پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان از انجام تست غربالگری اتیسم در شهرستان های بم، زرند، کرمان، سیرجان، جیرفت، کهنوج و رفسنجان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 35 دانش آموز شناخته شده اتیسم در سطح استان داریم که از این تعداد 20 دانش آموز در کرمان، 3 نفر در رفسنجان، 2 نفر در شهربابک و در شهرستان های شهداد، جیرفت، عنبرآباد، شهربابک، سیرجان و زرند یک دانش آموز مبتلا به اتیسم شناسایی شده اند.
به گزارش ایسنا، "مهران باهری" پیش از ظهر امروز 23 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اتیسم نوعی اختلال رشدی عصبی است که با آسیبهای شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای کلامی و غیر کلامی به خصوص ارتباط همراه است.
وی با بیان این مطلب که اتیسم در پسرها 4 برابر دخترها شایعتر است، بیان کرد: علایم اتیسم در سه سالگی آشکار می شود، حتی در برخی از ماههای اول زندگی نیز قابل تشخیص است.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان عنوان کرد: والدین هیچ نقشی در این بیماری ندارند و عوامل ژنتیکی یا محیطی یا ترکیبی از این دو عامل باعث این بیماری میشود.
وی به علائم اتیسم اشاره کرد و افزود: ارتباط با دیگران برای آنها بسیار سخت است، مشکلات مهارتهای کلامی، رفتارهای خودآزارنده و پرخاشگری، دلبستگی به اشیاء، مقاومت در برابر تغییرات، تداخل در حواس، کند حسی و ... از جمله علایم بیماری اتیسم هستند.
باهری فضای آموزشی موجود برای بیماران اتیسم در کرمان را استاندارد و مطلوب ندانست و عنوان کرد: اتیسم یک بیماری ناشناخته است لذا نیازمند یک آگاهی بخشی در سطح جامعه داشته باشیم، همچنین باید در برنامه های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی یک پیوست استاندارد برای معلولین داشته باشیم.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان از انجام تست غربالگری اتیسم در شهرستانهای بم، زرند، کرمان، سیرجان، جیرفت، کهنوج و رفسنجان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 35 دانش آموز شناخته شده اتیسم در سطح استان داریم که از این تعداد 20 دانش آموز در کرمان، 3 نفر در رفسنجان، 2 نفر در شهربابک و در شهرستان های شهداد، جیرفت، عنبرآباد، شهربابک، سیرجان و زرند یک دانش آموز مبتلا به اتیسم شناسایی شده اند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان خاطرنشان کرد: متاسفانه در این راستا با پدیده پنهانکاری مواجه هستیم و این امر اصلا به نفع آنها نیست و باید در بچهها عطش آموزش ایجاد کنیم و والدین باید در برابر مصلحت بچهها مقاومت نکنند.