arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

بررسی دو پيام خودرويي در روز صنعت

آمار منتشره از رشد اقتصادي سال گذشته كشور و سهم هريك از بخش‌ها در آن حاكي از آن است كه بخش صنعت يكي از بخش‌هاي موثري است كه با وجود زيرساخت‌هاي موجود، امكان ايجاد اشتغال دائم و جذب سرمايه فراواني را داراست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بخش صنعت و معدن يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي و بزرگ‌ترين بخش مولد (دركنار بخش كشاورزي) كشور به شمار مي‌رود، به‌طوري كه اين بخش، سهمي معادل ۱۷ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را به خود اختصاص داده است. همچنين اين بخش با توجه به گستردگي فعاليت‌ها و تعدد مراكز توليدي توانسته است ۶۳ درصد از اشتغال بخش مولد و ۳۳ درصد از اشتغال كل كشور را تأمين كند كه با اين موضوع نقش مهمي را در توليد و اشتغال كشور ايفا مي‌كند. با توجه به اين موضوع, صنعت سهم قابل توجه و ظرفيت‌هاي بسيار بالايي در اقتصاد كشور دارد، اصلي‌ترين بخش اقتصاد براي دستيابي به رشد پويا و ارتقاي شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

صنعت خودرو در جغرافياي صنعتي ايران اهميت فراواني دارد, آن‌طور كه موسسه بين‌المللي مكنزي پيش‌بيني كرده، تا سال 2035 ميلادي بخش خودروي ايران در صورتي كه بتواند بهره‌وري و كيفيت محصولات خود را تا سطح استانداردهاي جهاني ارتقا دهد، احتمالا يك سهم پايدار 5 تا 15 درصدي از حجم فروش در كشورهاي منتخب را به‌دست خواهد آورد. با توجه به همين اهميت است كه مديران عامل دو خودروساز بزرگ ايران يعني سايپا و ايران خودرو پيام‌هاي مهمي به مناسبت اين روز منتشر كردند.

با مروري بر محورهاي اين دو پيام متوجه مي‌شويم كه صنعت خودروسازي چه نقش پررنگي به ويژه در اوضاع و احوال فعلي دارد:

مهندس جهرودي مديرعامل گروه صنعتي سايپا در پيام خود بر موارد مهمي تاكيد داشت كه به طور مختصر عبارت بودند از:
 صنعت يك وجه شاخص و نماد قدرت نرم يك جامعه به شمار مي‌رود
 كشورهايي در عرصه بين‌الملل مي‌توانند قدرت‌نمايي كنند كه در اقتصاد و صنعت بتوانند بر ساير جوامع اثرگذار باشند
 كشور ما نيز در چند دهه اخير توانسته در عرصه صنعت و توليد گام‌هاي مهمي بردارد
 در سال « حمايت از كالاي ايراني»، عمده صنايع كشور گام بزرگي براي تحقق فرهنگ استفاده ايرانيان از كالاي داخلي برداشتند و نمودهاي بارزي از آن را نيز در رشد آمار توليد و فروش محصول در صنايع خودروسازي مي‌توان مشاهده كرد
 در حالي كه صنايع كشور در سايه حمايت صحيح و اصولي دولت و ساير نهادهاي قانون‌گذار و اجرايي، در مسيري صحيح در حال حركت بود، ناگهان عهدشكني‌ها و زياده‌خواهي‌هاي مستكبران عالم بار ديگر كشور ما را در معرض تهديد تحريم قرار داد.
 تحريم‌ها به‌طور دقيق، جريان توليد و اشتغال را هدف‌گيري كرده است.
 ما بايد براي پيشرفت و اعتلاي ميهن عزيزمان، همه در كنار هم ايستاده و هرگز مسير حمايت و همراهي را ترك نكنيم.
 در سايه الطاف الهي و استفاده از تجربيات گران‌قدر پيشين، اين بار نيز از اين مسير سخت به سلامت عبور خواهيم كرد.
مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در پيام خود محورهاي زير را مورد تاكيد قرار دادند:
 دهم تيرماه يادآور تلاش و همت صنعتگران و پيشه‌وران و پاسدار حرمت آنان باشيم كه اهتمامي ويژه در سربلندي كشور عزيزمان دارند.
 بخش صنعت، ركني اساسي در اقتصاد كشور ما است. البته بر ما نيز فرض است كه بتوانيم با مديريت صحيح و برنامه‌ريزي درست، چرخه بهره‌گيري از اين سرمايه و ثروت‌هاي خدادادي را هرچه مطلوب‌تر و بهره‌ورتر سامان دهيم.
 آمار منتشره از رشد اقتصادي سال گذشته كشور و سهم هريك از بخش‌ها در آن حاكي از آن است كه بخش صنعت يكي از بخش‌هاي موثري است كه با وجود زيرساخت‌هاي موجود، امكان ايجاد اشتغال دائم و جذب سرمايه فراواني را داراست.
 در حال حاضر به رغم همه پيشرفت‌هاي محسوس و حمايت‌هاي موجود، همچنان صنايع با موضوعات عديده‌اي مواجهند، مسائلي كه رفع آن مساعدت تمامي اركان تصميم‌گيري اعم از دولت و مجلس و همچنين همراهي ملت را طلب مي‌كند.
 حل اين مسائل بويژه در شرايط كنوني نيازمند تشريك مساعي ارزشمند همه ملت و همراهي ايشان با سياست‌هاي دولت است.
نكته مشترك اين دو پيام تاكيد بر همدلي است اين موضوع نشان مي‌دهد كه عزم دو گروه صنعتي براي مقابله با تحريم‌هايي كه به زودي دامن صنعت خودرو را فرا خواهد گرفت, بيش از پيش جزم است.

ميترا مهرپرست
كارشناس اقتصاد اجتماعي

 

نظرات بینندگان