مرکز امار ، علاوه بر نرخهای شهری ، نرخهای روستایی نیز مبنای محاسبه است .

رئیس مرکز امار ایران با تاکید برضرورت یکسان سازی شیوه تعیین نرخ تورم گفت : در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است تا مبنای محاسبه یکسان و به تبع ان نرخها نیز به یکدیگر نزدیک شود.

وی علت اعلام نکردن نرخ تورم را از جانب مرکز امار ایران این موضوع دانست و افزود : پس از انجام هماهنگی ها نرخ تورم مرتب اعلام خواهد شد.

عادل اذر درباره نرخ بیکاری نیز گفت : بر اساس تازه ترین نتایج بدست امده نرخ بیکاری در تابستان امسال 11.1 درصد است .

وی تعریف اشتغال را همان تعریف سازمان بین المللی کار اعلام کرد و گفت : بر اساس این تعریف فردی که یک ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می شود . رئیس مرکز امار ایران با بیان اینکه مرکز امار فقط نرخها را اعلام می کند ، گفت : تحلیل اماری از نرخ تورم و بیکاری جزو وظایف ما نیست و ما فقط نرخها را اعلام می کنیم .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رستاخیز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
0
1
درست میفرمایید جناب عادل آذر ، مردم هستند که آمار های واقعی رو در جامعه حس میکنند شما لب گود بنشین و فقط بگو لنگش کن .
نظرات بینندگان