arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰

کواکبیان: شجاعانه بگویید سهام عدالت را دستوری پرداخت کردید

شمس ​الدین حسینی دو سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری به مجلس آمد تا بگوید چرا در آستانه آن انتخابات، سهام عدالت پرداخت شد و بعد متوقف گردید. البته پاسخ او از کمیسیون تا صحن علنی مجلس، تفاوتی 180 درجه​ای داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شمس ​الدین حسینی دو سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری به مجلس آمد تا بگوید چرا در آستانه آن انتخابات، سهام عدالت پرداخت شد و بعد متوقف گردید. البته پاسخ او از کمیسیون تا صحن علنی مجلس، تفاوتی 180 درجه​ای داشت.
به گزارش خبرآنلاین، چهارده تن از نمایندگان همان زمان این سوال را مطرح کرده بودند اما بررسی آن به دلیل خیل زیاد سوالات نمایندگان از وزرا، دو سال به طول انجامید. محور سوال این بود که آیا در واگذاری سهام عدالت، قانون اصل 44 و برنامه ​چهارم اجرا شده است یا نه؟ علت پرداخت عجولانه سود این سهام در شب انتخابات با چه هدفی بوده؟ آیا این نوعی خرید رای نیست؟
کمیسیون اقتصادی در گزارشی که از این سوال به صحن علنی داده بود، نوشته است: وزیر اقتصاد در جلسه کمیسیون پذیرفته بود که این شبهه به وجود امده است که پرداخت سود سهام عدالت در ایام انتخابات، شائبه انتخاباتی بودن آن را فراهم کرده و از کواکبیان خواسته بود که او را حلال کند. اما کواکبیان پاسخ وی را نپذیرفته و خواستار ارجاعش به صحن علنی مجلس شده بود.
به این ترتیب امروز وزیر اقتصاد به صحن علنی آمد پشت تریبون جای گرفت تا به سوال کواکبیان و دیگر نمایندگان مجلس پاسخ بدهد که یکباره نمایندگان حامی دولت، با تذکراتشان نظم جلسه را به هم زدند و گفتند چون این سوال از موضع فتنه​گران بیان شده است و ادعای خرید رای دارد،قابل طرح در مجلس نیست و نباید اصلا بررسی شود.
پس از آنکه شهاب​الدین صدر توانست نظم جلسه را حفظ کند، شمس​الدین حسینی بار دیگر پشت تریوبن قرار گرفت و گفت: پاسخ​های قانونی من می تواند نمایندگان را با هر گرایش سیاسی اصلاح طلب یا اصولگرایی را قانع کند.
وی با بیان اینکه دکتر عارف معاون وقت رئیس جمهور در دولت قبل، آیین​نامه نحوه پرداخت سود سهام در خصوصی سازی قانون اصل 44 را ابلاغ کرده است، گفت: ما هم آیین​نامه توزیع سهام عدالت را بر همان اساس نوشتیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه 55 شرکت در فهرست واگذاری بر اساس اصل 44 قرار دارند، گفت: 7900 میلیارد تومان سود تخمینی این شرکت​ها بوده بوده که 3700 میلیارد تومان آن اخذ شده و 1500 میلیارد آن توزیع شده و 1800 میلیارد آن هم بابت بهی به خزانه دولت واگذار شده است و مابقی را هنوز طلبکاریم.
او که می​گفت پرداخت سود سهام عدالت از تیر 86، بهمن سال 87 آغاز شده و در اردیبهشت و تیر ماه 88ادامه یافته است، گفت: مرحله بعدی در بهمن ماه سال 88 پرداخت شده و در سال 89 نیز ادامه یافته است. البته در برنامه پنجم ما از ادامه این کار منع شدیم. پس شبهه​ای وجود ندارد.
وقتی نوبت سوال کنندگان از وزیر رسید که مواضعشان را بیان کنند، میان آنها اختلاف نظر بود که کدام یک از 14 نفر پشت تریبون بروند. کواکبیان می خواست نماینده سوال کنندگان باشد اما برخی مخالف حضور وی پشت تریبون بودند. برخی همچون ذوالقدر امضایشان را پس گرفتند و برخی دیگر نیز غایب بودند! آنقدر این مساله به طول انجامید که نهایتا خود کواکبیان پشت تریبون جای گرفت.
