arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۰

شب سیاه انقلاب مصر+تصاویر

درگیری ها بین مسیحیان قبطی مصر و نیروهای پلیس که به کشته شدن بیست و چهار تن در قاهره منجر شد ، نگرانی هایی را درباره تشدید تنش های مذهبی و سیاسی در این کشور که پس از سقوط حسنی مبارک ، شاهد دوره انتقالی شکننده ای است ، به وجود می آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از درگیری های روزهای اخیر در مصر نوشت : درگیری ها بین مسیحیان قبطی مصر و نیروهای پلیس که به کشته شدن بیست و چهار تن در قاهره منجر شد ، نگرانی هایی را درباره تشدید تنش های مذهبی و سیاسی در این کشور که پس از سقوط حسنی مبارک ، شاهد دوره انتقالی شکننده ای است ، به وجود می آورد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، یک مقام امنیتی مصر اعلام کرد دست کم 40 تن در پی درگیری هایی که به زخمی شدن بیش از دویست تن منجر شد، بازداشت شدند.

وی مشخص نکرد چه تعداد از بازداشت شدگان مسلمان و چه تعداد مسیحی هستند.

این خشونت ها که مرگبارترین خشونت ها پس از قیام فوریه در مصر محسوب می شود در حاشیه تظاهرات قبطی های معترض به آتش سوزی کلیسایی درمنطقه اسوان در جنوب مصر به وقوع پیوست.

سپس مقررات منع آمد و شد در شمار زیادی از محله های مرکز پایتخت از ساعت دو تا هفت محلی ( نیمه شب تا پنج به وقت گرینویچ) در تلاش برای‌ آرام کردن اوضاع به وقوع پیوست.

خبرگزاری رسمی مصر اعلام کرد اعضای دولت حدود ظهر در نشست فوق العاده ای که به دعوت عصام شرف نخست وزیر مصر برگزار شد یک دقیقه سکوت کردند.

شرف شب گذشته اعلام کرده بود کشور در خطر است.



بورس قاهره در آغاز به کار خود در روز دوشنبه با سقوط شدید پنج درصدی به این حوادث واکنش نشان داد.

شاخص بورس قاهره از آغاز سال چهل و پنج درصد از ارزش خود را از دست داده است که این مسئله از بحران اقتصادی حاکم بر این کشور و نگرانی های سرمایه گذاران درباره آینده سیاسی آن حکایت دارد.



شب گذشته ، نخست وزیر مصر مصر، مسیحیان و مسلمانان را به خویشتن داری و تن ندادن به درخواست ها برای فتنه فرا خواند.

عصام شرف در صفحه رسمی فیس بوک خود گفته بود : آنچه اتفاق می افتد، درگیری بین مسلمانان و مسیحیان نیست ، بلکه تلاش هایی برای ایجاد آشوب و فتنه است.



نخست وزیر مصر در سخنانی که خبرگزاری رسمی مصر آن را گزارش کرد علاوه بر این گفته بود این حوادث توطئه ای برای دور کردن مصر از انتخابات است.

نخستین انتخابات پارلمانی پس از خروج مبارک از قدرت قرار است از بیست و هشت نوامبر برگزار شود اما چگونگی اجرای آن با اختلافات زیادی مواجه است و نگرانی هایی در خصوص توام بودن برگزاری آن با خشونت وجود دارد.



ارتش مصر که اهرم های قدرت را در کشور پس از استعفای مبارک تحت فشار تظاهرات خیابانی ، برعهده دارد هنوز جدول زمانی مشخصی را درباره واگذاری قدرت به غیر نظامیان مشخص نکرده است .



ارتش وعده داده است قدرت را پس از انتخابات ریاست جمهوری واگذار کند اما در عین حال هنوز تاریخی رسمی برای این انتخابات تعیین نکرده است.



احمد الطیب شیخ الازهر ( بزرگترین نهاد اهل سنت ) به نوبه خود از مسلمانان و مسیحیان خواست تا گفتگویی را در تلاش برای مهار کردن بحران آغاز کنند.

روزنامه مستقل الشروق دوشنبه این تیتر را برای خود انتخاب کرد: انقلاب مصر شاهد شبی سیاه بود.

روزنامه المصری الیوم نیز در صفحه نخست خود کلمه مصر را با حروفی به رنگ خون نوشت.



فواد علام رئیس سابق دستگاه های امنیتی مصر که در طول دو دهه این سمت را عهده دار بود در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد: رهبران باید تدابیر جدی برای حل ریشه ای مشکلات اتخاذ کنند ، وگرنه این اوضاع به جنگی داخلی منجر خواهد شد.

وی خواستار بازنگری در قوانین مذهبی تبعیض آمیز در مصر شد.



برخی از تحلیلگران در مقابل اعلام کردند درگیری های شب گذشته فقط پایه ای مذهبی نداشت بلکه کینه علیه پلیس و حکومت نظامی نیز به آن دامن می زد.

دلایلی که تظاهرات صلح آمیز هزاران قبطی به خشونت گرایید همچنان نامشخص باقی مانده است.

تظاهر کنندگان در حال حرکت به سمت محله ای که در آن ساختمان های تلویزیون دولتی مصر وجود دارد بودندکه این حوادث به وقوع پیوست.



مصر از چند ماه پیش شاهد تنش های بین مذهبی است که مشاجرات همسایگی و اختلافات مربوط به ساخت کلیسا به آن دامن می زند.

قبطی ها که از شش تا ده درصد جمعیت مصر را تشکیل می دهند خود را در جامعه ای که اکثرا مسلمان هستند تحت تبعیض می دانند.



آنان با حملات زیادی مواجه شده اند که از آن جمله می توان به حمله سال نو علیه کلیسایی در اسکندریه اشاره کرد که درپی آن بیست و سه تن کشته شدند.



آنان به ویژه به قوانین بسیار الزام آوری علیه ساخت یا مرمت کلیساها اشاره می کنند که با قوانین بسیار آسان گیرانه ای که برای مساجد حاکم است در تضاد است .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
3
6
دوران خوشی مصریها دارد به پایان خود نزدیک می شود.مشکلات سیاسی وبعد اقتصادی گریبان مردم کم درامد را به زودی خواهد گرفت.البته اگر به همین شکلی که شروع شده ادامه داشته باشد.
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
1
0
همیشه چند عامل در بین دو جناح مخالف وجود دارد که باعث تشدید مخالفت و اغفال از اصل انقلاب می شود .
این برخورد قطعاً باعث خوشحالی تند روهای صهیونیستی شده . با مذاکره و تعامل بین روشنفکران دو جناح حل میشه انشااله .
نظرات بینندگان