او هم اظهاراتش را در پاسخ به نمایندگان دولت آغاز کرد و گفت: یادتان باشد که همین مجلس به تحقیق و تفحص از توزیع سهام عدالت رای داد و این تفحص در دست انجام است. اگر برخی مدعی​اند که سوال امروز ما از موضع فتنه است، پس مجلس هم دنبال فتنه بوده است که به چنین تفحصی رای داده است؟! این که بدتر است! ضمنا من به عنوان یک نماینده اصلاح طلب معتقدم که در انتخابات گذشته تخلف شده است نه تقلب. بهتر است آقایان بین تقلب و تخلف تفاوت قائل باشند.
کواکبیان که می​گفت سوالش از موضع سیاسی مطرح نشده و مربوط به سال 88 است، افزود: به من چه مربوط است که این سوال یکسال بعد –در سال 89- در کمیسیون طرح شده و یکسال بهد یعنی امسال به صحن علنی رسیده است؟ باید در اصلاح آیین​نامه روندی را مد نظر قرار بدهید که یک سوال، دو سال بعد به صحن علنی نرسد و امروز من به جای سوال درباره اختلاس، این سوال را نپرسم. 
شهاب ​الدین صدر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده دشاتف به کواکبیان تذکر داد که در مورد سوالش صحبت کند و این را هم مد نظر قرار دهد که وقتی برخی نمایندگان سی سوال از وزرای مختلف مطرح می کند، باعث تلنبار شدن سوالات از وزرا می​شوند و این همه سوال تجمیع می​شود.
کواکبیان هم در تشریح سوالش از وزیر اقتصاد گفت: شما در حالی سود سهام را به مردم می​دهید که مالکیت آن مشخص نیست. اگر مردم مالک آن هستند، پس چرا نمی​توانند آن را واگذار کنند؟ اگر مالک فوت کرد، وارث مالک آن می​شود؟ این سهام را در بورس می​توان معامله کرد؟
وی در خصوص منابع مالی سود سهام عدالت هم گفت: این پول​ها واقعا از شرکت​های اعلام شده بوده است؟چرا اسامی این شرکت​ها را اعلام نمی​کنید؟ تا جایی که ما می دانیم این شرکت​ها زیان​ده هستند و سود آنها از دلارهای نفتی گرفته شده نه از شرکت های دولتی. کی ​می​خواهید به دو میلیون و 300 هزار نفر دیگری که برای سهام عدالت ثبت نام کردید، سود بدهید؟ از چه محلی؟
نماینده اصلاح​طلب مجلس که می گفت این پرداخت​های نقدینگی بی ضابطه در تولید سرمایه​گذاری نمی​شود و همین باعث افزایش تورم شده است، ادامه داد: وزیر اقتصاد می گوید بهمن 87 سود سهام عدالت داده​اند و در فروردین و اردیبهشت ماه به دلیل پرهیز از شائبه انتخاباتی، پرداخت نشده. در حالیکه من خودم با چشمان خودم دیدم که ساعت 9 شب، مردم پشت در بانک​ها صف کشیده بودند تا سودشان را بگیرند! شجاعانه بگویید که دستوری این کار را کرده اید! چطور در کمیسوین این را گفتید بعد حالا می​زنید زیر حرفتان؟ چرا بعد از انتخابات سود سهام عدالت را ندادید؟
وزیر اقتصاد بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و گفت:من که گفتم اردیبهشت 88 سود سهام را دادیم! من هیچ انگ سیاسی ای را نمی​پذیرم و این پرداخت سود هم دستوری نبوده بلکه بر اساس ضوابط قانونی بوده است!  نه دستوری در کار بوده و نه سیاسی​کاری بوده است و ربطی به انتخابات هم ندارد. من موظفم به عنوان وزیر، قبل و بعد از انتخابات به وظایفم عمل کنم. رهبری تذکر دادند که به دلیل انتخابات کارهایمان را تعطیل نکنیم. ما هم نکردیم.
حسینی با تاکید بر اینکه تمامی شرکت​های دولتی واگذار شده در سهام عدالت، سود ده هستند و سود پرداخت شده هم از همین محل است، ادامه داد: سهام عدالت متعلق به خریدار است و به آن سود پرداخت می​شود اما چون قسطی واگذار شده است، تا زمانی که اقساط آن پرداخت نشود، قابل واگذاری نیست.
کواکبیان با تاکید بر اینکه از سخنان وزیر اقتصاد قانع نشده است، گفت: برای اینکه نمی​خواهم در فضای مجلس دخیل شوم و به سوالم انگ سیاسی بودن بخورد، نمی​خواهم که به رای گذاشته شود.

نظرات بینندگان